آموزش تری دی مکس: آشنایی با نوار ابزار ۳dmax
در این مطلب از خانه معماری که به آموزش تری دی مکس اختصاص دارد، قصد داریم شما عزیزان را با نوار ابزار ۳dmax آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
۳dmax چیست؟
۳dmax یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای سه بعدی برای ساخت اشکال سه بعدی است که در حال حاضر وجود دارد. افراد حرفه ای و مبتدی کاربران این نرم افزار هستند و در زمینه های مختلفی از قبیل: طراحی صنعتی،طراحی جواهرات،ساخت انیمیشن و طراحی معماری کاربرد دارد. البته در این جا تنها به معرفی دستورات کاربردی تری دی مکس در زمینه ی طراحی معماری می پردازیم.
اگر قصد یادگیری تری دی مکس را دارید و تازه به دنیای نرم افزارهای سه بعدی وارد شده اید، خوب است بدانید، آموزش تری دی مکس شامل دستورات مختلف و متعدد برای ساخت مدل های سه بعدی است و روش های مختلف و متعددی برای ساخت یک مدل در این نرم افزار وجود دارد. به همین دلیل باید خلاقیت خود را به کار گیرید و ایده پردازی کنید. چرا که هیچ کدام از روش ها بر دیگری برتری ندارد.
برای مثال: می توانید احجام مورد نظر خود را مدل سازی کرده و به منظور ارائه کار خود از طریق رندر از کار خود خروجی عکس بگیرید. موتورهای رندر مختلفی وجود دارند از جمله: Vray ،Arnold ،Indigo ،Corona که هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند.
معرفی نوار ابزار ۳dmax
همه نرم افزارها دارای یک نوار منو هستند. تری دی مکس نیز یک نوار از منوها دارد. نوارابزارهای تری دی مکس پس از نوار منوها قرار دارد. سپس محیط اصلی را داریم که متشکل از چهار پنجره نمایش یا ViewPort است که با استفاده از آن می توان دیدهای پرسپکتیو ( Perspective ) ،نما از بالا (Top ) ،نمای راست ( Right )، نمای چپ (Left) را در اختیار داشت. چینش این نماها کاملا اختیاری است. پس از آن پانل های ترسیم قرار دارد که از بخش های مختلف و مهمی تشکیل شده و از مهمترین قسمت های نرم افزار تری دی مکس است. تری دی مکس نیز مانند سایر نرم افزارها دارای دستورهای میانبر است که با استفاده از آن ها سرعت عمل افزایش می یابد.
مراحل ترسیم در تری دی مکس
ابتدا باید واحد ترسیم را از طریق àCustomizeàUnits setup نوار منوها روی سانتی متر قرار دهید. در صورتی که هر Viewport فعال و در حالت انتخاب باشد باید در اطراف آن یک کادر زرد رنگ وجود داشته باشد.برای تغییر آن باید در هر Viewport کلیک راست نمایید. با استفاده از میانبر Alt+W می توانید viewport ها را به صورت بزرگ و تمام صفحه مشاهده نمایید.
برای ترسیم و ایجاد اشیا می توانید از اشکال هندسی که در قسمت نوار ابزار تری دی مکس وجود دارد استفاده کنید. برای این منظور باید به پانل Create بروید. این پانل در مدلسازی یکی از مهمترین قسمت های تری دی مکس است. با استفاده از این پنل می توانید به خلق اشکالی از قبیل: Box (جعبه)، Sphere (کره)، Cylinder (استوانه)، Pyramid (هرم)، Plane (صفحه) بپردازید. عدد دهی به صورت دقیق پس از اجرای هر کدام از این اشکال از standard primitive در قسمت Modify امکان پذیر است.
نوار ابزار ۳dmax: پرکاربرد ترین نوار ابزارهای تری دی مکس
Select Object: انتخاب اشیا داخل صحنه با استفاده از این نوارابزار انجام می شود که کلید میانبر آن Q است.
Select and Move: به کمک این ابزار اشیاء داخل صحنه را حرکت می دهید و کلید میانبر آن W است.
Select and Rotate: چرخاندن اشیای داخل صحنه با کمک این ابزار با کلید میانبر E انجام می شود.
Select and Uniform Scale: به کمک این نوار ابزار می توانید اشیا را در راستای محورهای X ،Y ،Z تغییر اندازه دهید و مقیاس را عوض کنید. کلید میانبر این گزینه R است. با استفاده از کلیدهای میانبر قادر به افزایش سرعت عمل در پروژه های خود خواهید بود.
Snaps Toggle: برای دسترسی به نقاط تشکیل دهنده اجسام باید این ابزار را در حالت Vertex به کار گیرید. با استفاده از آن می توانید اشیا را به صورت دقیق در صحنه حرکت داده و جابجا کنید. برای قرار دادن این نوار ابزار در حالت Vertex باید روی آیکون اسنپ یک کلیک راست کنید. کلید میانبر این گزینه S است. این نوار ابزارها پر کاربردترین نوار ابزارهای تری دی مکس است که با آن ها آشنا شدید.
مطالب مرتبط:
تاریخچه تری دی مکس از آغاز تا به امروز
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- تفاوت اتوکد 2 بعدی و 3 بعدی چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش 3Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
- آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
- آموزش رایگان گروه بندی لایه ها در اتوکد
دیدگاهتان را بنویسید