انیمیشن از دیروز تا امروز
انیمیشن یکی از موضوعاتی است که همواره مطرح بوده است. در واقع فیلمسازان سینمایی و تلویزیونی زمانی به فکر ساخت انیمیشن افتادند که به غیر از جهان پیرامون خود، فیلم های دیگری نیز تهیه کنند و در حقیقت جهان گسترده و بی نهایت ذهن و تصورات خود را به نمایش بکشند. بدین ترتیب با در کنار هم گذاشتن نقاشی های متعدد، تصاویر متحرک یا انیمیشن ساخته شد. در ابتدا انیمیشن ها، کوتاه و خشک بودند و به مرور زمان به شکل حرکات و محیط در آمد. امروزه ساخت انیمیشن کاری پر سود است، به طوری که بسیاری از شرکت های بزرگ و سرمایه داران بر روی پروژه های انیمیشن سازی سرمایه گذاری می کنند. برای آموزش انیمیش در تری دی مکس اینجا کلیک کنید.
تاریخچه انیمیشن
تاریخ ثبت شده انیمیشن از زمانی که مردم در غارها زندگی می کردند به نوعی در نقاشی ها نشان داده شده است. حکاکی های سنگی روی دیوار معبد رامسس دوم در مصر و تصویر یک گاو با بیش از چهار دست و پا. می گویند می خواستند به ما الهام بخشند. با شواهد مکتوب و مستندی که در اختیار داریم، رشد پویانمایی و ظهور هنرمندان چیره دست و به کارگیری انواع مهارت ها در دوره های مختلف، فیلم هایی را با استفاده از تکنیک های گوناگون به دنیای هنر آورده است.
امروزه با ورود کامپیوتر به دنیای بزرگ و هیجان انگیز ما، غیرممکن ها را ممکن می کند و در این مدت هزاران فیلم کوتاه و بلند ساخته شده است که معروف ترین آنها در سال 1908 توسط یک فرانسوی به نام امیل کوهل به نام The ساخته شد. فیلمبرداری فیلم تصادف در خانه عروسک آغاز تاریخ مکتوب انیمیشن و اولین سری از فیلم های والت دیزنی در سال 1923 آغازی بر دنیای هیجان انگیز و زیبای انیمیشن ها بود که تا سال 1966 پس از 43 سال والت دیزنی برنده شد. فعالیت و منزلت و ارزش ویژه ای برای نقاشی متحرک در جهان ارائه شده است. تا به امروز شرکت ها و افراد زیادی کارهای بسیار جالبی انجام داده اند که تاریخچه و نام آن ها در نسخه های قبلی پیلبان و همچنین تاریخچه انیمیشن در ایران که در سال 1333 توسط اسفندیار احمدیه تاسیس شد آمده است.
تعریف حرکت در انیمیشن
حرکت به جابجایی یک جسم از یک نقطه به نقطه دیگر یا از یک حالت به حالت دیگر گفته می شود. بنابراین هنر و سینمای سینما از موجودات زنده فیلم می گیرد و به آن فیلم زنده می گویند که در بحث ما نیست، اما فیلمبرداری از اشکال و اشیاء طبیعی یا مصنوعی به شکلی خاص با برنامه ریزی بسیار دقیق انیمیشن می شود.
انیمیشن نمایش سریع و متوالی تصاویر آثار هنری دو بعدی یا موقعیت های مدل های واقعی برای ایجاد توهم حرکت است. حرکت روان تصاویر متحرک در انیمیشن به دلیل خطای دید ناشی از پدیده ماندگاری تصویر است. رایج ترین راه برای مشاهده پویانمایی در سینما یا ویدیو است. دیمی ترین نمونههای تلاش برای به تصویر کشیدن توهم حرکت در طراحی ایستا در نقاشیهای غار عصر حجر یافت میشود که حیوانات را در اشکال متعدد روی همپوشانی به تصویر میکشد که به وضوح تلاشی برای انتقال حس حرکت است.
فنوسیستوسکوپ، زئوتروپ و پراکسینوسکوپ و کتاب چرخان، قدیمیترین ابزارهای پویانمایی محبوبی هستند که در قرن نوزدهم اختراع شدند. هیچ شخص خاصی به عنوان مخترع هنر فیلم انیمیشن وجود ندارد زیرا افراد زیادی پروژه های مختلفی را انجام داده اند که می توان آنها را به عنوان انواع مختلف انیمیشن در یک زمان مشاهده کرد.
جرج ملیس، فیلمساز فرانسوی، که جلوه های ویژه فیلم هایی مانند سفر به ماه را خلق کرد، از تکنیک های زیادی در کار خود استفاده کرد – یکی از آنها این بود که فیلم دوربین را پلک بزند، تغییری کوچک در صحنه ایجاد کند و سپس فیلم دوربین را پلک بزند. از نو. این بسیار شبیه به ایده ای است که بعدها تبدیل به انیمیشن استاپ موشن شد. ملیس به طور تصادفی این تکنیک را به دست آورد. وقتی اتوبوسی را گرفت که از جلوی دوربین می گذشت، دوربین خراب شد. در حالی که دوربین در حال تعمیر بود، درست زمانی که ملیس شروع به فیلمبرداری می کرد، یک اسب به طور تصادفی از جلوی دوربین رد شد. نتیجه این شد که اتوبوس در فیلم شبیه اسب بود.
استوارت بلکتون اولین فیلمساز آمریکایی بود که از تکنیک های استاپ موشن و پویانمایی های دستی استفاده کرد. ادیسون او را با فیلمسازی آشنا کرد. او این ایده ها را در قرن بیستم با اولین اثر دارای حق چاپ خود در سال 1900 آغاز کرد. بسیاری از فیلمهای او، از جمله طرح جادویی (1900) و چهرههای متغیر طنزآمیز (1906)، نسخههایی از فیلم روزمره بلکتون، هنرمند درخشان و نسخههای اصلاحشدهای بودند که توسط ملیس برای ایجاد قدیمیترین تکنیکهای استاپ موشن از طرحهای روی تابلو استفاده میشد. به نظر می رسید که حرکت می کند و خودش را تغییر می دهد. طنز Variable Faces به عنوان اولین انیمیشن واقعی و Blackton به عنوان اولین انیمیشن واقعی ثبت شده است.
یکی دیگر از هنرمندان فرانسوی، امیل کال، شروع به طراحی تعدادی کارتون کرد. در سال 1908 فیلمی به نام Fantasmagorie ساخت که به معنای تخیل متغیر است. این فیلم تعداد زیادی طرح ساده و سرگردان را نشان می دهد که مانند یک بطری شراب به گل تبدیل می شوند. همچنین قسمت هایی از تصاویر زنده وجود داشت که دست انیماتور به داخل صحنه نفوذ کرد. این فیلم با کشیدن هر تصویر روی کاغذ و فیلمبرداری از هر تصویر با یک نگاتیو ساخته شد که به تصویر ظاهر یک تخته سیاه می داد. بنابراین، Fantasmagorie اولین فیلم انیمیشن سنتی (طراحی دست) است.
پس از موفقیت بلکتون و کال، چندین هنرمند دیگر شروع به آزمایش پویانمایی کردند. از جمله وینزور مکی، کاریکاتوریست موفق روزنامه. او انیمیشن های دقیقی خلق کرد که به تیمی از هنرمندان و توجه پر زحمت به جزئیات نیاز داشت. هر فریم طرحی روی کاغذ بود که همیشه باید از نو طراحی و متحرک می شد، هم پس زمینه و هم شخصیت های متحرک. از معروف ترین فیلم های ماکی می توان به نمو کوچک (1911)، دایناسور بزرگ (1914) و غرق شدن لوسینیا (1918) اشاره کرد.
تولید فیلمهای انیمیشن کوتاه که معمولاً به آن «کارتون» میگویند، در دهه 1910 به یک صنعت تبدیل شد و کارتونهای کوتاهی برای اکران در سینما تولید شدند. موفق ترین انیماتور باتجربه جان راندولف ری بود که همراه با انیماتور ارل هرد، که تا پایان دهه بر صنعت پویانمایی مسلط بود، سلول انیمیشن (انیمیشن در حال گفتگو) را بنیان نهاد.
هنر انیمیشن قدمتی صد ساله دارد و تاریخ آن با تاریخ سینما پیوند خورده است. انیمیشن ایجاد تصاویر متحرک در تصاویر و اشیاء بی جان است که ارتباط تنگاتنگی با سینما و تاریخ سینما دارد. انیمیشن سبکی از فیلمسازی است که در فرم و محتوا توسط زاده تصور می شود، بنابراین مهارت های او فراتر از فیلمبرداری زنده است. این هنر هفت هنر نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی، ادبیات، رقص و سینما را ترکیب می کند.
انیمیشن به دلیل آزادی تغییر زمان و مکان و عدم تبعیت از جاذبه، حرکت و توصیف داستان و شخصیت پردازی بیشتری نسبت به سینما دارد. AN مترادف با کارتون، پویانمایی و انیمیشن استفاده شده است که هر کدام به نوعی نشان دهنده اهمیت هنر هستند. از این رو، اگرچه واژه پویا چند سالی است که استفاده می شود و جایگاه خود را در انجمن ها و جشنواره های هنری باز کرده است، اما استفاده از پویانمایی واژه درستی به نظر می رسد. یک مخاطب: تقریباً تمام حوزه های جامعه را پوشش می دهد و تأثیر خود را با توجه به مخاطبان در همه سنین و با تمام سطوح سواد ارائه می دهد.
با پیشرفت تکنولوژی و توسعه سریع ارتباطات، انیمیشن یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین رسانه ها در تبلیغات، آموزش و فیلم و همچنین بیان احساسات به عنوان نوعی بیان عمیق هنری است. در هنر AN علاوه بر روش کلاسیک می توان از نرم افزارهای گسترده و امکانات کامپیوتری نیز برای ایجاد فضاهای مختلف استفاده کرد و به خوبی می توان از آن برای خلق آثار مختلف استفاده کرد. دانشجویان این رشته و علاقه مندان به این هنر پویا می توانند پس از کسب مهارت و تجربه در این رسانه نسبت به جایگاه حرفه ای خود در جامعه و حتی در سطح بین المللی احساس اطمینان و امیدواری کنند. به دلیل جریان سریع و رو به رشد ارتباطات، نیاز جوامع به این حوزه و متخصصان آن روز به روز در حال افزایش است.
انیمیشن، مادر سینما
وقتی صحبت از انیمیشن به میان میآید، همیشه به کارتونهای معروفی فکر میکنیم که در کودکی دیدیم، خندیدیم، خندیدیم و با آنها زندگی کردیم. در حالی که کارتون ها در گذشته فقط سرگرم کننده بودند، امروزه کارتون ها کارکردها و نقش های متفاوتی را به عهده گرفته اند. آنها بخش بزرگی از صنعت فیلم، گرافیک کامپیوتری، موسیقی، دوبله و جلوه های ویژه را اشغال می کنند. شما در تمام مراسم اهدای جوایز سینمایی نفوذ کرده اید و بسیاری از آن جوایز را به دست آورده اید، اما آیا می دانستید پویانمایی قبل از سینما بوده است؟ تاریخچه انیمیشن یا انیمیشن از کلمه animate به معنای “جان بخشیدن” گرفته شده است.
انیماتورها در واقع به انیمیشن ها، گفتگوها، عینک ها و عروسک ها جان می بخشند و آنها را متحرک می کنند. این تصاویر متحرک برای اولین بار در سال 1887 در سالن های تاریک زیرزمین پاریس با تکنیک آینه های متعدد بر روی صفحه سفید نمایش داده شد، اما در 28 اکتبر 1892، امیل رنو اولین تصاویر متحرک خود را در سالن موزه Guevain در پاریس ساخت. ، آن را جابجا کرد و آن را «تئاتر اپتیک» نامید. 10 سال قبل از اینکه برادران لومیر سینما را اختراع کنند، پویانمایی اینگونه ساخته شد. در واقع انیمیشن را می توان مادر سینما نامید. اولین سریال معروف انیمیشن «گارت دایناسور» ساخته وینسور مک کی بود و او بود که این انیمیشن را به اوج رساند.
والت دیزنی نیز صدا را وارد دنیای انیمیشن کرد و اولین فیلم های بلند و کارتون را ساخت. انیمیشن های اروپایی در بریتانیا، فرانسه، بلژیک، چکسلواکی (سابق) و روسیه انیماتورهای مبتکری بوده اند که در این زمینه تلاش زیادی کرده اند که در اینجا تنها به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت. عروسکی پویانمایی چک بیشتر از نقاشی متحرک شناخته شده است زیرا ریشه در سنت باستانی و هنر عروسکی دارد که به قرن هجدهم بازمی گردد.
یک ضرب المثل معروف است که می گویند “چکسلواکی مهد نمایش عروسکی اروپاست”. نام سه نفر همیشه در تئاتر عروسکی چک روشن می شود. یرزی تارکاف کارل زمان و براتیسلاوا پویار. آنها ابتکارات زیادی در زمینه کاریکاتور عروسکی داشته اند و عروسک ها را احیا کرده اند. ترنکا که با نام چک های والت دیزنی شناخته می شود، فیلم هایی مانند «هدیه» و «جک پاشنه فلزی» را ساخت که «هدیه» به خاطر آن لقب «همشهری کین» را برای او به ارمغان آورد. کارتون ها از منابع مختلفی از جمله آثار شکسپیر و هانس کریستین اندرسن، ادبیات کلاسیک چک، و امور اجتماعی و جاری استفاده می کردند. به عنوان مثال، ادبیات کلاسیک چک در دهه 1950 در فیلم عروسکی ترنکا «شویک، سرباز ناب» استفاده شد و ترنکا «هنرمند ملی» نام گرفت.
کارل زمان یکی دیگر از هنرمندان اهل چک است که در اوایل قرن بیستم به دنیا آمد و مدتها استادیار انیمیشن و نمایش عروسکی بوده است. در سال 1955 فیلم «سفر به ماقبل تاریخ» را ساخت و به شهرت جهانی رسید. «گنج جزیره پرندگان» یک تابلوی متحرک بزرگ است که کارل زمان با الهام از مینیاتورهای ایرانی و باستیو از ترکیبی از نقاشی متحرک و نمایش عروسکی خلق کرده است. او با اقتباس از داستان های ژول ورن، داستان های علمی تخیلی و کارتونی ساخت که در آنها نقاشی عروسکی متحرک و فیلم زنده را با هم ترکیب کرد و با استفاده از جلوه های گرافیکی خاص، طرح جدیدی را در دنیای پویانمایی ایجاد کرد، متدهای انیمیشن را توسعه داد و در دهه 1970 به انجام رساند. آزمایش های ارزشمند با تکنیک های سه بعدی برای نقاشی متحرک.
یکی از نمونه های انیمیشن چک امروزی کارتون معروف «پت و مت» یا «همین است». این عروسک ها در پراگ ساخته شدند، اما در سراسر جهان توزیع شدند. شما دو نفر نادان هستید که در گلخانه زندگی می کنید و همیشه خرابکاری می کنید. نویسندگان این مجموعه؛ لوبومیربانش و ولادیمیر ژیرانک. سری جدیدی از ماجراهای پت و مت به تازگی فیلمبرداری شده است که شامل قسمت های 7 دقیقه ای است. این بار پت و مت در یک مجتمع آپارتمانی جداگانه زندگی می کنند و گاهی تقلب می کنند و گاهی با هم دعوا می کنند و داستان سرایی آنها متفاوت است. تن تن و میلو، کارتون سینمای بلژیک ماجراهای تن تن و میلو ابتدا به صورت کمیک استریپ (کمیک) و سپس در قالب فیلم و سریال منتشر شد. خالق این کارتون محبوب، کاریکاتوریست مشهور بلژیکی، ژرژ ریمی، ملقب به «هرگ» بود. داستان های تن تن به 50 زبان ترجمه شده است و 200 میلیون نسخه در سال 1996 فروخته شده است.
تن تن و میلو در سال 1929 به دنیا آمدند و اولین کتاب آنها روزنامه نگار تن تن در روسیه بود. سپس در سال 1939 کتاب “لوتوس” منتشر شد که سفر تن تن به چین را شرح می دهد. اولین کارتون این مجموعه در سال 1969 در تلویزیون بلژیک فیلمبرداری شد. تن تن نوجوانی بود که به لطف خونسردی خود توانست در مواقع حساس گلیم خود را از آب بیرون بکشد. او روزنامه نگار بود و با این مجوز می توانست به تمام دنیا سفر کند و با سگ کوچکش میلو ماجراهای زیادی داشته باشد. تن تن همچنین به عنوان یک کارتون آموزشی در نظر گرفته می شد زیرا شخصیت اصلی او در سفرهای خود به سراسر جهان فرهنگ، آداب و رسوم، گویش و غذای مردم سراسر جهان از آمریکای لاتین گرفته تا چین و اسکاتلند را آموزش می داد. در سال 1976 مجسمه برنزی تن تن و میلو در بروکسل نصب شد، در سال 1979 تولد او در بسیاری از کشورها جشن گرفته شد و تمبرهای یادبود او چاپ شد. در سال 1988 پرتره عظیمی از ماجراهای تن تن در ایستگاه متروی بلژیک به نمایش گذاشته شد.
استیون اسپیلبرگ نیز اخیرا قصد دارد سه گانه ای بر اساس ماجراهای این قهرمان بسازد. رئیس جمهور سابق فرانسه شارل دوگل در تمجید از تن تن گفت: “شاید تیم تنها فرد در جهان مانند من باشد!” من و او آدم های کوچکی هستیم که از قدرت های بزرگ خود نمی ترسیم. کارتونهای دیگری مانند توریستهای کوچک، کارتونهای معروف روسی مانند «مت غازچاران» و بسیاری دیگر در اروپا فیلمبرداری شدند که در این مقاله کوتاه به آنها پرداخته نمیشود.
انواع پویانمایی: انیمیشن دو بعدی و سه بعدی
از زمانی که انیمیشن های دو بعدی وارد کامپیوتر شد، زیبایی و جذابیت آن ها چندین برابر گشت و دارای کیفیت رنگ بالاتری نسبت به انیمیشن های قدیمی بود. همچنین قابلیت های بسیاری نیز به آن ها اضافه شد. انیمیشن های کامپیوتری سه بعدی (3D) نسل بعد از انیمیشن های دو بعدی بود که چندان مورد توجه سرمایه گذاران نبود. چرا که یادگیری و ساخت آن ها دشوار بود.
اولین پویانمایی سه بعدی که ساخته شد، ” داستان اسباب بازی های 1 (Toy Story 1) ” نام داشت که نظر بسیاری را به خود جلب نمود. البته شرکت های بزرگ انیمیشن سازی دو بعدی از جمله والت دیزنی با چنین شیوه انیمیشن سازی مخالفت کردند و منتقد آن شدند. ولی این مردم بودند که تصمیم نهایی را گرفتند و با جذب شدن به انیمیشن های سه بعدی، دوره بی توجهی به انیمیشن سه بعدی پایان یافت. تا جایی که شرکت های مخالف نیز به ساخت انیمیشن های سه بعدی روی آیورند.
شرکت والت دیزنی به منظور ورود تدریجی به دنیای انیمیشن های سه بعدی، روشی نوین ایجاد کرد که در ساخت پویانمایی بسیار موثر واقع شد. بدین ترتیب که انیمیشن های سه بعدی را با انیمیشن های دو بعدی تلفیق کرد و الگوی بسیاری از شرکت های انیمیشن سازی شد. امروزه نیز این روش در ساخت انیمیشن به کار گرفته می شود. امروزه والت دیزنی یکی از شرکت های بزرگ انیمیشن سازی ر در جهان است که سالانه انیمیشن های دو و سه بعدی تلفیقی بسیاری را به بازار ارائه می دهد و سود خوبی نیز کسب می نماید.
انیمیشن در حقیقت یک هنر است ولی از ابتدا به عنوان تجارت پا به عرصهﻯ وجود گذاشت. مایکل کراندول پدر انیمیشن کاغذی است که صنعت انیمیشن را ایجاد کرد. وی از سال 1911 تا 1921 با حقه های دوربینی ساده تصاویر متحرک را به گونه ای پرورش داد که این صنعت را دو دهه جلو انداخت. جالب است بدانید مایکل کراندول، انیمیشن ها را به تنهایی می ساخت و ساخت برخی از انیمیشن های کوتاه گاهی یک سال زمان می برد.
از آنجایی که جهان سینما برای محدودیت انیمیشن نمی توانست صبر کند، استودیوهای پیشرفته ای ایجاد شد. جالب است بدانید قبل از اینکه مایکل کراندول، انیمیشن را به جهان عرضه کند، تصاویر متحرک ساخته شدند. به طوری که انیمیشن دایناسورها در سال 1914 برای اولین بار به عنوان اولین انیمیشن استودیویی عرضه و پخش شد. شرکت های انیمیشن سازی طی 5 سال بعد از آن در شهر نیویورک متولد شدند. استودیوی جان بری را می توان به عنوان موفق ترین و تاثیر گذارترین استودیوهای اولیه معرفی کرد که انیمیشن های قسمتی که ساختشان بسیار دشوار و زمانبر بود را می ساخت. همچنین ابداعاتی نیز در سبک انیمیشن سازی ایجاد کرد ولی در سال 1932 کار این استودیو به پایان رسید و تعطیل شد.
پس از بسته شدن استودیوی جان بری بسیاری از کارمندان ان به استخدام استودیوی پن سالیوان که در آن سال ها حرف اول در صنعت انیمیشن را می زد درآمدند. این استودیو در واقع انیمیشن را به عنوان یک هنر به جهان عرضه کرد و از این طریق میلیون ها دلار سودآوری داشت. امروزه والت دیزنی با نفوذترین استودیو در جهان در هنر انیمیشن است که آن را تبدیل به یک تجارت پایدار کرده است. میکی ماوس اولین انیمیشن والت دیزنی است که در سال 1924 ساخته شد و فروش زیادی نیز داشت. والت دیزنی قدرت بسیار زیادی داشت و تاثیر بسزایی بر هنر انیمیشن یا همان تصاویر متحرک گذاشت. به طوری که اگر شرکت دیزنی و کارمندان و مدیران آن نبودند، سرنوشت انیمیشن های کارتونی جوری دیگر رقم می خورد.
روش ها و تکنولوژی های انیمیشن سازی
انیمیشن روی طلق
در این روش، طراحی ها روی طلق اجرا و رنگ آمیزی می شود و روی زمینه یا ” بک گراند” قرار می گیرد. در این روش ساخت انیمیشن معمولا دو فریم از هر تصویر فیلمبرداری می شود و تعداد فریم های هر تصویر متناسب با موضوع و نوع حرکت ، قابل تغییر می باشد. فیلم آدم برفی یکی از انیمیشن های والت دیزنی است که با این تکنولوژی ساخته شده است.
انیمیشن روی کاغذ
در روش انیمیشن روی کاغذ از طلق استفاده نمی شود، به همین دلیل زمینه ها ساده تر انتخاب می شوند و اجزای صحنه برای هر نقاشی باید مجددا کشیده شود. در این روش تصاویر، مواج هستند که در کنار سادگی پس زمینه، ویژگی های مهم این روش محسوب می شوند. ابزار مورد استفاده در این روش، مدادهای مختلف ، راپید ، قلم فرانسه، پاستل، آبرنگ، رنگ روغن و … هستند.
انیمیشن بدون دوربین
انیمیشن بدون دوربین یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه های ساخت تصاویر متحرک است. در این روش با استفاده از نوار فیلم خام یا نور خورده می توان بدون نیاز به دوربین و بدون هیچ لابراتوری، انیمیشن ساخت. در صورت ظاهر کردن فیلم خام یا شستشوی فیلم های قدیمی و مستعمل با آب ژاول می توان نوار شفافی به دست آورد. با استفاده از مداد چرب، مرکب، رنگ روغن می توان طراحی را روی هرفریم آن پی در پی انجام داد. بدین ترتیب یک انیمیشن بدون دوربین ساخته می شود.
اگر می خواهید تصاویر متحرک خالص، زیبا و تاثیرگذاری ایجاد کنید می توانید روی فیلم خراش ایجاد کنید. فیلم 16 میلیمتری برای اجرای چنین فیلمی مناسب است، ولی استفاده از کادرهای بزرگتر 35 میلیمتری یا 70 میلیمتری نتیجه بهتری را به همراه دارد و کار را نیز آسان تر می کند. مک لارن (Mc Laran) ابداع کننده و توسعه دهنده این روش بود. یکی از بهترین نمونه های روش خراش روی فیلم، انیمیشن ساخته شده توسط کارولین لیف ( آنسی 91) است.
کات اوت یا انیمیشن با بریده مقوا
فیلم لی لی حوضک ساخته وجیه الله فرد مقدم یکی از نمونه هایی است که با این روش ساخته شد. پرسوناژ با بریده مقوا ساخته و مفصل گذاری می شود و گاه به صورت کولاژ (Collage) یعنی با بریده مواد دیگری مانند پارچه، نخ های مختلف، کاموا، کاغذهای گوناگون روزنامه و یا عکس شکل می گیرد و زیر دوربین، کادر به کادر حرکت داده و فیلمبرداری می شود. این تکنیک همچنین به صورت کات اوت سایه ای (Silhouette Animation) نیز اجرا می شود. بدین ترتیب که با استفاده از مقوای سیاه اشکال لازم را ساخته و از پشت به آن نور می تابانند. بیننده می تواند تصویر را به صورت سایه های متحرک و بسیار مشخص ببیند.
انیمیشن سه بعدی
در این روش از پرسوناژهای عروسکی یا هر پرسوناژ سه بعدی دیگر، فیلمبرداری تک فریم صورت می گیرد. بدین ترتیب که یک یا دو فریم از هر حرکت عروسک هایی دارای مفصل های فرم پذیری گرفته می شود. لازم به ذکر است اجرای این تکنیک با استفاده از احجام و اشیایی مانند میخ و چکش، چراغ مطالعه، مهره های شطرنج و یا هر شی سه بعدی دیگر نیز امکان پذیر است. جالب است بدانید پرسوناژها و برخی از عناصر پس زمینه در گذشته با استفاده از گل ساخته و سپس حرکت داده می شدند. در حال حاضر خمیر مجمسه سازی و موم یا مواد مشابه دیگر جایگزین گل می شوند.
انیمیشن با عکس
در این روش که پس زمینه ممکن است عکس یا نقاشی باشد، تصاویر بریده شده و سپس روی پس زمینه قرار می گیرند و فیلمبرداری می شوند. همچنین می توان از فتوکپی رنگی به جای عکس استفاده شود. در این روش، تغییراتی در عکس ایجاد می شود که همین منجر به جذابیتی ویژه می گردد و می توان با استفاده از مداد رنگی یا پاستل جلوه های گرافیکی ویژه ای را خلق کرد.
پیکسیلیشن
پرسوناژ زنده، در تکنیک پیکسیلیشن بازیگر نقش اصلی است. در این روش مقاطعی از حرکت پرسوناژ انتخاب شده و چند کادر فیلمبرداری می شود. در نتیجه، حرکت منقطع بازیگر را داریم که سرعت های متفاوت و متناسب موضوع فیلم را دارد و همین باعث ایجاد و القا حالتی تازه و بدیع می گردد.
پین اسکرین
الکساندر الکسیف (Alexander Alexeieff) و کلر پارکر (Claire Parker) ابداع کننده این تکنیک بوده اند که یکی از تکنیک های پیشرفته انیمیشن سازی است. برای اجرای آن از هزاران سوزن جاسازی شده در یک صفحه استفاده می شود. که ارتفاع آن ها تغییر داده شده و نور پردازی از یک زاویه بخصوص منجر به ایجاد تصاویری می شود که حاصل انعکاس نور بر مقطع سوزن ها است. انیماتورها در این روش از ساخت انیمیشن در پشت و جلو صفحه عمودی (pin Screen) قرار می گیرند و سوزن ها را حرکت می دهند.
تصاویر متحرک زیر دوربین
یکی دیگر از تکنیک های انیمیشن سازی، انیمیشن زیر دوربین است که در آن یک صفحه شیشه ای را که از زیر نور پردازی شده، انتخاب می کنند و روی آن اجسام ریزی مثل ماسه، خرده های چوب، خرده های چای، منجوق و مواد ریز دیگری ریخته و به آن شکل می دهند. پس از آن با تغییر تدریجی و مرحله ای تصاویر و فیلمبرداری فریم به فریم از آن ها، انیمیشن ساخته می شود. بیشتر کارهای طراحی یا نقاشی، زیر دوربین و به هنگام فیلمبرداری تک فریم انجام می شود و این ویژگی این روش است. از آنجایی که تغییرات فی البداهه هستند، نتیجه حاصل شده بسیار زیبا هستند و حس بیشتری از فضای فیلم را به بیننده انتقال می دهند.
روتوسکپی
در تکنیک روتوسکپی، بعد از تهیه فیلمی از پرسوناژهای زنده، حرکت پرسوناژها در فیلم به صورت الگو قرار داده شده و سپس طراحی های جدید تهیه شده و فیلمبرداری می شوند. جالب است بدانید بسیاری از کارتون های والت دیزنی با استفاده از همین روش روتوسکپی ساخته شده اند.
داینامیشن
در تکنیک داینامیشن از روش نمایش از پشت استفاده می شود، بدین ترتیب که صحنه های عروسکی با طبیعت و تصاویر واقعی از موجودات زنده پیوند زده و ادغام می شوند و دنیای خیالی با دنیای واقعی ترکیب می شوند. در این روش هنرپیشه ها به کمک تخیل و دکوپاژ دقیقی که کارگردان بر مبنای سناریو در دست دارد ، با موجودات خیالی حرف می زنند و یا ایفای نقش می کنند. ری هاری هاوزن (Ray Harry Hausen) یکی از افرادی است که تصاویر متحرک بسیاری را با این روش ساخت که یکی از مشهورترین آن ها هفتمین سفر سندباداست.
پویانمایی کامپیوتری
یکی از ساده ترین و مدرن ترین تکنیک های انیمیشن سازی است که در آن، طراحی های بین دو کلید، ایجاد بافت، پرسپکتی، رنگ، زاویه دید، جهت گردش و سیکل های حرکتی با استفاده از کامپیوتر انجام و کامل می شود. بدیت ترتیب که اطلاعات لازم به کامپیوتر وارد شده و حرکات مورد نظر برنامه ریزی می شود. از این به بعد کارها را کامپیوتر انجام می دهد.
دیاگرام تصاویر متحرک
در روش دیاگرام انیمیشن تنها از شکل های ساده، خطوط و یا فلش ها برای نشان دادن بعضی از موضوعات بسیار ساده استفاده می شود. این روش معمولاً برای ساخت انیمیشن های حرفه ای مورد استفاده قرار نمی گیرد و غالبا کاربرد آموزشی دارد.
پیشگامان صنعت پویانمایی
استوارت بلکتون و وینزر مک کی در آمریکا و ژرژ ملیِس، امیل کورته معروف به امیل کل در فرانسه از پیشگامان صنعت انیمیشن در اوایل قرن بیستم میلادی هستند. استوار بلکتون شرکت ویتاگراف را با همکاری توماس ادیسون ایجاد کرد و بعدها ویتافون را پایه گذاری نمود. واقعگرایی نیز توسط وینزر زاناس مک کی با دایناسوری به نام جرتی به تصاویر متحرک وارد شد. ژرژ ملیِس فرانسوی را به عنوان پدر جلوه های ویژه می شناسیم. وی تصویربرداری فریم به فریم را برای اولین بار در ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار داد. ژرف امیل کل نیز انیمیشن های ساده ای مانند: فانتازماگوری و کبریت های جادوشده خلق کرد. ولی باید بدانید تنها کسی که اولین پویانمایی یا انیمیشن را خلق کرد و پدر و مادر دنیای تصاویر متحرک است، کسی نیست جز گاو کوهانداری، نقاش بزرگ که حرکت را روی دیوارهای غار به موجودات داده است.
یکی از ابداعاتی که در دنیای انیمیشن برای کاهش هزینه صورت گرفت، صنعت سلولویید برای پویانمایی روی پس زمینه ثابت است که از ابداعات جان ر بری و ارل هرد می باشد. تصاویر متحرک در آغاز کار، یعنی در دهه های 1920 تا اوایل 1930 به صورت سری های کوتاه ساخته می شدند که دارای 24 تصویر در ثانیه بودند. برخی از این آثار عبارتند از: بتی بوپ و دلقک کوکوی برادران فلشر، خرگوش خوش شانس اسوالد والت دیزنی و آب ایورکز در شرکت لفگرام، گربه فلیکس اتو مسمر و کارهای چارلز مینتز و دارکوب وودی.
همان طور که گفته شد اولین فیلم کارتونی شرکت والت دیزنی، میکی ماوس به نام قایق بخار ویلی بود که در 18 نوامبر سال 1928 به روی پرده رفت. این انیمیشن یکی از اولین کارتون های با صدا بود و همین موضوع توجه بسیاری را به خود جلب نمود. در دهه 1930 از سینکالر دورنگه با قرمز و آبی یا قرمز و سبز در کارتون های تکنیکالِر استفاده می شد که شرکت دیزنی به دلیل داشتن حق امتیاز سینکالر سه رنگه در این دوره باعث برتری آن بر شرکت های دیگر بود. در این دهه، صنعت روتوسکوپ مکس فلشر به اوج خود رسید و صدا در بیشتر کارتون ها وارد شد. این صداهای بازیگران بود که با ذوق هنری خود جلوه دیگری به پویانمایی دادند. مل بلان یکی از بازیگران آن دوران است که به جای باگز بانی و دافی داک در دهه های 1930 و 1940، روباه و زاغ شرکت کلمبیا، آقای ماگوی ساخته های یکپارچه آمریکا در دهه 1950، بارنی رابل فلینتستون ها در دهه 1960 صحبت کرد.
سفید برفی ، اولین فیلم بلند کارتونی دهه 1930 است که توسط دیزنی به کارگردانی دیوید داد هند و با هزینه ای معادل یک میلیون دلار ساخته شد. وی در ژوییه سال 1944 برای رقابت با پویانمایی آمریکا به انگلستان رفت تا سازمان محدود پویانمایی بریتانیایی گومون (پ.ب.گ) را بر پا نماید.
دومین فیلم کارتونی بلند بعد از سفید برفی، سفرهای گالیور شرکت پارامانت و آقای باگ به شهر می رود، بود که توسط مکس فلشر ساخته شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد. البته این رقیب بزرگ دیزنی به آغاز جنگ با شکست روبرو شد و از دنیای انیمیشن عقب ماند. دانلد داک یکی دیگر از انیمیشن های دیزنی است که در سال 1934 معرفی کرد و با چهره پیشوا در سال 1942 تنها اسکارش را از آن دیزنی نمود. بامبی و دامبو کارهای دیگر دیزنی در دوران جنگ جهانی بودند که هزینه کمی برای ساخت آن ها صرف شد. برادران وارنر، کارگردانان بزرگی را در دهه 1940 به کار گرفتند از جمله: باب کلمپت، تکس آوری، فریز فرلینگ ـ کارگردان پلنگ صورتی در دهه 1960 ـ، فرانک تاشلین و چاک جونز.
نخستین تام و جری در دهه 1940 با کارگردانی جوزف باربرا و ویلیام هانا خلق شد. کارتون هایی از قبیل: یوگی و دوستان، فلینستون ها، جتسون ها اسکوبی دو و… از کارهای موفق دهه های 1950 و 1960 شرکت هانا-باربرا بودند. جالب است بدانید صنعت انیمیشن تاثیرگذاری زیادی در جنگ جهانی دوم داشت. برای مثال در ایالات متحده برای تمسخر نازی ها از چهره های ژاپنی استفاده می کردند. ژاپنی ها نیز در مقابل از میکی ماوس و پاپای به عنوان نماد آمریکا در پویانمایی ها بهره می گرفتند. به همین دلیل بود که هیتلر از رسیدن پویانمایی ها و کارتون ها به آلمان به شدت جلوگیری می نمود. دهه های 1930 و 1940 به دوران شکوفایی پویانمایی عروسکی در اروپای شرقی با چهره هایی چون جرج پال و جان هالاس مشهور است. اسکار فیشینجر با پویانمایی آبستره و هانس فیشرکوزن از چهره های مطرح پویانمایی آلمان در آن دوران به شمار می روند.
انیمیشن چیست؟
برخی از موضوعات و مفاهیم دست ساز آنقدر گسترده هستند که اگر بخواهیم به طور کلی در مورد آنها صحبت کنیم، رسیدن به یک نقطه شروع واقعا دشوار است. مقوله انیمیشن یکی از آن ها است. زیرا می توان آن را از ابعاد و زوایای مختلف بررسی کرد و معمولاً هر گوینده یا نویسنده بسته به دانش یا رویکردی که دارد به مقوله می پردازد، به خصوص اگر گروهی از هنرمندان بخواهند با دقت و توجه به جزئیات به موضوع بپردازند.
انیمیشن چیست؟ یک هنر یا صنعت یا نوعی از صنعت سرگرمی است؟ پویانمایی واقعی یعنی فیلم کوتاه و انیمیشن بخشی از سینماست. انیمیشن را می توان به عنوان نوعی فناوری و یک مقوله علمی معرفی کرد. یا شاید شعری در قالب تصاویر است.
اولین پاسخ البته ساختن کارتون برای کودکان است. بله، این یکی از مهمترین کاربردهای انیمیشن است و شاید همین استفاده از انیمیشن است که آن را به یکی از پیشرفته ترین صنایع انسانی و چند میلیارد دلاری امروز تبدیل کرده است. در اینجا تنها به دسته فیلم های پویانمایی می پردازیم. فیلم های انیمیشن در چند قالب اصلی ساخته و ارائه می شوند:
فیلمهای کوتاه، فیلمهای بلند یا برنامههای تلویزیونی، سریالهای تلویزیونی، آگهیهای بازرگانی و برخی صنایع دیگر که از آن عبور میکنیم. هر کدام از این گونه ها کاربرد و کارکرد خاص خود را دارند و همچنین شرایط تولید و ساخت خود را دارند که حتی گاهی می تواند مخالف نوع دیگر باشد. بنابراین تمرکز ما در این مقاله بر روی فصل مشترک فیلم های انیمیشن و انتظاری است که یک فیلم انیمیشن دارد.
بیشتر بینندگان فیلمها، بهویژه انیمیشنها را عمدتاً برای سرگرمی تماشا میکنند، بنابراین هدف و کارکرد اصلی یک فیلم انیمیشن باید جلب رضایت مخاطب و در آن زمینه، دنبال کردن اهداف دیگری باشد. اشکال هنر در تاریخ، و این شامل همه آثار موفق پویانمایی، از مایکل دادویک دوایت کوتاه راهب و ماهی تا شرکت DreamWorks 3 می شود. انیمیشن هنر، فناوری و صنعت را در یکی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین مقوله ها در طول تاریخ بشریت ترکیب می کند. اگر روزی بخواهیم هنر بشری را به مردم دنیاهای دیگر معرفی کنیم، یک فیلم انیمیشن شاید بهترین بیانگر این هدف باشد، زیرا انیمیشن از تمام هنرها و پیشرفته ترین فناوری ها، از حرکت و رنگ گرفته تا نور و صدا، بهره کامل می برد.
با توجه به این وسعت، صرف مبالغ کلان در این زمینه، عجیب به نظر نمی رسد و بدیهی است که این سرمایه گذاری ها به دلیل محبوبیت همه جانبه این هنر که به درستی می توان آن را هنر قرن حاضر نامید، بازده فوق العاده ای دارد. به این ترتیب، فیلمهای پویانمایی به پرفروشترین آثار در صنعت سینما تبدیل شدهاند و مسیر صنعت سینما روی خلق آثار جذاب و بدیعتر و در نتیجه سرگرمکنندهتر و سودآور قرار گرفته و شرکتهای بزرگ و پیشرو مانند پیکسار و دیزنی هزینه و زمان زیادی را برای این کار می پردازند و صرف می کنند.
در حال حاضر، هر فیلم انیمیشن کامپیوتری پیکسار حدود 4 سال زمان می برد و 100 میلیون دلار هزینه دارد. پس از انقلابی که در اواسط دهه 1990 در زمینه کامپیوتر در تولید انیمیشن رخ داد و باعث جهش کمی و کیفی ناگهانی در این زمینه شد، بسیاری از کشورهایی که تا آن زمان پتانسیل تولید پویانمایی را داشتند، اما به دلایلی مانند به عنوان کمبود امکانات گران توان ورود به این عرصه را نداشتند، در نهایت موفق به تولید آثار پویانمایی شدند و در کشور ما نیز اتفاقات مثبتی در این راستا رخ داد، سعی کردند سریال های تلویزیونی را با کمک کامپیوتر به صورت حرفه ای تولید کنند.
البته هزینه و قدرت اجرایی انیمیشن در کشور ما نسبت به آمارهای جهانی بسیار ناچیز است و هنوز راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی در پیش داریم که توجه جدی تری به متولیان انیمیشن به ویژه تلویزیون را می طلبد. در حال حاضر انیمیشن ایرانی در رقابتی سخت و نابرابر با انیمیشن های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی و به زودی چینی قرار دارد و برای پیشرفت و حفظ حیات مفید و آبرومندانه این صنعت در ایران نیازمند توجه، دقت و عدم خطای مسئولان است.
انیمیشن یعنی نمایش تصاویر متحرک در هر شکلی. انیمیشن ها را می توان به روش های مختلفی ساخت که یکی از آنها استفاده از کامپیوتر است. انیمیشن های کامپیوتری با نرم افزارهای خاصی ساخته می شوند که می توان به Maya، 3Dmax و بسیاری از نرم افزارهای دیگر اشاره کرد که معمولاً هر کدام کاربرد و برتری خاصی نسبت به سایر نرم افزارها دارند. انیماتور باید انیمیشن خود را به زیباترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن بسازد، بنابراین می توان از روش ها و نرم افزارهای مختلفی برای این کار استفاده کرد.
انیمیشن ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند: تیزرهای تبلیغاتی، برنامه های علمی آموزشی، جلوه های ویژه یا انیمیشن های ترکیبی با فیلم، ساخت انیمیشن برای کودکان و نوجوانان، ایجاد محیط های شبیه سازی شده واقعی، ساخت بازی های رایانه ای و …. هنر پویانمایی تعاریف خاص خود را دارد و تاریخچه و مدلسازی در کامپیوتر روشهای مختلفی دارد و برای اینکه بتوانیم در کامپیوتر مدل بسازیم باید موارد خاصی را بدانیم و انجام دهیم.
تکنیک ها، تاکید
وقتی صحنه، کادر، نقاشی یا ترکیب بندی را طراحی می کنیم و مفهوم خاصی را بیان می کنیم، باید موضوع انتخابی را با تکنیک خاصی برنامه ریزی کنیم، آیا این یک تکنیک، فن یا روش است؟ نحوه اجرای نقاشی ها به روش های مختلف، هر کدام بیانگر یک واقعیت، داستان یا پیامی است که باید در جای خود مطالعه و بررسی شود.
هنگام طراحی یک صحنه یا در یک ساختمان طبیعت بی جان، یا هنگام انتخاب منظره یا تبلیغ یک محصول، باید نکته خاصی وجود داشته باشد که مورد نظر است و نسبت به آن حساسیت وجود دارد. همیشه بهتر به نظر می رسد و در نگاه اول واضح تر و به راحتی در تصویر یک قاب، تخته سیاه یا یک قاب به منظور تأکید بر یک موتیف خاص در یک ترکیب قرار می گیرد، تمرکز جایگزینی صحیح در وسط تصویر، تنظیم و انتخاب یک نور خاص در فضای مناسب، استفاده از تکنیک و حالت خاص و متفاوت برای برجسته شدن سوژه یا شی یا کاراکتر در صحنه یا هر روشی که بتوان برای یک سوژه انتخاب کرد و تاکید کرد، کمک بگیریم.
تضاد
وقتی یک ترکیب (قاب)، نقاشی، گرافیک، صحنه تئاتر، فیلم یا پویانمایی از نظر فرم، رنگ، سایه روشن و شاید قوانین دیگر ترکیب بندی یکنواخت باشد؛ آنچنان که باید موفق نیست و شاید به آن دسته از استفاده کنندگان از تضاد حساب شده بین فرم ها و عوامل ایجاد کننده با توانایی هنری خاص کمک کند تا زنده تر شوند، شیواتر شوند و به کار و کارکنان جان بخشند. در سینما و انیمیشن، تضاد صحنه های متوالی از نظر رنگ، تکنولوژی، موسیقی، دنیای زیبا را هنرمندانه در چارچوب همین اصول ماندگار کرده است.
وقتی یک ترکیب (قاب)، نقاشی، گرافیک، صحنه تئاتر، فیلم یا انیمیشن از نظر فرم، رنگ، سایه روشن و شاید قوانین دیگر ترکیب بندی یکنواخت باشد. آنچنان که باید موفق نیست و شاید به آن دسته از استفاده کنندگان از تضاد حساب شده بین فرم ها و عوامل ایجاد کننده با توانایی هنری خاص کمک کند تا زنده تر شوند، شیواتر شوند و به کار و کارکنان جان بخشند. . در سینما و انیمیشن، تضاد صحنه های متوالی از نظر رنگ، تکنولوژی، موسیقی، دنیای زیبا را هنرمندانه در چارچوب همین اصول ماندگار کرده است.
کادر و ریتم
قاب یا کادر نسبت طول و عرض است که باید برای ساختن یک تابلو یا منظره، نحوه انتخاب قاب مربع، مستطیل، افقی یا عمودی، قاب گرد یا بیضوی یا هر قاب دیگری متفاوت از نوع نقوش طراحی شود. ، طراحی بستگی به سلیقه و شرایط استفاده از آن بسته به ماهیت موضوع دارد. در سینما و انیمیشن کادر ما همین نسبت ثابت تلویزیون است. این قاب می تواند به صورت افقی (PAN) و عمودی (TILT) حرکت کند.
اطلاعات به صورت تصویر (نقطه، خط، شکل، مساحت، حجم و حالت) با تعداد، مقدار و نوع معین طبق قوانین هنرهای زیبا در یک قاب (نقاشی)، یک قاب (فیلم) با پایه نظم و برنامه ماندگار است (نقاشی) و پشت سر هم دیده می شود (سینما) یا شنیده می شود (موسیقی) یا هر هنری که در شرایط این هنر اتفاق می افتد ریتم است.
سبک و تنوع
سبک به روش ارایه هر هنر یا نحوه به کاربری اشکال، رنگ ها، بافت و تکنیک به طریقه ای ابتکاری، ارزنده و نو در یک چهارچوب هنری اطلاق می شود که در ارتباط با خصوصیات طرح، تکنیک، مضمون، زمان و مکان معرفی می شود. مشهورترین سبک “کلاسی سیسم” است که مانند طبیعت کار می کند و هیچ گونه دخالتی در طرح و رنگ و بافت ایجاد نمی شود.
برای ایجاد کادر به اجزای تشکیل دهنده آن باید پرداخت و اجزای تشکیل دهنده به موضوع ارائه شده بستگی دارد و هر موضوعی با شخصیت هایی مرتبط است که با توجه به فضا و شرایط محیطی که در آن قرار دارند طراحی و انتخاب شده اند.
در یک نقاشی، اشکال با فرم های خاص نمی توانند شکل و فرم باشند و در تمام کادر تکرار می شوند، باید شکل ها و حالت های متنوعی داشته باشیم. در انیمیشن و سینما، انبوه صحنه ها در پلان ها و حتی فریم ها ضروری است، اگر فیلمی تصاویر یکدست و یکدست داشته باشد، زود خسته می شوید. تنوع تصاویر شما را به تماشای صحنه ها و سکانس های فیلم ترغیب می کند.
مراحل ساخت انیمیشن
انیمیشن فیلمبرداری از حرکت پدیده های بی جان یا اشیاء بی جان طبیعی و مصنوعی به صورت حجم و شکل است. مانند سنگ، چوب، فلز و پلاستیک در موقعیت های مختلف و حرکت نقطه، خط، سطح، حجم، نقاشی، عروسک و … قدم به قدم با برنامه ریزی دقیق و کاملا حساب شده در این قسمت همین کلمه ساده و معروف را داریم. اصطلاح حرکت را در نقاشی یا نقاشی متحرک انتخاب می کنیم و مطالب را با روش نقاشی متحرک بیان می کنیم و از روش دو بعدی (طول و عرض) کمک می گیریم. هزاران نشانه و ژست در سطح بینالمللی برای ارائه پیام و پیام مؤثر، هیجانانگیز، مفید، دلانگیز، سرگرمکننده و آموزشی به شیوهای درست و برای هدفی مقدس و مترقی، بدون تعصب قومی یا قبیلهای استفاده میشود.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پایان کار ساختمان و مراحل و مدارک دریافت آن
- برگ سبز تعهد پایانکار یا اعلام اتمام عملیات ساختمانی و…
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
دیدگاهتان را بنویسید