شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
یکی از پلاگین هایی که در نرم افزار تری دی مکس کاربرد دارد، Rayfire است. در این مطلب از خانه معماری قصد داریم تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس را برای شما عزیزان شبیه سازی کنیم. با ما همراه باشید.
شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire
شاید این موضوع را می دانید که آزاد شدن انرژی منجر به تمامی تخریب ها می شود. البته آزاد شدن انرژی زیاد در یک زمان کم تخریب ایجاد می کند. به عبارتی زمان در کنار انرژی بر ایجاد تخریب تاثیر دارد. در مورد شبیه سازی تخریبی نیز باید این دو فاکتور مد نظر قرار گیرند.
قبل از هر چیزی بهتر است علت تخریب و مقادیر انرژی و جهاتی که انرژی آزاد می شود را بررسی کنید. رفتار متریال و مواد مختلف، در مقابل نیروی زیاد متفاوت است. برای مثال: رفتاری که شیشه در زمان تخریب از خود نشان می دهد با چوب کاملاً متفاوت است. به طوری که شیشه با تخریب، خورد می شود ولی چوب در راستای بافتش می شکند.
قبل از این که به آموزش شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری مکس بپردازیم با چند مثال چگونگی تخریب جسم را تعریف می کنیم:
- شیشه : خورد شدن تیز و کریستالی
- چوب : خورد شدن در جهت بافت چوب
- دیوار سنگی : سنگ ها هم تخریب می کنند و هم خورد می شوند.
مراحل شبیه سازی تخریب اجسام
مرحله اول
برای این کار باید ابتدا یک plane در صحنه ایجاد کنید و آن را به عنوان زمین در نظر بگیرید. بعد از انتخاب Box ، روی plane ترسیم کنید و با استفاده از کلید E روی صفحه کلید بچرخانید. سپس با فشردن کلید M از پنجره ی material editor یک متریال یکدست برای plane و box قرار دهید. حالا باید یک آبجکت لامپ را در صحنه Import کنید و کلید R را فشار دهید و scale اندازه اش را تنظیم نمایید.
مرحله دوم
در این مرحله باید پلاگین یا افزونه RayFire را برای عمل تخریب فعال کنید. توجه داشته باشید این افزونه در V-Ray 3.020 و یا V-Ray3.040 ، در بخش Geometry ، در منوی کرکره ای به صورت خودکار ظاهر می شود. اگر این برنامه ها را نصب نکرده اید باید پلاگین RayFire را به صورت جداگانه نصب کنید. برای باز شدن پنجره تنظیمات RayFire باید روی آن کلیک کنید و قسمت Open Rayfire را فشار دهید.
برای تخریب لیوان باید لیوان را از سربرگ object انتخاب و Add یا اضافه کرده و سپس Box و زمین را در قسمت پایین آن Add کنید. برای این که لامپ به صورت شیشه خورد شود باید متریال را در قسمت لامپ که Add کردیم، روی حالت Glass قرار دهید.
مرحله سوم
حالا باید start time و end time را تنظیم کنید. برای این منظور در پایین سمت راست گزینه ی time configuration را انتخاب کنید. در قسمت Animation گزینه ی start time را روی ۰ و گزینه ی end time را روی ۳۰۰ قرار دهید و ok را بزنید. همین اعداد را در قسمت physical نیز وارد کنید و Time scale را روی ۴/۰ قرار دهید و سپس گزینه ی بالای آن را روی ۲ و باز گزینه ی بالاتری را روی ۱۰ قرار دهید.
در سربرگ Fragment ، از منوی کرکره ای روی حالت Impact point قرار دهید و عدد off spring را روی ۲۰ قرار دهید. عدد بالای آن را نیز روی ۶ قرار دهید و Fragment را کلیک کنید. بدین ترتیب تکه تکه شدن حجم محاسبه خواهد شد. در نهایت در سربرگ physical با کلیک بر روی اولین گزینه ، لامپ خورد شده و شکستن آن شبیه سازی می شود.
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
- کاربردهای ۳d max در معماری
دیدگاهتان را بنویسید