آموزش تری دی مکس: آشنایی با برخی روش های کپی کردن در ۳dmax
در این مطلب از خانه معماری که به آموزش تری دی مکس اختصاص دارد، قصد داریم شما عزیزان را با روش های کپی کردن در ۳dmax آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
روش های کپی کردن در ۳dmax
کپی آرایه ای موضوعات در تری دی مکس
برای دسترسی به این روش می توانید به آدرس و مسیر منوی Tools –> گزینه ی Arrayمراجعه نمایید. در روش کپی آرایه ای موضوعات می توانید در حین کپش بر روی موضوع انتخابی، حرکت، چرخش و مقیاس گذاری و یا ترکیبی از این ها را اعمال کنید. به منظور کپی منظم، با انتخاب موضوع مورد نظر، دستور Array را اجرا کنید تا یک کادر باز شود. در کادر توضیحاتی وجود دارد:
Array Transformation : شامل گزینه ها و فیلدها تنظیم کننده ی ترکیب سه گانه ی حرکت، چرخش و مقیاس گذاری است.
Incremental : یکی دیگر از توضیحات کادر است و اعداد وارد شده در این فیلد به بین تک تک موضوعات مربوط می شود.
Total : اعداد ورودی به فیلد Total مربوط به بین اولین و آخرین موضوع است. توجه داشته باشید، بقیه ی تنظیمات در انتخاب هر یک از بخش های فوق را برنامه انتخاب می کند.
Re-Orient : در صورت فعال بودن Re-Orient و در صورتی که از چرخش در حین کپی استفاده شود، موضوع مطابق با سیستم مختصات جهانی، حول مرکز ثقل خود می چرخد.
Uniform : گزینه ایست که با فعال بودن آن، دیگر نمی توانید در حین کپی کردن از فیلدهای Y و Z برای مقیاس گذاری استفاده نمایید.
Array Dimensions شامل گزینه های زیر است:
- Count –> تنظیم تعدادموضوعات
- ۱D –> ایجاد آرایه در یک سطر
- ۲D –> ایجاد آرایه شامل چند ستون
- ۳D –> یجاد آرایه شامل چند سطح
- X و Y و Z –> تنظیم فاصله ی میان سطر ها و ستون ها و سطوح
Preview –> پیش نمایش قبل از ok کردن
کپی دایره ای حول یک محور فرضی
Ring Array یکی دیگر از روش های کپی کردن در ۳dmax است که به منظور کپی گرفتن از یک موضوع به صورت دایره ای و منظم و به تعداد دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجرای این فرمان از منوی سمت راست صفحه مسیر Create System Ring Array را انتخاب کرده و در قسمتی از صحنه کلیک کنید. بدین ترتیب یک سیستم Ring Array وارد محیطی متشکل از یک مرکز و تعدادی باکس در اطراف آن می شود. باکس ها را با اشیای دلخواه می توانید جایگزین کنید.
اگر می خواهید پارامترهای Ring Array تغییر دهید باید ابتدا روی یکی از باکس ها کلیک کرده تا وارد منوی Motion شوید و سپس پارامترهای آن را تنظیم کنید:
- Radius: میزان قطر سیستم
- Amplitud:میزان قرار گیری شی روی دامنه
- Cydes: دامنه ی موجود را می چرخاند
- Phase: جنبش در شی ایجاد می کند
- Number: تعداد مکعب های موجود در صحنه
همچنین در صورتی که می خواهید شکل مکعب ها را تغییر دهید و آبجکت های دلخواه را جایگزین کنید باید ابتدا به منوی Graph Editor در منوی بالا رفته و گزینه ی New Track View را انتخاب نمایید. آبجکت مورد نظر را از لیست سمت چپ این پنجره انتخاب کرده و با یک راست کلیک، گزینه ی کپی را بزنید. حالا باید روی سیستم Ring Array بروید و با انتخاب یکی از باکس های موجود Past را بزنید.
مطالب مرتبط:
آشنایی با نوار ابزار تری دی مکس
آشنایی با منوهای کاربری تری دی مکس
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید