با ترفندهای مدل سازی در مایا آشنا شوید
اگر به تازگی وارد دنیای مدل سازی شده اید و به یادگیری برنامه مایا در زمینه مدل سازی علاقه مند هستید، بهتر است برای سرعت بخشی به جریان کاری، به اصول اولیه بازگردید. بدین ترتیب می توانید با ابزارهای جدید آشنا شوید. در این مطلب از خانه معماری به معرفی ترفندهای مدل سازی در مایا که برای سرعت بخشی به جریان کاری به شما کمک می کنند، می پردازیم.
ترفندهای مدل سازی در مایا
ترفندهای مدل سازی در مایا: ایجاد یک شلف جدید
یکی از روش های عالی برای سرعت دهی به پروسه مدل سازی در مایا، شلف است. یک مدلساز از ابزارهای متفاوت متعددی برای مدلسازی خود استفاده می کند. از جمله این ابزارها می توان به: Extrude Tool، Bevel، Insert Edge Loop و … اشاره کرد. اگر برای اجرای فرمان ها دائما به منوی Edit Mesh بازگردید، زمان زیادی در پروسه مدل سازی از بین می رود. با انتخاب این ابزارها، افزایش سرعت جریان کاری در هر بار حتی به مقدار کم، زمان زیادی را برای شما صرفه جویی می کند.
زمانی که با مدل سازی چندضلعی و NURBS کار می کنید، دسترسی به آیکن ها شلف بسیار مفید خواهد بود. همان طور که می دانید منوهای ابزارهای NURBS و چندضلعی ها متفاوت است، از این رو سوییچ دائم بین منوها برای انتخاب ابزار مورد نیاز، زمان زیادی می گیرد و در واقع یک کار اضافی است که می توان از آن دوری کرد. بنابراین بهتر است یک شلف مدل سازی جدید بسازید. برای ساختن شلف جدید از منوی موجود در سمت چپ شلف، گزینه new shelf را انتخاب کنید و نامی برای آن برگزینید. به منظور اضافه کردن ابزارها، باید Crtl و Shift و دکمه چپ موس را به صورت همزمانفشار داده و ابزار مورد نیاز خود را از منو انتخاب نمایید.
اضافه کردن جزییات
رزولوشن بسیار بالا برای شروع به کار بر روی مدل، توصیه نمی شود. مهم ترین چیزی که باید در شروع کار انجام دهید، به دست آوردن فرم مناسب است. در مدل سازی به روش box یا روش edge ، برای حرکت دادن راحت تر نقاط یا لبه ها بهتر است با تعداد کمتری از نقاط و لبه ها سروکار داشته باشید. در صورتی که رزولوشن فعلی برای ساخت جزییات ریزتر کافی نباشد، می توانید loops edge اضافه کنید و رزولوشن را بالاتر ببرید. به طور کلی بهتر است با رزولوشن کم شروع کنید و با همان به کسب بهترین نتیجه بپردازید.
ترفندهای مدل سازی در مایا: extrude در راستای منحنی ها
از منحنی ها علاوه بر ساخت سطوح مختلف و اشیای مسطح، می توان برای extrude حجم های هندسی اضافی نیز بهره برد. مثلا زمانی که یک منحنی می سازید، می توانید یک دایره NURBS را در راستای آن، extrude کنید تا بدین ترتیب یک ریسمان و یا هر شی استوانه ای مسطح دیگری ایجاد شود. اگر از این روش استفاده کنید، ساخت مدل های منحنی مسطح بسیار ساده تر خواهد بود و دیگر نیازی به چرخاندن تک تک رئوس نیست.
استفاده از منوهای marking
همه کاربران مایا بدون این که متوجه شوند از منوهای marking نیز استفاده می کنند. زمانی که روی آبجکت مورد نظر کلیک راست کنید به گزینه های راس ها، لبه ها، وجه ها و… دسترسی دارید. ولی تنها این نیست. ابزارهای مدل سازی متنوع دیگری نیز وجود دارد که با این منوها می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. همچنین امکان سفارشی سازی این منوها در مایا نیز وجود دارد. به خصوص زمانی که بر روی احجام چندضلعی کار می کنید این منوهای سفارشی بسیار کارامد و مفید هستند.
برای دسترسی به ابزارهای مدل سازی چندضلعی پرکاربرد تنها باید shift و دکمه سمت راست موس را به طور همزمان نگه دارید. ابزار Insert Edge Loop و Merge Vertex و بسیاری از ابزارهای مرسوم مدل سازی مانند Mirroring ، Booleon و Crease Tool. به راحتی قابل استفاده هستند. با ترکیب آیکن های شلف سفارشی و منوهای marking می توانید به جریان مدل سازی خود سرعت زیادی بدهید.
ترفندهای مدل سازی در مایا: استفاده از Lattices
Lattices یکی دیگر از ابزارهای مدل سازی است که بسیار قدرتمند بوده و بسیاری از طراحان مبتدی از آن استفاده نمی کنند. این ابزار در پایین منوهای انیمیشن قرار دارد و معمولاً کاربران مبتدی از آن برای مدل سازی استفاده نمی کنند. در صورتی که باید بر روی mesh تغییرات در مقیاس بزرگ ایجاد کنید، استفاده از این ابزار بهترین روش بدون خراب کردن مدل است.
معمولاً کار با یک mesh با رزولوشن بالا و ایجاد تغییر و کسب نتیجه ایده آل، کار دشواری است، چرا که هزاران راس و لبه در یک محدوده کوچک وجود دارد. برای نتیجه گیری بهتر در مجموعه منوهای انیمیشن، Lattices را در گزینه Create Deformers ، انتخاب کنید. با باز کردن گزینه option ، برای ساخت lattice گزینه های متنوعی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. برای تنظیم میزان کنترل خود روی مدل می توانید تعداد divisionهای lattice را مشخص کنید.
استفاده از Crease Tool
در صورت آشنایی کامل با برنامه مایا، کار کردن با Insert Edge Loop Tool آسان است. این ابزار یک loop edge اطراف mesh شما ایجاد می کند که منجر به ایجاد رزولوشن بالاتری برای حجم هندسی می شود. در نتیجه نقاط بیشتری خواهید داشت که به راحتی قادر به ایجاد فرم مورد نظرتان هستید. Insert Edge Loop Tool معمولاً برای فشرده کردن لبه ها زمانی که می خواهید از یک سطح سخت بسازید نیز کاربرد دارد.
Insert Edge Loop Tool مناسب ساخت لبه های سخت است. در کنار آن برای این کار می توانید از Crease Tool نیز استفاده کنید. البته Crease Tool هیچ حجم هندسی اضافی را اضافه نمی کند. Crease Tool در منوی Edit Mesh قرار دارد. با انتخاب آن می توانید لبه هایی که می خواهید سخت تر و تیزتر شوند را به راحتی انتخاب کنید. برای این منظور باید دکمه وسط موس را نگه داشته، در viewport به چپ یا راست بکشید.
مطالب مرتبط:
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- تفاوت اتوکد 2 بعدی و 3 بعدی چیست؟
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش 3Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
- آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
دیدگاهتان را بنویسید