آموزش ساخت رندر استودیو با Vray در تری دی مکس
در این مطلب از خانه معماری قصد داریم ساخت رندر استودیو با Vray در تری دی مکس را به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.
مراحل ساخت رندر استودیو با Vray در تری دی مکس
مرحله اول ساخت رندر استودیو با وی ری
برای ساخت رندر استودیو با وی ری در تری دی مکس باید ابتدا Vray را به عنوان موتور رندر ۳D خود انتخاب کنید. تری دی مکس را باز و Reset نمایید و در قسمت نوار ابزار اصلی، رندر و رندر ستاپ را انتخاب کنید. برای این کار می توانید از F10 استفاده نمایید. سپس از پنجره تنظیم رندر، Common را انتخاب کرده و ۳ نقطه در کنار Default Scanline Renderer را بزنید تا بتوانید Vray را انتخاب کنید. برای این منظور با انتخاب SP4 ، OK را بزنید. حالا باید یک باکس در کادر بالایی ایجاد کنید. برای این منظور روی Create> Geometry در پنل فرمان کلیک و باکس را انتخاب کرده و سپس روی آن کلیک کنید و آن را بکشید. حالا طول و عرض باکس را روی ۵۰۰ سانتیمتر و ارتفاع آن را روی ۱۰ سانتیمتر تنظیم نمایید.
مرحله دوم
در این مرحله باید نور ایجاد کنید. برای این کار از قسمت Create> Lights ، VRay و VRayLight را انتخاب کنید. به منظور ایجاد نور باید در کارد نمایشی سمت چپ کلیک و Drag کنید . در این جا باید نصف طول و عرض را روی ۱۴۰ تنظیم کرده و چندتایی را به ۷ تغییر دهید و رنگ را سفید انتخاب نمایید. البته می توانید از زرد یا آبی روشن نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید، باکس ایجاد شده باید در حالت نامرئی (Invisible) باشد. برای تنظیم وضعیت نور از ابزارهای Move ، Select و Rotate استفاده کنید. وضعیت نور رو همانطور که در زیر انجام دادم تنظیم کنید. برای این که قادر به چرخش از ۵ تا ۵ درجه باشید باید گزینه Angle Snap Toggle را فعال کنید. آن را ۴۵ درجه بچرخانید و به گوشه ببرید.
مرحله سوم ساخت رندر استودیو با وی ری
در این مرحله باید یک باکس دیگر با ابعاد ۴۰۰*۵ با ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتر ایجاد کنید. حالا باید نمونه رندرگیری در تری دی مکس را ایجاد کنید. برای این منظور از قسمت Create> Geometry باید ۳، Teapots با شعاع ۲۵ سانتیمتر، ۱۲ Segments ایجاد کنید و سپس حرکت دهید.
مرحله چهارم
در این مرحله نیاز به دوربین دارید تا قادر به نمایش ۳D Rendering باشید. به قسمت ایجاد دوربین در تری دی مکس رفته و سپس Target را انتخاب کنید. برای جانمایی جهت گیری دوربین باید در بالای صفحه کلیک کنید که در آن موقعیت دوربین قرار دارد. حالا برای رفتن به صفحه نمایش دوربین، دکمه “C” را روی صفحه کلید خود فشار دهید. با استفاده از ابزارهای موجود در گوشه سمت راست پایین می توانید موقعیت دوربین را تنظیم کنید. با کلیک بر روی دوربین در گوشه سمت چپ، Show Safe Frame را فعال کنید. بدین ترتیب صفحه ۳D Rendering به نمایش در می آید. به منظور تراز کردن می توانید از ابزارهای پایین صفحه استفاده کنید.
مرحله پنجم ساخت رندر استودیو با وی ری
در اینجا در نوار ابزار اصلی روی ویرایشگر متریال کلیک کنید. این کار ا به راحتی با کلیک بر دکمه M می توانید انجام دهید. حالا با انتخاب اولین متریال با کلیک روی Get Material از Material> Vray ، VRayMtl را انتخاب کنید. بدین ترتیب نمایش نقشه استاندارد در Viewport را می توانید فعال کنید. سپس در نوار ابزار اصلی و در قسمت انتخاب از صحنه، باکس ۰۰۱ و ۰۰۲ را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید. از قسمت Material Editor ، Assign Material to Selection را انتخاب نمایید. دو باکس خاکستری مشاهده می کنید که متریال VRay روی آن ها نشسته است.
مرحله ششم
در اینجا باید متریالهایی را برای رندر تولید کنید که دارای بازتاب یا ریفلکت هستند. بدین ترتیب که در ویرایشگر مطالب با VrayMtl می توانید ۳ متریال بعدی را تغییر دهید. برای این منظور باید ابتدا رنگ متریال را قرمز، زرد و آبی کنید و سپس رنگ RGB رفکلشن را به ۱۵۰،۱۵۰،۱۵۰ تغییر دهید. حالا با علامت زدن کادر Fresnel Reflections ، روی کادر L کنار آن کلیک کنید. بدین ترتیب قادر به تغییر Fresnel IOR به ۲٫۵ و حداکثر عمق به ۱۰ خواهید بود. بهتر است درجه براق بودن (glossiness) نیز روی ۰٫۸ تنظیم شود.
مرحله هفتم ساخت رندر استودیو با وی ری
در این مرحله هر متریال را باید به یکی از مدل های سمپل اختصاص دهید. برای این منظور از دکمه Assign Material to Selection، استفاده کنید. برای رفتن به صفحه تنظیمات تست رندر در تری مکس دکمه F10 را فشار دهید. حالا برای Image Sampler (Antialiasing) Type را به Adaptive DMC و Filter Antialiasing را به Catmult-Rom تغییر دهید. در Adaptive DMC، Max Subdivs را به ۸ ؛ در Color Mapping ، Type را به Exponential تغییر دهید و کادرهای Sub Pixel و Camp Out را تیک بزنید و در Indirect Illumination ، کادر “ON”را فعال کنید. در ایجا باید پرش های اولیه را به نقشه Irradiance و ثانویه برای Light Cache تنظیم کنید.
برای Iradiance Map،Current Preset را به Medium تغییر دهید و کادر Show calc را تیک بزنید. در تنظیمات، آستانه صدا را برای DMC Sampler به ۰٫۰۵ ، Min samples را به ۱۶ و Global subdivs multiplier را به ۴ تغییر دهید. Render region division را برای X و Y روی ۳۲ قرار دهید.
مرحله هشتم
برای انجام تست رندر به قسمت نوار ابزار اصلی بروید و روی Render Production کلیک کنید. اگر می خواهید رندر بازتاب بیشتری داشته باشد باید یک نور جدید در نمای بالا ایجاد نمایید. با توجه به این نکته که موقعیت انعکاس مانند واقعیت بستگی به موقعیت چراغ دوربین دارد؛ در صورتی که آن را حرکت دهید، نتیجه دیگری می گیرید. برای این منظور باید Multiplier را به ۳٫۵ ، نصف عرض را به ۵۰ سانتیمتر و نصف عرض تا ۱۰۰ سانتیمتر تغییر داده و سپس کادر Invisible را علامت بزنید. بدین ترتیب رفکلسهای جدید روی جسم دیده می شود.
نکته
در صورتی که نمی خواهید برای دیدن Vray ورود هر بار که انجام دهید یک تست رندر ۳d ، باید علامت کادر نمایش را بردارید و در صورتی که نمیخواهید در هر تست رندرگیری، ورود به Vray را ببینید، باید تیک کادر Show window را بردارید.
برای افزایش کیفیت رندرگیری در تری دی مکس در قسمت Render Setup و گزینه Common ، باید رزولوشن را روی ۱۶۰۰*۱۲۰۰ قرار دهید. سپس از Irradiance Map، Current preset را به High وsamples را به ۳۰ تغییر دهید. در Light Cache، subdivs را به ۱۵۰۰ و در Setting>DMC Sampler ، مقدار Adaptive را ۱٫۰ و Noise threshold را ۰٫۰۱ انتخاب کنید.
مطالب مرتبط:
رندر سه بعدی چیست و چه مزایایی دارد؟
نحوه ساخت استودیوی نور در Vray
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید