جستجو برای:
سبد خرید 0
  • کلاس ها
    • معماری
      • نقشه کشی با اتوکد
      • معمارشو
      • طراحی معماری داخلی
      • طراحی نما
      • فاز ۲ معماری
    • عمران
      • طراحی اتصالات سازه های فولادی
    • مدیریت پروژه
      • کنترل پروژه با Microsoft Project
      • Excel مهندسی
      • اصول مدیریت پروژه (PMBOK)
      • برنامه ریزی و کنترل پروژه ساختمانی
    • نرم افزار
      • نرم افزار معماری
        • کلاس اتوکد
        • کلاس رویت
        • ۳Dmax & Vray
        • Sketchup & Enscape
        • Rhino & Enscape
        • Photoshop
        • Lumion
        • Unreal Engine
      • نرم افزار عمران
        • Revit Structure
        • Safe و Etabs
        • Tekla (XSteel)
        • Civil3D
      • نرم افزار تاسیساتی
        • Revit MEP
      • نرم افزار مدیریتی
        • Microsoft Project
        • Excel مهندسی
      • نرم افزار مهندسی
        • SolidWorks
        • Catia
  • محصولات
    • آموزش اتوکد
    • پک REVIT arch. master
    • پک ۳DMAX arch. MASTER
    • پک Vray master
    • پک SketchUp Master
    • پک RHINO Master
    • پک Lumion Master
    • پک POST Pro. Master
    • پک FACADE Master
    • پک طراحی سایت
    • پک نقشه خوانی و نقشه کشی
  • اقساطی
  • فرمها
    • جذب مدرس
    • پرداخت ارزی-ریالی
  • تماس با ما
  • کلاس خصوصی
خانه معماری
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
  • 22887366-22888865 (9821+)
  • 09013070022 (فقط تلگرام)
  • آزمون عملی
  • شکایات و انتقادات
  • استخدام
خانه معماری
  • کلاس ها
    • معماری
      • نقشه کشی با اتوکد
      • معمارشو
      • طراحی معماری داخلی
      • طراحی نما
      • فاز ۲ معماری
    • عمران
      • طراحی اتصالات سازه های فولادی
    • مدیریت پروژه
      • کنترل پروژه با Microsoft Project
      • Excel مهندسی
      • اصول مدیریت پروژه (PMBOK)
      • برنامه ریزی و کنترل پروژه ساختمانی
    • نرم افزار
      • نرم افزار معماری
        • کلاس اتوکد
        • کلاس رویت
        • ۳Dmax & Vray
        • Sketchup & Enscape
        • Rhino & Enscape
        • Photoshop
        • Lumion
        • Unreal Engine
      • نرم افزار عمران
        • Revit Structure
        • Safe و Etabs
        • Tekla (XSteel)
        • Civil3D
      • نرم افزار تاسیساتی
        • Revit MEP
      • نرم افزار مدیریتی
        • Microsoft Project
        • Excel مهندسی
      • نرم افزار مهندسی
        • SolidWorks
        • Catia
  • محصولات
    • آموزش اتوکد
    • پک REVIT arch. master
    • پک ۳DMAX arch. MASTER
    • پک Vray master
    • پک SketchUp Master
    • پک RHINO Master
    • پک Lumion Master
    • پک POST Pro. Master
    • پک FACADE Master
    • پک طراحی سایت
    • پک نقشه خوانی و نقشه کشی
  • اقساطی
  • فرمها
    • جذب مدرس
    • پرداخت ارزی-ریالی
  • تماس با ما
  • کلاس خصوصی
ورود
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

آموزش انیمیشن سازی در ۳d max

در این مطلب از خانه معماری به آموزش انیمیشن سازی در ۳d max می پردازیم. این آموزش در جلسات مختلف انجام می شود که امروز با جلسه اول آن همراه می شوید.

مختصری درباره هنر انیمیشن یا متحرک سازی

انیمیشن کلمه ای انگلیسی به معنای متحرک سازی و زنده کردن است. علت این نامگذاری به این دلیل است که در هنر انیمیشن به اجسام و موضوعات جان داده می شود و در حقیقت آن ها به حرکت واداشته می شوند. ماندگاری تصاویر که یکی از خصوصیات روانی انسان است و مبنای ساخت تصاویر متحرک یا انیمیشن بر همین اساس می باشد. به عبارتی، قوانین متحرک سازی یا انیمیشن مبتنی بر قوانین دید انسان نوشته شده است. بدین معنی که با پشت سر هم گذاشتن و چندین تصویر راکد و وابسته به هم و سرعت دادن به آن ها، با نگاه کردن می توانید درکی از یک انیمیشن را داشته باشید.

انیمیشن سازی در ۳d max

تری دی مکس یکی از مهم ترین نرم افزارهایی است که در زمینه انیمیشن و متحرک سازی تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویر که هر یک از آن ها قاب یا فریم نام دارد، برای ساخت انیمیشن توسط خود برنامه ساخته می شود. فریم ها یا تصاویر یکی از اجزای اصلی یک انیمیشن هستند. یک تصویر متحرک یا انیمیشن در واقع از حرکت متوالی و پی در پی این فریم ها ساخته می شود. جالب است بدانید سرعت حرکت فریم ها در سرعت حرکت موضوعات به کار رفته در انیمیشن تاثیر مستقیم دارد. واحد سرعت حرکت فریم ها، fps(فریم در ثانیه) است که سرعت فریم ها با آن اندازه گیری می شود. معمولاً از سرعت فریم های ۱۵ و ۲۴ و ۳۰ در تصاویر متحرک استفاده می شود.

فریم های انیمیشن

انیمیشن سازی سنتی کاری دشوار محسوب می شد و هزینه های زیادی به همراه داشت. به این دلیل که تک تک فریم باید به تصویر کشیده می شد. ولی امروزه تنها با ترسیم فریم ابتدایی و انتهایی یا همان فریم های کلیدی (key frame) یک انیمیشن در تری دی مکس که مشخص کننده ی نوع تغییرات است، برنامه به طور خودکار فریم های بین این دو فریم را به طور اتوماتیک به وجود می آورد. فریم هایی که بین فریم های ابتدایی و انتهایی قرار دارند، فریم های میانی (tweens) هستند. استفاده از سرعت های ۱۵ و ۲۴ و ۳۰ فریم در ثانیه، بدین معنی است که این سرعت ها ۹۰۰ و ۱۴۴۰ و ۱۸۰۰ فریم در ثانیه هستند. برای مثال: یک انیمیشن ۳۰ دقیقه ای متشکل از ۵۴۰۰۰ فریم است.

انیمیشن سازی در ۳d max: معرفی کلید های کنترل انیمیشن

کلیدهای کنترل انیمیشن در تری دی مکس واقع در قسمت پایین صفحه ی نمایش و سمت راست هستند که عبارتند از:

  • #go to start: انتقال لغزنده ی زمان به ابتدایی ترین کلید
  • #previous frame: انتقال لغزنده ی زمان به قاب یا کلید تعریف شده ی قبلی
  • #play animation: شروع یا توقف نمایش انیمیشن
  • #next frame: انتقال لغزنده ی زمان به قاب یا کلید تعریف شده ی بعدی
  • #go to end: انتقال لغزنده ی زمان به انتهایی ترین کلید
  • #time slider: این گزینه در واقع کشویی برای قرارگیری در موقعیت های مختلف انیمیشن است که اعداد ۰ تا ۱۰۰ روی آن به طور پیش فرض درج شده است. به منظور حرکت لغزنده ی زمان با موس باید روی نوار ردیابی حرکت کرده و یا با استفاده از فیلد مربوط و قرقره ی جلوی آن عمل جابجایی را انجام دهید. به منظور حذف time slider باید در باکس صورتی پایین صفحه در سمت چپ این دستور timeslider.setvisible false را تایپ کرده واینتر را بزنید. برای این که time slider در همان باکس ظاهر شود باید همین دستور را تایپ کنید. البته بعد از space به جای false باید از true استفاده کرده و اینتر را بزنید.

#time configuration:

از این دستور به منظور پیکر بندی زمان انیمیشن استفاده می شود. با کلیک بر روی دکمه ی time configuration و یا کلیک راست روی هر کدام از دکمه های انیمیشن می توانید این دستور را اجرا نمایید. زمانی که دستور اجرا شد، کادر time configuration قابل مشاهده است. قسمت های تشکیل دهنده این کادر عبارتند از:

+frame rate: تنظیم نرخ قاب با سه گزینه ی استاندارد جهانی با این گزینه انجام می شود. گزینه های استاندارد جهانی عبارتند از: NTSC: که استاندارد پخش تلویزیونی در امریکا و ژاپن است. در این روش نرخ قاب ۳۰ در نظر گرفته می شود. یعنی برای ساخت هر ثانیه انیمیشن باید حدود ۳۰ تصویر راکد ساخته شود. PAL: که بیشتر در کشورهای اروپایی است و نرخ قاب ۲۵عدد در ثانیه است. Film: نیز استاندارد اجرای فیلم های سینمایی است که نرخ قاب ۲۴ قاب در ثانیه می باشد.

Custom: با استفاده از این گزینه می توانید در قرقره ی FPS هر سرعتی را تایپ کنید. توجه داشته باشید، سیستم یا استاندارد انتخابی در این قسمت را در زمان تنظیم طول زمان اجرای انیمیشن باید در نظر بگیرید.

فرمول طول اجرای زمان انیمیشن به صورت زیر است:

Length= frame rate. Time
زمان(برحسب ثانیه)*نرخ قاب(با توجه به سیستم انتخابی)=طول اجرای زمان انیمیشن

+time display:

از این گزینه برای نمایش زمان به صورت های مختلف یا تغییر نحوه ی نمایش زمان استفاده می شود. بدین ترتیب که با تنظیم هریک از حالت های موجود اعداد روی نوار لغزنده تغییر می کند.

  • Frames= نشان دادن زمان بصورت قاب است. هرقاب یک عکس و معادل یک پرداخت یا یک بار فشردن کلیدf9 می باشد.
  • SMPTE= نشان دادن زمان بصورت دقایق و ثانیه ها و قاب
  • Frame: Tick= زمان برحسب قاب و تیک و یک تیک ۴۸۰۰ مرتبه کوچیکتر از ثانیه است. زمانی که این گزینه را فعال کنید، کیفیت تصویر ۱۶۰/۱ یک قاب می شود.
  • M:SS: Ticks = نمایش زمان به صورت دقیقه و ثانیه و تیک.+play back:
  • Real time = اجرای انیمیشن با فعال شدن این گزینه به صورت واقعی است وحرکت در همان جهت انجام شده صورت می گیرد. زمانی که این گزینه را غیر فعال کنید، پارامترهای directionهمین بخش فعال می شوند. این پارامترها در این حالت اجرای انیمیشن غیر واقعی هستند.
  • Active viewport only= با فعال کردن این گزینه ، تصاویر متحرک فقط در دریچه ی دید فعال انجام می شود. برای این که انیمیشن در همه دریچه ها انجام شود باید این گزینه را غیرفعال کنید.
  • Loop= تکرارپذیری اجرای انیمیشن با فعال کردن این گزینه امکان پذیر است.
  • Speed= تنظیم سرعت اجرای انیمیشن.
  • +Animation: تنظیمات مربوط به تحرک در این بخش قرار دارد.
  • End time & start time= تنظیم زمان شروع و اتمام انیمیشن با این گزینه صورت می گیرد.
  • Length= تنظیم طول زمان اجرای انیمیشن.
  • Frame count= تعداد قاب ها را در این گزینه مشاهده می کنید.این فیلد همیشه برابر است با طول اجرای انیمیشن+۱
  • Current time= با این گزینه اینکه در حال حاضر لغزنده ی زمان باید در کدام ناحیه ی زمانی قرار گیرد را می توانید تنظیم نمایید.
  • Re scale time = و در نهایت با این گزینه می توانید قاب های تنظیم شده را دوباره مقیاس گذاری کنید.

مطالب مرتبط:

ابزارهای انیمیشن در تری دی مکس

نوشته های مرتبط:

  • بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
  • تفاوت اتوکد 2 بعدی و 3 بعدی چیست؟
  • نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
  • ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
  • پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
  • Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
  • آموزش 3Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
  • آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
  • آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
  • آموزش رایگان گروه بندی لایه ها در اتوکد
لطفا امتیازی بدهید!
برچسب ها: آموزش انیمیشنآموزش تری دی مکس
قبلی آموزش تری دی مکس: آشنایی با دستورات push و noise
بعدی آموزش انیمیشن در ۳d max

پست های مرتبط

۱۰ ترفند ناشناخته و حرفه‌ای در اتوکد

1404-01-02

۱۰ ترفند ناشناخته و حرفه‌ای در اتوکد

سیروس بهادرنیا
ادامه مطلب
banner 16705

1403-06-16

بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2026

سیروس بهادرنیا
ادامه مطلب
تفاوت اتوکد دو بعدی و سه بعدی

1403-05-25

تفاوت اتوکد 2 بعدی و 3 بعدی چیست؟

سیروس بهادرنیا
ادامه مطلب
اتوکد بهتر است یا رویت

1403-05-21

نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟

سیروس بهادرنیا
ادامه مطلب
کاربرد ابزار Annotation در اتوکد

1403-05-19

ابزار Annotation در اتوکد چیست؟

سیروس بهادرنیا
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

کلاس نرم افزار معماری
autocad logo

کلاس اتوکد
sketchup logo

کلاس اسکچاپ
recit logo

کلاس رویت معماری
3dmax logo

کلاس تری دی مکس
rhino logo

کلاس راینو
unreal engin logo

کلاس آنریل انجین
کلاس معماری
کلاس آموزش طراحی معماری داخلی

کلاس طراحی نما

کلاس نقشه کشی با اتوکد
سازمان-فنی-و-حرفه-ای-کشور
دسته‌های محصولات
  • ابزارهای کاربردی
  • تاسیسات ساختمان
    • کلاس تاسیسات
  • طراحی وب
  • مهندسی عمران
    • کلاس عمران
  • مهندسی معماری
    • پک معماری
    • کلاس معماری
    • میکروپک معماری
تمامی حقوق برای خانه معماری محفوظ است