نحوه ساخت استودیوی نور در Vray – سطح مقدماتی
ساخت استودیوی نور در Vray
در این آموزش میخواهیم تا به دوستان عزیزی که در مراحل ابتدایی یادگیری Vray هستند، نحوه ساخت یک استودیوی نور را آموزش دهیم. با ما همراه باشید:
مراحل انجام کار:
۱- ابتدا یک قوری با شعاع ۲۰ سانتی متر ایجاد میکنیم.
۲- یک صفحه ساده و کوچک (Plane) در زیر قوری قرار میدهیم.
۳- سطح ایجاد شده را به Editable poly تبدیل کرده و سپس با رفتن به مود ۲ و انتخاب لبه های پشتی سطح (Edge) و نگهداشتن کلید Shift و بالا بردن خطوط (Edge) انتخابی، یک دیواره عمودی ایجاد میکنیم.
۴- کنج تیز ایجاد شده را Chamfer کرده و یک متریال خام به آن نسبت میدهیم.
۵- حالا اگر تا اینجای کار از دید پرسپکتیو مقابل به جسم رندر بگیریم به تصویر زیر خواهیم رسید.
۶- یک نور Vray light با تنظیمات و زاویه مشخص شده در تصویر ذیل ایجاد میکنیم. مطمئن شوید که تیک Cast shadow خورده شده و تیک Invisible نخورده باشد.
۷- از نور ایجاد شده یک Copy (نه Instance) تهیه کرده و شدت نور آنرا روی حدود نصف نور قبلی قرار دهید.
۸- یک دوربین در نمایی مشابه تصویر ذیل ایجاد نمایید. (شاید این شوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا لازم است دوربین بکارم؟ پاسخ این است که بدون دوربین نیز میتوانید رندر بگیرید، اما با کاشت یک دوربین از نوع Vray physical Cam کیفیت رندر شما بسیار بالاتر خواهد رفت)
۹- با زدن کلید ترکیبی Shift+f نحوه نمایش قوری در رندر را ملاحظه خواهید کرد.
۱۰- متریالی را ساخته و به قوری نسبت میدهیم.
۱۱- از آنجایی که تصویر ایجاد شده بسیار تاریک است، بنابراین باید در تنظیمات دوربین را تغییر دهیم:
ابتدا F number را بر روی ۵٫۵ تنظیم میکنیم.
ملاحظه میکنید که تصویر کمی روشنتر شد! با پایینتر رفتن در تنظیمات مطمئن میشویم که گزینه Vignetting غیر فعال باشد. سپس مقدار Film speed را بر روی ۵۰۰ تنظیم میکنیم.
۱۲- از آنجایی که رندر کمی نویز دارد بنابراین با باز کردن تنظیمات رندر (F10) گزینه frame buffer را فعال میکنیم.
نورهای پیش فرض را خاموش کرده و filter map را خاموش میکنیم.
در image sampler گزینه type را بر روی Adaptive DMC تنظیم کرده و antialiasing filter را بر روی area قرار میدهیم. (در رزولوشنهای بالا نییازی به تنظیم این گزینه نیست زیرا سرعت رندر را پایین می آورد)
در بخش تنظیمات Color mapping، تیکهای Clamp … و Sub pixel… را فعال کرده و type را بر روی Exponential قرار میدهیم (با مقادیر ۱)
در بخش indirect illumination موتورهای اول و دوم را بر روی irradiance map و Light cache قرار داده و مقدار contrast را بر روی ۰٫۵ تنظیم میکنیم.
همچنین تنظیمات تب irradiance map را مطابق تصویر ذیل تنظیم کنید.
در تب Light cache نیز تنظیمات ذیل مناسب میباشد.
۱۳ – و حالا رندر با تنظیمات بالا:
۱۴- برای ایجاد انعکاس محیط اطراف روی قوری باید از یک تصویر hdr استفاده کنیم. پس از دانلود تصویر مورد نظر به رول آوت تنظیمات Environment واقع در پنجره render setup (10) رفته و ابتدا گزینه های reflection/refraction environment override و refraction environment override را فعال میکنیم.
۱۵- بر روی گزینه نمایش داده شده در تصویر ذیل کلیک کرده و مپ Vray hdri را انتخاب مینماییم.
۱۶- سپس پنجره ساخت متریال را باز کرده و مپ انداخته شده در مرحله قبل را بر روی یک پلت خالی در حالت Instance می اندازیم.
۱۷- فایل hdr دانلود شده در مراحل قبل را بر روی مپ vray hdri می اندازیم.
۱۸- مپ ایجاد شده را بر روی refraction environment override نیز می اندازیم (البته در حالت instance)
۱۹- یک متریال با رنگ تقریبا سفید را به پس زمینه نسبت میدهیم
۲۰ – اگر میخواهید نورهای قرار داده شده در صحنه در رندر دیده نشوند کافیست گزینه های “Affect specular” و “Affect reflections” را غیر فعال نمایید.
۲۱- و اما رندر نهایی:
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- تفاوت اتوکد 2 بعدی و 3 بعدی چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش 3Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
- آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
- آموزش رایگان گروه بندی لایه ها در اتوکد
دیدگاهتان را بنویسید