آموزش طراحی و مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال در تری دی مکس
در این مطلب از خانه معماری، مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال در تری دی مکس را به شما عزیزان آموزش می دهیم. با استفاده از این آموزش می توانید به راحتی توپ فوتبال را با استفاده از ۳D Studio Max طراحی کنید. علاوه بر این ایجاد بافت روی توپ را به کمک Unwrap UVW Modifier نیز یاد خواهید گرفت. با ما همراه باشید.
مراحل طراحی و مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال در تری دی مکس
مرحله اول مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال
ابتدا باید توپ را در تری دی مکس طراحی کنید. برای این کار از Create، Geometry، Extended Primitives، یک Hedra با شعاع ۵۰ سانتی متر ایجاد نمایید و سپس نوع Family را به Dodec/Icos و پارامتر P را به ۰٫۳۵ تغییر دهید. پس از انتخاب ابزار انتخاب و حرکت باید مقادیر X، Y، Z را به ۰ تغییر داده و در نهایت جسم را به مرکز شبکه انتقال دهید. سپس روی توپ کلیک راست کرده و مسیر Convert to> Convert to Editable Poly انتخاب نمایید.
مرحله دوم
در این مرحله باید چندضلعی ها را به صورت جداگانه Detach کنید. برای این منظور می توانید در قسمت Modify ، حالت انتخاب Edge را انتخاب کنید و Ctrl+A را بزنید. سپس باید تمام لبه ها را انتخاب و در نهایت از منوی Edit Edges روی Split کلیک کنید.
روش دیگری برای این کار وجود دارد. در Modify، حالت انتخاب Polygon را انتخاب کنید تا بتوانید یک چندضلعی انتخاب کنید. حالا باید از منوی Edit Geometry بر روی Detach کلیک کرده و سپس مربع کنار Detach to Elemnt را انتخاب کنید و OK را بزنید. حالا می دانید که کدام چندضلعی ها را Detach کرده اید و باید روی Hide Selection کلیک کنید. بدین ترتیب چندضلعی های Detach نشده مشخص می شوند. از آنجایی که این روش زمانبر است، روش اول معمولاً توصیه می شود.
طراحی توپ در تری دی مکس کار چندان دشواری نیست، کافیست انتخاب کنید، Detach to Element و Hideکنید. توجه داشته باشید، اگر تنها یک چندضلعی باقی مانده است، باید روی Unhide All کلیک چپ کنید.
مرحله سوم مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال
پس از طراحی توپ نوبت به مدلسازی سه بعدی در تری دی مکس و سپس ایجاد بافت می رسد. برای این منظور باید از حالت انتخاب با انتخاب Editable Poly خارج شوید. سپس از Modifier List، یک Unwrap UVW modifier اضافه کرده و بر روی Edit… کلیک کنید.
حالا برای گسترده تر کردن آن باید روی علامت + کنار Unwrap UVW modifier کلیک کنید. با انتخاب Face و زدن Ctrl+A همه ی آن ها انتخاب می شوند. سپس مربع کنار Select by Elemnt را انتخاب کرده و با استفاده از ابزار حرکت در پنجره ی Edit UVW، جسم انتخابی را به مرکز مربعی مشخص شده حرکت دهید. برای زوم کردن می توانید از دکمه Pan and Scroll استفاده نمایید. حالا باید در پنجره Edit UVW بر روی Mapping کلیک و Flatten Mapping را انتخاب کنید و OK را بزنید.
مرحله چهارم
در همین پنجره روی CheckerPatter کلیک کرده و Pick texture را انتخاب کنید. برای انتخاب و ایجاد بافت در پنجره Pop-up، Bitmap را انتخاب کنید.
نکته
برای ایجاد طرحی متفاوت، مانند یک توپ فوتبال کلاسیک سیاه و سفید، به Tools>Render UVW بروید و عرض و ارتفاع را به ۲۰۴۸ تغییر دهید و سپس روی Render UV Template کلیک کنید. برای رنگ آمیزی توپ باید UVW را ذخیره کرده و با استفاده از فتوشاپ آن را باز کنید.
مرحله پنجم مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال
در این مرحله باید کلید “M” را فشار دهید تا Material Editor باز شود. این کار را می توانید از طریق منوی ابزار اصلی آن نیز انجام دهید. حالا باید اولین Standard material را انتخاب و روی مربع کنار Diffuse کلیک کنید. از VRayNtl نیز می توانید استفاده نمایید. Bitamp را انتخاب کرده و دوباره بافت استفاده شده را باز کنید. حالا روی Show Standard Map در Viewport و سپس بر روی Assign Material to Selection کلیک کنید. از کلید “M” هم برای باز کردن و هم برای بستن Material Editor می توانید استفاده کنید.
مرحله ششم
پس از انجام تمامی این مراحل مشاهده خواهید کرد که بافت کاملا منطبق نشده است. بدین ترتیب که از ۵ وجهی که دایره را ایجاد می کنند، وجه انتخاب شده با بقیه منطبق نیست. برای رفع این مشکل باید آن را در Viewport انتخاب کنید، سپس در پنجره ی Eddit UVW با کمک ابزار Mirror یا Rotate، آن را ۱۸۰ درجه بچرخانید. این کار را تا زمانی ادامه دهید تا با بقیه وجوه منطبق شود. این کار باید برای همه ی وجوه انجام شود تا با یکدیگر منطبق شوند. برای انطباق لوگوها نیز باید آن ها را نیز بچرخانید.
بعد درست شدن تمامی وجوه باید از متناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این منظور باید در پنجره ی Edit UVW ابزار حرکت را انتخاب کنید و بدینوسیله وجوه نامتناسب را حرکت دهید. ایجاد بافت و انطباق وجوه در این مرحله به پایان می رسد. مراحل بعدی به مدلسازی سه بعدی می پردازد.
مرحله هفتم مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال
برای مدلسازی سه بعدی توپ فوتبال در تری دی مکس باید یک Meshsmooth modifier از لیست Modifier اضافه کنید و Iterations را به ۳ تغییر دهید. حالا یک Spherify modifier و یک Editpoly modifier نیز اضافه کنید.
برای انتخاب همه چندضلعی ها باید Polygon را انتخاب کنید و Ctrl+A را بزنید. حالا در منوی Edit Polygons روی مربع کنار Extrude کلیک کنید و نوع Extrusion را Group Normals قرار داده و مقدار را به ۰٫۷۵ تغییر دهید و OK را بزنید. سپس از حالت انتخاب خارج شوید و یک Meshsmooth modifier دیگر اضافه کنید. در این مرحله باید Iterations را به ۱ و Subdivision Method را نیز به Quad Output تغییر دهید. در Material Editor جسم را انتخاب کنید و مقدار Specular را به ۵۰ و Glossiness را به ۳۰ تغییر دهید. حالا باید در Maps، مربع کنار Bump را انتخاب کرده و مقدار آن را به ۲ تغییر دهید و روی None کلیک کنید. حالا Bitamp را انتخاب و بافت را باز کنید. در نهایت باید مقدار Tiling را به ۲ تغییر داده و کلید F9 را فشار دهید و توپ زیبای سه بعدی خود را مشاهده کنید!
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید