تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ
در این مطلب از خانه معماری با آموزش تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ ۲۰۱۹ در حوزه آموزش مقدماتی اسکچاپ در خدمت شما هستیم. در این آموزش همچنین به معرفی انواع نورها در اسکچاپ و نحوه قرار دادن آن ها در پروژه نیز می پردازیم. برای نورپردازی در SketchUp می توانیم از والپیپرهای آماده با فرمت LDRI و HDRI استفاده کنیم.
تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ
تنظیمات وی ری اسکچاپ
تصاویر LDRI به طور کلی با پسوندهای jpg-png-tif در دسترس هستند و تصاویر HDRI یا خام دارای لایههای باز هستند که میتوانند رنگ و نور را تغییر دهند. اغلب با پسوند hdr. برای بارگذاری تصویر hdri در SketchUp ابتدا فایل sketch را باز کنید سپس در تنظیمات رندر در محیط هم برای GI و هم برای BG (Backgroung) باید تصویر hdri را بارگذاری کنیم.
ابتدا برای GI روی حرف M کلیک کنید تا صفحه جدیدی باز شود. در قسمت سمت چپ زیر پیش نمایش، گزینه Text Bitmap را انتخاب و از قسمت file تصویر hdri را باز کنید.
در قسمت UVW نوع UV را روی UVW Gene Environment و Mapping Type را روی Spherical قرار دهید.
برای Reflection/Refraction/Background، روی M کلیک و درست مانند Gi رفتار کنید. یک تست رندر بگیرید. توجه کنید، نماد R برای رندر در اسکچاپ است. اگر رندر خود را دوست نداریم، می توانیم تغییراتی در تنظیمات رندر ایجاد کنیم. به عنوان مثال، اگر رندر ما تاریک است، می توانیم شدت GI و BG محیط را افزایش دهیم تا رندر پاک شود. یک تست رندر را اجرا کنید و تغییرات را بررسی کنید.
راه دیگر برای فعال کردن رندر، تغییر تنظیمات دوربین است. در قسمت Camera می توانیم با کاهش مقدار سرعت شاتر، رندر را سبک کنیم. یا می توانیم عدد f را کم کنیم و توصیه می شود کمتر از 6 نگذاریم. اما باز هم بستگی به تنظیمات دیگر دارد و نمی توان قضاوت نهایی کرد. باید تنظیمات خود را به اندازه کافی تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. همچنین با کاهش سرعت ویدیو، رندر واضحتر میشود. و همه اینها نسبی خواهد بود.
توصیه می شود پس از هر تغییر، یک تست رندر اجرا شود. راه دیگر برای تنظیم روشنایی رندر این است که در ناحیه محیط پس از فشار دادن M می توانیم عدد را از محدوده گاما افزایش دهیم که باعث روشن شدن Hdri می شود. اما این روش جزئیات را کاهش می دهد و توصیه نمی شود.
برای رندر شب بهتر است از Night Hdri استفاده کنید. در رندرها، گاهی اوقات نمی خواهیم برخی از قسمت های تصویر HDRI در چارچوب کارمان دیده شود. برای تغییر زاویه تصویر Hdri میتوانیم M را از محیط GI تایپ کنیم و در قسمت پایین تنظیمات زاویه نوع UVW را در قسمت افقی تغییر دهیم. همان مقدار تغییر باید برای بازتاب/شکست اعمال شود. یعنی زوایای چرخش هر دو یکسان است. و برای دیدن این تغییرات باید رندر کنیم.
در استفاده از تصاویر HDR باید به این نکته توجه کنید که این نوع تصاویر اغلب سایه ها را به دقت نشان نمی دهند. و بهتر است محیط کار خالی نباشد. ابتدا محیط مورد نظر را می سازیم و سپس از hdri استفاده می کنیم. زیرا تصاویر HDRI برای کارهای کم بسیار مناسب هستند. توصیه می شود از hdri برای رندرهای مشاهده گر استفاده کنید نه برای رندر پرنده، زیرا وجود سایه در رندر پرنده مهم است.
تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ: انواع نورها
پس از اینکه با موفقیت نوع نور خود را به پروژه اضافه کردید، می توانید از این پنجره برای تنظیم تنظیمات مختلف برای هر نور استفاده کنید. علاوه بر نورها، می توانید منابع صوتی و پراکسی را در این پنجره به مدل خود اضافه کنید. تمام نورها را می توان به راحتی به فایل اسکچ وارد کرد. اینکه پروژه شما چقدر آسان اجرا می شود به ترکیب سخت افزار، اندازه پروژه و تعداد نورها بستگی دارد. تعداد و شدت منابع نوری شما بر عملکرد پروژه شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت، به خصوص زمانی که نورها با هم همپوشانی دارند.
تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ: نور خطی (LINEAR)
نور خطی مانند یک لوله فلورسنت است و فقط طول آن قابل اندازه گیری است که می توان آن را در پنجره Enscape Objects یا با تغییر خود منبع تنظیم کرد. شما همچنین می توانید روشنایی یک نور خطی را تنظیم کنید.
قرار دادن نور خطی
مانند نور های کره ای، نورهای خطی را می توان با دو کلیک در پروژه قرار داد. پس از قرارگیری اولیه، می توانید طول جسم سبک را تعیین کرده و آن را بچرخانید تا متناسب با صحنه باشد. قرارگیری نور خطی بر جایی که نور می تابد تأثیر می گذارد. سایه ها در امتداد آن شدت کمتری دارند، در حالی که سایه ها در هر انتهای نور کمی تمرکز بیشتری دارند. تصویر زیر یک نور خطی را در مدل SketchUp نشان می دهد. بیشتر نور در نهایت ساطع می شود.
تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ: نور نقطه ای (spot lights)
نور نقطه ای درست مانند نور نقطه ای در زندگی واقعی عمل می کند و منبع نور بسیار مستقیمی را فراهم می کند. نور مخروط نقطهای از نور است که نور را از یک نقطه در یک جهت ساطع میکند. با تغییر زاویه مخروط، می توانید میزان روشنایی صحنه خود را کنترل کنید. عرض مخروط همچنین می تواند تعیین کند که نور با شدت کم یا کم می تابد. کاربردهای عملی نورافکن ها، نمایشگرهای مغازه، لامپ های رومیزی، نورهای خیابانی یا روشنایی صحنه هستند. آنها همچنین می توانند روی صحنه برای ایجاد جلوه های نورپردازی چشمگیر استفاده شوند.
قرار دادن نور نقطه ای
به منظور اضافه کردن نورهای نقطه ای، spot lights را در پنجره Enscape Objects انتخاب کنید. می خواهیم یک نورافکن در پروژه قرار دهم تا کمی نور به تراس پشت بام اضافه شود. اکنون هندسه ای وجود دارد که در آن نورها در امتداد لبه سقف دیده می شوند. یک نور نقطه ای را می توان با چهار کلیک قرار داد: دو تا برای تنظیم نقطه پایانی و دو کلیک برای تنظیم جهت مخروط نور. برای قرار دادن نقطه پایانی نور یک بار کلیک کنید. سپس می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید نور را در امتداد یک محور خاص قرار دهید.
این کار را انجام دهید و دوباره کلیک کنید تا منبع نور اضافه شود. کلیک سوم به شما امکان می دهد نقطه ای را که می خواهید نور در آن قرار گیرد را مشخص کنید. نقطه مورد نظر را تنظیم کرده و دوباره کلیک کنید.
نکته 1
مهم است که منبع نور را مستقیماً روی سطح هندسه خود قرار ندهید، بلکه مستقیماً در مقابل آن قرار دهید. اگر آن را مستقیماً روی سطح قرار دهید، نور هندسه را محو می کند. به همین دلیل است که سیستم 2 کلیک بسیار کارآمد است. منتظر آموزش های بیشتر V-Sketchup باشید. دو کلیک به شما امکان می دهد نقطه پایانی را تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که منبع نور در جلوی هندسه قرار دارد و دو حالت دیگر به شما امکان می دهند زاویه و دامنه را تنظیم کنید.
همچنین میتوانید از کلیدهای جهتنمای چپ، بالا و راست بین کلیکهای اول و دوم برای نشان دادن جهت خاصی از چرخش استفاده کنید. در نرم افزار SketchUp، نور را به صورت هندسی می بینید.
پس از تنظیم فوکوس، می توانید دو تنظیمات را در پنجره Enscape Objects ویرایش کنید: شدت نور و زاویه پرتو. گزینه شدت نور به شما امکان می دهد روشنایی و حداکثر محدوده نور را تنظیم کنید. گزینه Beam Angle عرض پرتو را بر حسب درجه کنترل می کند. اگر یک نمایه IES دارید که میخواهید از آن استفاده کنید، میتوانید آن را از پنجره Enscape Objects با کلیک بر روی نمایه آپلود IES دانلود کنید.
نکته 2
نکته مهم در مورد همه منابع نور این است که می توانید آنها را کپی و پیست و برای کارایی بیشتر به پروژه خود اضافه کنید. به عنوان مثال، یک نور به تنهایی نمی تواند یک صحنه را روشن کند. به جای قرار دادن هر نور به صورت جداگانه، کافی است از گزینه CTRL-C یا Copy در منوی Edit برای کپی کردن نور از قبل قرار داده شده استفاده کنید و سپس از CTRL-V یا گزینه Paste برای کپی کردن نورهای کپی شده استفاده کنید. آن را در صفحه پروژه خود قرار دهید. فرمان کپی تضمین میکند که نورهایی که قرار است یکسان به نظر برسند، بدون هیچ تلاش اضافی تنظیمات یکسانی دارند.
همچنین می توانید هندسه نوری خود را با اجزای آن ترکیب کنید. این به شما امکان می دهد تا به سرعت لامپ هایی را که از قبل منبع نور دارند جایگزین کنید. کافی است در حالی که کلید Shift را نگه داشته اید، موارد را انتخاب کنید، سپس روی یکی از آنها کلیک راست کرده و Create Group را انتخاب کنید.
نورهای مستطیلی و دیسکی
نورهای مستطیلی و دیسکی (RECTANGULAR AND DISK LIGHTS) از نوع نور منطقه ای هستند. بدان معنی که مانند نور نقطه ای از یک نقطه محو شدن کوچک در فضا نور ساطع نمی کنند. در عوض، نور را به طور مساوی در سراسر سطوح خود ساطع می کنند که به معنای واقعی کلمه یک منطقه کامل از نور ایجاد می کند. از آنجایی که یک ناحیه نور از کل سطح آن ساطع می شود، نور ملایم تر و ملایم تری نسبت به سایر نورها تولید می کند.
به همین دلیل یک نورمنطقه ای کاربردهای زیادی دارد. شاید ملموس ترین مثال استفاده از روشنایی منطقه ای ایجاد نور فلورسنتی باشد که در هر ساختمان اداری می بینید. از دیگر ویژگیهای آن میتوان به پنلهای دارای نور پسزمینه و لامپهای فلورسنت اشاره کرد، اما میتوان از آنها برای روشنتر کردن اتاق نیز استفاده کرد.
قرار دادن نور مستطیلی یا دیسکی
از آنجایی که این دو نور بسیار شبیه هم هستند، در مثال های زیر عمدتاً به نورهای مستطیلی اشاره می کنم. تنها تفاوت این دو در شکل صاعقه آنهاست. می توانید نور مستطیل شکل را با استفاده از همان سیستم 2 کلیکی که در بالا برای نورهای نقطه ای توضیح داده شد تنظیم کنید. با این حال، شدت نور آنها با نورافکن متفاوت است.
همانطور که در زیر می بینید، هر دو انتهای پرتو مستطیل شکل هستند و ناحیه ای که از آن ساطع می شود، منطقه ای بسیار بزرگتر از یک نور نقطه ای را پوشش می دهد و به یک نقطه ختم می شود. با قرار دادن نورهای مستطیلی، می توانید سه تنظیمات را در پنجره Enscape Objects انجام دهید. اولین مورد قدرت نور است که روشنایی و دامنه نور را کنترل می کند. همچنین می توانید طول و عرض منبع نور را با استفاده از پنجره Objects تعریف کنید. حداکثر اندازه برای یک فیکسچر مستطیلی 3 متر در 3 متر است.
نکته
پس از قرار دادن منبع نور، همیشه می توانید با کلیک بر روی هندسه به موقعیت ویرایش بازگردید. هنگامی که این کار را انجام دهید، پرتو نور نیز قابل مشاهده خواهد بود و همچنین دستگاه های مختلف برای تنظیم اندازه و جهت پرتو به شما کمک می کنند. برای خروج از این حالت ویرایش، به سادگی کلید ESC را فشار دهید. اگر در حال تغییر موقعیت یا اندازه هستید و متوجه خطا شدید، کلید اصلاح کننده ESC را لغو کنید و منبع نور را به تنظیمات قبلی برگردانید. همچنین می توانید از گزینه های Undo و Redo در نرم افزار SketchUp استفاده کنید و بلافاصله تغییرات خود را به Enscape انتقال دهید.
تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ: نور کره ای (sphere light)
به طور پیش فرض، نور کروی Enscape یک نور نقطه ای است که نور را به طور یکنواخت در همه جهات از یک نقطه در فضا ساطع می کند. به این ترتیب، اثر آنها شبیه به یک لامپ رشته ای معمولی است. نور های کره ای نه تنها به این دلیل مفید هستند که می توانند منابع نور مانند لامپ ها یا شمع ها را شبیه سازی کنند، بلکه به این دلیل که می توانند برای روشن کردن مناطق به عنوان یک نور ملایم استفاده شوند.
قرار دادن نور کره ای
اکثر نور های کره ای را می توان تنها با دو کلیک در صفحه پروژه قرار داد. تصویر زیر در حال حاضر منبع نور ندارد. اما می خواهیم در لامپ کنار مبل یک نور کره ای قرار دهیم تا حتی وقتی ساعت روز را به شب تغییر می دهیم اتاق روشن باشد. برای انجام این کار، روی Sphere در پنجره Enscape Objects کلیک کنید. برای قرار دادن نقطه پایانی نور خود یک بار کلیک کنید، سپس دوباره کلیک کنید تا نور قرار گیرد. اکنون می توانید هندسه منبع نور را در لامپ مشاهده کنید. هنگامی که هندسه را دارید می توانید شدت نور را ویرایش کنید. همچنین می توانید نوار شعاع منبع نور را با استفاده از نور کروی تنظیم کنید. این نوار اندازه منبع در هر متر را کنترل می کند.
توجه داشته باشید، نورهای Enscape همیشه روشن هستند، اما به نظر میرسد برخی در طول روز خاموش هستند. اینطور نیست. شدت نور خورشید تمام نور ساطع شده را منعکس نمی کند. یک راه حل این است که نورهایی را که می خواهید در روز ببینید روشن کنید. اکنون که نورهای orb همانطور که در بالا میبینید روشن هستند، نورescape در شب روشن است. نور کروی به طور موثر تقلید می کند که چگونه این نوع لامپ می تواند یک اتاق را در واقعیت روشن کند.
تنظیمات نور در وی ری اسکچاپ
در ادامه، تنظیمات کنترل های موجود در زمینه ویرایش نورها پس از قرار دادن آن ها را با نگاهی دقیق تر بررسی می کنیم:
می توانید با دوبار کلیک کردن روی اشیاء نور حالت ویرایش را فعال کنید. با کلیک بر روی یکی از مربع های قرمز در لبه های مستطیل (1) می توانید عرض یا طول منطقه را تنظیم کنید، به عنوان مثال. ب. پنجره Enscape Objects. مزیت انجام این کار با دست این است که می توانید اندازه نور را دقیقاً متناسب با لامپ هایی که می خواهید در آن قرار دهید، اندازه گیری کنید، به خصوص اگر نمی دانید چگونه وسایل را بر حسب متر اندازه گیری کنید.
با کلیک بر روی مربع قرمز در وسط (2) می توانید حالت منبع نور را تغییر دهید، اگر تصمیم دارید آن را کمی متفاوت تر قرار دهید می توانید از این گزینه استفاده کنید. همچنین می توانید با انتخاب نور و کلیک بر روی Move Light در پنجره Enscape Objects، هر یک از نورها را جابجا کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی مربع پایین (3) زاویه فلش را تنظیم کنید. می توانید منبع نور را با کلیک بر روی مربع سرخابی (4) بچرخانید. همچنین می توانید ابزارهای نرم افزار SketchUp را برای چرخش یا انتقال منبع نور مورد استفاده قرار دهید.
نکته
اکنون می توانید هر نوری را در نرم افزار SketchUp با ابزار paint bucket رنگ کنید. فقط ابزار سطل رنگ را انتخاب کنید، رنگ خود را در قسمت متریال انتخاب کنید و روی جسم روشن کلیک کنید تا رنگ شود. شما همچنین می توانید یک یا چند شی نور را رنگ کنید. در تصویر زیر چند نور خطی به حوض اضافه شده است. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا یک جلوه تزئینی مانند تصویر بالا ایجاد کنید. همچنین می توانید از این روش برای افزودن واقع گرایی به مدل خود استفاده کنید. اگر می خواهید مدل سه بعدی خود را با مفهوم روشنایی واقعی تطبیق دهید، می توانید از ابزار سطل رنگ برای تقلید رنگ سفید یک لامپ LED یا درخشش کهربایی یک لامپ رشته ای استفاده کنید.
بسته به هدفی که از نورپردازی دارید، ممکن است متوجه شوید که مواد پراکنده برای هدف شما بهترین کار را دارند. این یک رویکرد کاملا متفاوت برای قرار دادن منبع نور است. در حالی که همیشه می توانید با افزودن یک کلمه کلیدی “Emissive” به محتوای خود یک داستان ارسال کنید، اما با ویرایشگر محتوای Enscape راه موثرتری وجود دارد. به سادگی محتوای خود را در SketchUp انتخاب کنید و آن را از طریق Enscape Material Editor باز کنید. سپس می توانید کادر کنار Self Illumination را علامت بزنید تا ببینید آیا مطالب منتشر شده است یا خیر. از نوار روشنایی برای تنظیم شدت انتشار استفاده کنید. حداکثر شدت 100000 شمع است. همچنین می توانید رنگ را به مواد اختصاص دهید.
چگونه نور را در اسکچاپ خاموش کنیم؟
در بیشتر موارد این کار ضروری نیست، ولی راه های مختلفی برای خاموش کردن نورها وجود دارد. ممکن است بخواهید از صفحه ای عکس بگیرید که اتاق خاصی را برجسته می کند، اما مطمئناً نمی خواهید آن را خراب کنید. اگر میخواهید همه نورها را خاموش کنید، میتوانید روشنایی را در تب تنظیمات پیشرفته Enscape روی 0 تنظیم کنید. اگر می خواهید نور ها را به صورت جداگانه روشن کنید، می توانید این کار را با پنهان کردن هندسه یا سطح مشخص شده انجام دهید.
جمع بندی نهایی
شما می توانید از انواع مختلف نورها در پروژه اسکچاپ خود استفاده کنید و آنها را به روش های مختلف پیاده سازی و ترکیب کنید تا بهترین حالت مدل خود را داشته باشید. صرف نظر از اینکه می خواهید یک تصویر در SketchUp ایجاد کنید، اشیاء نوری یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به هدف شما هستند. چندین منبع نور را در مدل خود بسازید تا اتاق ها را روشن کنید. یا برای ایجاد نورپردازی سفارشی برای هر اتاق وقت بگذارید. مدل های او به خودی خود خیره کننده هستند، اما اضافه کردن نور باعث می شود که تصاویر برای بیننده جذاب تر شود.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
- آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
- آموزش رایگان گروه بندی لایه ها در اتوکد
دیدگاهتان را بنویسید