آموزش تری دی مکس: معرفی منوهای کاربری ۳dmax
در این مطلب از خانه معماری که به آموزش تری دی مکس اختصاص دارد، قصد داریم شما عزیزان را با منوهای کاربری ۳dmax آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
منوهای کاربری ۳dmax
منوهای file و Edit و Group کاربردی ترین منوهای تری دی مکس هستند. به طوری که انجام پروژه بدون این منوها امکان پذیر نیست. به عبارتی این منوها جزء جدانشدنی نرم افزار ۳dmax محسوب می شوند.
منوهای کاربری ۳dmax: منوی File و فرمان های آن
منوی File یکی از مهم ترین منوهای ۳d max است که شامل فرمان هایی است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:
New : با اجرای این فرمان می توانید صحنه ی فعلی را پاک کرده و صحنه جدید را جایگزین کنید. کلید میانبر این فرمان Ctrl+N است.
Reset : با استفاده از این فرمان می توان تنظیمات نرم افزار را به صورت پیش فرض تغییر داد.
Open: فایل های با پسوند max یا CHR یا فایل رندر VIZ را با استفاده از این فرمان می توانید باز کنید.
Save : این فرمان به منظور ذخیره سازی صحنه ها با کلید میانبر Ctrl+S مورد استفاده قرار می گیرد. البته نرم افزار تری دی مکس مجهز به قابلیتی به نام Auto backup هست که در زمانی مشخص فایل ها را به صورت خودکار ذخیره می کند و در آدرس Customize preference file Auto backup قرار دارد.
Save as : این فرمان به شما کمک می کند تا فایل مورد نظر خود را در قسمت های مختلف ذخیره کنید.
Import : اگر می خواهید فایل هایی که از نوع MAX نیست را به نرم افزار وارد کنید باید از این فرمان استفاده نمایید.
Merge : ادغام کردن چند صحنه ی مکس با کمک این فرمان انجام می شود.
Export : برای خروجی گرفتن فایل های مکس با فرمت های دیگر از این فرمان استفاده کنید.
منوهای کاربری ۳dmax: منوی Edit و فرمان های آن
منوی Edit یکی دیگر از منوهای کاربری نرم افزار تری دی مکس و شامل فرمان هایی است که برای ویرایش و انتخاب آبجکت های درون صحنه هستند. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:
Undo : با استفاده از این فرمان می توانید آخرین عملیات را به قبل برگردانید. کلید میانبر این گزینه Ctrl+Z می باشد.
Redo : این فرمان ، آخرین عملیات لغو شده توسط undo را بازگردانده و کلید میانبر آن Ctrl+Y است.
نکته
برای افزایش تعداد redo و undo می توانید به آدرس Customize preferences General scan undo مراجعه کنید.
Hold : این فرمان زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که در انجام عملیاتی امکان از بین رفتن یا تبدیل شی به شی دیگری هست، در عین حال امکان undo نیز وجود ندارد. عملکرد این فرمان بدین صورت است که با ایجاد یک فایل موقت، با بسته و خاموش شدن ناگهانی از بین می رود. به منظور بازیابی فایل از گزینه ی Fetch استفاده کنید.
Delete : با این فرمان می توانید آبجکت ها را از داخل صحنه حذف نمایید.
Clone : با این فرمان می توانید از آبجکت های درون صحنه کپی نمایید. کلید میانبر آن Ctrl+V می باشد.
Select All : با استفاده از این فرمان می توانید همه ی آبجکت های درون صحنه را انتخاب کنید. کلید میانبر این فرمان نیز Ctrl+A می باشد.
Select Invert : برای معکوس کردن عملیات انتخاب از این فرمان استفاده کنید. کلید میانبراین فرمان Ctrl+I می باشد.
منوی Group و فرمان های آن
Group یکی دیگر از منوهای کاربری در تری دی مکس و شامل فرمان هایی است که برای دسته بندی آبجکت های درون صحنه مورد استفاده قرار می گیرند:
Group : همان طور که از نام این فرمان برمی آیدبا استفاده از آن آبجکت های انتخاب شده به صورت یک گروه در می آید.
Un Group : یکی از فرمان هایی این منو است که باعث متلاشی شدن یک گروه می شود.
Open : برای باز کردن موقتی یک گروه به منظور اعمال تغییرات و ویرایش اجزای گروه از این فرمان استفاده نمایید
Close : همان طور که از نام آن برمی آید برای بسته شدن گروه باز شده مورد استفاده قرار می گیرد.
Attach : با استفاده از این فرمان می توانید آبجکت های مورد نظر خود را به یک گروه اضافه کنید.
Detach : برای جدا کردن آبجکت های یک گروه از این فرمان استفاده نمایید. برای فعال شدن این فرمان باید گروه را از قبل با فرمان open باز کنید.
Explode : برای متلاشی کردن کامل یک گروه از این فرمان استفاده کنید. این فرمان هم گروه اصلی و هم گروه های فرعی را متلاشی می کند. برخلاف فرمان un group که تنها یک گروه اصلی را متلاشی می کند.
Assemble : با استفاده از این فرمان می توانید یک مجموعه از گروه ها یا آبجکت ها را در یک اسمبل قرار دهید. در حقیقت این فرمان آن ها را به عنوان یک شیء مستقل در صحنه در نظر می گیرد. همچنین با این فرمان می توانید یک شیء کمکی Luminaries را به عنوان شیء رییس یا Head object ایجاد نمایید.
مطالب مرتبط:
آموزش تری دی مکس: نوارابزار تری دی مکس
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید