آموزش تری دی مکس: آشنایی با دستورات Bend و Lattice
در این مطلب از خانه معماری که به آموزش تری دی مکس اختصاص دارد، قصد داریم شما عزیزان را با دستورات Bend و Lattice آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
دستورات Bend و Lattice
معرفی دستور Bend
دستور Bend در تری دی مکس به منظور خم کردن موضوعات دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجرای این دستور باید آبجکت را سگمنت بندی کنید.
گزینه های قابل تنظیم در این دستور عبارتند از:
• Angle میزان زاویه ی خم را تعیین می کند.
• Direction جهت خمش مورد استفاده قرار می گیرد.
• Bend Axis تنظیم کننده ی محور خمش؛ با این گزینه این که خمش باید در راستای کدام محور سه گانه ی X و Y و یا Z صورت گیرد، تعیین می شود.
• Limit زیر مجموعه های این گروه مشخص کننده ی عملکرد این فرمان بر روی موضوع منتخب هستند.
• Limit Effect با این گزینه می توانید تنظیم کنید که آیا محدود سازی عملکرد Bend صورت بگیرد یا خیر.
• Upper Limit تنظیم فاصله ی سر اصلاحگر Bend تا سر موضوع با این گزینه انجام می شود.
• Lower Limit تنظیم فاصله ی اصلاحگر Bend تا انتهای موضوع با استفاده از این گزینه صورت می گیرد.
معرفی دستور Lattice
با استفاده از دستور Lattice در تری دی مکس می توانید به شبکه بندی بپردازید و مدل را به یک مدل مشبک گوی و میله ای تبدیل کنید. برای این منظور باید به تعداد قسمت های تشکیل دهنده ی موضوع یا همان سگمنت ها توجه کنید. زمانی که Lattice اعمال می شود، تمام نقاط تبدیل به چند وجهی و تمام لبه ها یا اتصالات بیت آن ها تبدیل به میله می شوند.
گزینه ها و پارامترهای دستور Lattice
• Geometry تنظیم چگونگی اعمال دستور Lattice بر روی موضوع
• Apply to Entire Object توجه داشته باشید، می توانید قبل از اجرای دستور Lattice بر روی موضوع، از دستوری مثل Mesh select برخی اشیاء فرعی موضوع را انتخاب کنید. بدین ترتیب با فعال یا غیر فعال کردن گزینه Apply to Entire Object این دستور فقط بر روی اشیاء فرعی منتخب اعمال می شود.
• Joints Only from Vertices با انتخاب این گزینه ، چند وجهی قرار گرفته در محل مفاصل نمایش داده شده و شبکه ها یا میله های بین آن ها مخفی می شود.
•Struts Only from Edge زمانی که این گزینه را فعال کنید، فقط اتصالات یا پایه های قرار گرفته در مابین چند وجهی ها ظاهر شده و مفاصل یا چند وجهی ها مخفی می شود.
• Both این گزینه برای نمایش همزمان چند وجهی ها و اتصالات مابین آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
• Struts با استفاده از این بخش می توان تنظیمات مربوط به تغییر خصوصیات پایه ها یا شبکه های ایجاد شده مثل تغییر شعاع و تعداد سگمنت ها را انجام داد.
• Joints تمامی تنظیمات مربوط به تغییر خصوصیات مفاصل یا شبکه های ایجاد شده در این قسمت قرار دارند.
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید