آموزش تری دی مکس: آشنایی با دستور Edit Mesh
در این مطلب از خانه معماری که به آموزش تری دی مکس اختصاص دارد، قصد داریم شما عزیزان را با دستور Edit Mesh که یک دستور ویرایشی است، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
معرفی دستور Edit Mesh
دستور Edit Mesh یک دستور ویرایشی در نرم افزار تری دی مکس است که قابلیت ویرایش بخش بخش موضوعات را دارد. این دستور که یکی از مهم ترین و اصلی ترین دستورات ویرایشگر در محیط مکس است، به کاربر این امکان را می دهد تا به ابزارهای ویرایشی ساده ای در قالب پنج شیء فرعی از جمله: راس – لبه – وجه – چند ضلعی و عنصر اصلی دسترسی داشته باشد.
گزینه های پر کاربرد در دستور
- کرکره ی Selection : که شامل امکاناتی برای انتخاب رئوس – لبه ها – وجوه و قسمت ها و عناصر اصلی موضوع است.
- By Vertex که با انتخاب یک نقطه تمام خطوط متصل به آن نقطه قابل انتخاب است.
- دکمه ی Hide برای مخفی کردن اشیاء فرعی منتخب استفاده می شود.
- دکمه ی Unhide All که با فشردن آن ، تمام اشیاء فرعی مخفی دوباره به حالت مرئی در می آیند.
- کرکره ی Soft Selection : که با کمک گزینه های آن می توانید یک جابجایی نرم داشته باشید. به عبارتی هنگام تغییر موقعیت اشیای منتخب اشیای کناری آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. بدین ترتیب همراه با شیء فرعی منتخب اصلاحات روی آن صورت می گیرد.
- کرکره ی Edit Geometry :شامل گزینه هایی برای تغییر شکل موضوع منتخب است.
- با دکمه ی Create می توانید رئوس – وجوه و … را ایجاد کنید.
- با دکمه ی Delete می توانید اشیاء فرعی منتخب را حذف کنید.
- با استفاده از دکمه ی Attach می توانید یک شیء دیگر را به داخل مجموعه وارد کنید. به عبارتی همه ی موضوعات به صورت یک موضوع واحد تبدیل می شود.
- با کمک دکمه ی Detach در این دستور می توانید اشیاء انتخابی را از مجموعه ی در حال ویرایش را جدا کرده و به صورت یک موضوع جدا و مستقل تبدیل کنید.
- یکی از مهمترین گزینه های این دستور، دکمه ی Extrude است. با کمک آن می توانید یک شیء فرعی را از جای خود به بیرون یا درون موضوع رشد دهید.
- و در نهایت با استفاده از دکمه ی Bevel می توانید شیء فرعی منتخب را بزرگ و کوچک کنید. با کمک این گزینه عمل باریک سازی اشیاء منتخب به راحتی امکان پذیر است.
اشیاء فرعی عبارتند از:
- Element یا عنصر اصلی که شامل کل عنصر یا موضوع منتخب است.
- Polygon یا چندضلعی که هر موضوعی با توجه به تعداد سگمنت هایی که دارد متشکل از قسمت های کوچکتری به نام polygon است.
- Face یا وجه که در واقع نیمی از یک polygon است.
- Edge یا لبه، هر face متشکل از سه لبه است.
- Vertex یا راس، هر لبه متشکل از دو راس است.
برای اصلاح و ویرایش هر شیء فرعی باید ابتدا آن را فعال کرده و وارد سبک آن شوید. علاوه بر اجرای PRS ، روی سطوح نیز امکان حذف و همچنین اعمال برخی دستورات روی اشیاء فرعی وجود دارد.
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
لطفا امتیازی بدهید!
دیدگاهتان را بنویسید