درباره دانشگاه هنر اسلامی تبریز بیشتر بدانید
در این مطلب از خانه معماری قصد داریم شما عزیزان را با معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز آشنا کنیم و چگونگی پدید آمدن این دانشگاه و مشکلات مربوط به ادغام بناهای مختلف به منظور ایجاد دانشگاه را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.
سازگاری با معماری در دنیای امروز
مسئله سازگاری با معماری یکی از مهمترین موضوعات دنیای معماری امروز است و مورد توجه دولت ها و نمایندگان سیاسی هر کشور قرار دارد. بناهای تاریخی دارای ارزش فرهنگی ، تاریخی و هنری هستند و حفاظت و مرمت این بناها ، حفظ سبک زندگی ، بناها ، مصالح ، معماری و فرهنگ عامه موجب نوسازی و استفاده مجدد از این بنا خواهد شد. این امر می تواند نیازهای مناطق شهری و روستایی را برآورده کند.
این امر با بازیافت مواد موجود در محل ساخت و ساز و در ابعاد اجتماعی ، با حفظ ریتم طبیعی زندگی ، هزینه های مواد را کاهش می دهد و احساس “مکان” را در ابعاد تاریخی و مکانی ایجاد می کند؛ بنابراین ، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و ارزشمند فقط یکی از راهکارهای عملی موثر برای حفاظت از چنین بناهایی نیست، بلکه می تواند زمینه انتقال برخی از تجربیات مربوط به معماری گذشته به نسل های حال و آینده را نیز فراهم کند.
این مجموعه تاریخی می تواند ضمن تعمیر و تأمین سازه ها و پروژه های مورد نیاز در فضای زباله اطراف ساختمان ، با حفظ یک مدل کلی ، خدمات ساختمانی لازم را ارائه دهد. با گسترش و توسعه شهرها ، احیای مجدد و بهسازی پارک های صنعتی یکی از معضلات جامعه امروز است. برخی از این ساختارهای صنعتی ، زمانی خارج از فضای شهری و با توسعه جامعه شهری ، اکنون به دلیل مشکلاتی از جمله ترافیک و آلودگی هوا در وضعیت خوب و منسوخ شده ای قرار دارند.
در چنین مواردی ، بازسازی ساختمان می تواند از تخریب یا رها و متروکه شدن ساختمان و همچنین استفاده بهینه از فضاهای بزرگ و موقعیت مناسب مجموعه جلوگیری کند. خانه های تاریخی نیز گوهرهای گرانبهایی هستند که هویت ماندگار شهر را شکل داده اند و جلوه ای از خلاقیت هنری و قدرت معماری پیشینیان ما هستند. این ساختمان ها را می توان با اصلاحات و بازسازی های مناسب برای استفاده ای مدرن و جدید و در نتیجه فرهنگ فرهنگی شهر مورد استفاده قرار داد و به جذابیت تاریخی افزود.
انواع پیشنهادی استفاده، بر کیفیت پاسخگویی بنا ، بازسازی و مرمت ساختمان تأثیر می گذارد. نکته مهم، رعایت قوانین جدید استفاده در بازسازی و طراحی مجدد قطعات مورد نیاز ساختمان است. برای تغییر کاربری یک بنا یا سازه ، ابتدا باید نیازهای هر کاربری را شناسایی کنید ، سپس فعالیت های کاربران بنا را استخراج کرده و معیارهای طراحی مربوطه را تعریف کنید. سپس باید یک برنامه فضای فیزیکی برای هر کاربری پیدا کنید. تا قادر باشید بدانید مساحت اشغالی توسط هر فضا چه مقدار است و در حال حاضر چه متراز مساحتی نیاز دارد.
پردیس دانشگاهی هنر اسلامی تبریز
در سال 1378 با تطبیق کاربری کارخانه چرم سازی خسروی و خانه های تاریخی تبریز که شامل: خانه های بهنام، گنجه ای زاده، قدکی، صدقیانی، معمار علی تبریزی (گوهریون)، استاد رضا معماران (جواهریان) و همچنین نجفقلی خان (غفاریان)، مجموعۀ پردیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشکده معماری و شهرسازی (مجموعۀ مقصودیه) پدید آمد. امروزه تمامی این بناها بهطور کامل مرمت و بازسازی شده اند.
یک عامل مهم در نظر گرفتن سازگاری استفاده از این ساختمان ها این است که آیا کیفیت لازم برای فضاهای آموزشی و دانشگاهی و استانداردهای مدیریت این فضاها رعایت می شود؟ آیا فضای ذکر شده از کشش و توانایی تغییر کاربری آن برای فضای دانشگاه برخوردار است؟ آیا در این پروژه معمار با تمرکز بر نیازهای جسمی و روحی دانشجو توانسته فضایی مناسب برای دانشجو ایجاد کند؟
همه دانشگاه هایی که از منابع انسانی استفاده نمی کنند در واقع بی معنی و نامعتبر هستند و به دلیل فلسفه وجودی آن ها در فضای آموزشی بسیار مهم است که هر دانشگاهی نیاز به توجه بیشتری به عوامل انسانی داشته باشد. در غیر این صورت اصول و معیارها در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت. بنابراین ، برای استفاده موثرتر از این فضای آموزشی و ارتقا بهداشت و ایمنی ، به دانشجویان و کسانی که در این فضای آموزشی مشغول تحصیل و کار هستند توجه کرده و محیط را با اصول و اصول استاندارد فضای آموزشی هماهنگ نمود.
مشکلات موجود در دانشگاه
اگر پروژه انطباق کاربری دانشگاه هنر اسلامی تبریز را با دقت مرور کنید ، متوجه می شوید که ساختمان تاریخی با کاربری آموزشی ، توابع تعریف شده و فضای اختصاص یافته مطابقت ندارد. این امر باعث می شود تا کاربری مورد نظر در تأمین فضای اصلی بنای تاریخی با مشکل روبرو شود. همچنین هیچ استاندارد خاصی برای طراحی معماری در فضاهای آموزشی در این مجموعه ها رعایت نشده است.
پله ها برای فضاهای آموزشی استاندارد نیستند و ارتفاع و عرض پله ها پاسخگوی تردد بسیاری از کاربران و افراد معلول نیست. فضای سلف زیر زمینی ؛ روشنایی و تهویه خوبی ندارد و کتابخانه و مطالعه نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. چیدمان مبلمان از نظر روشنایی و نور طبیعی نادرست است ، مقاومت مصالح و کف سازی در برابر ترافیک بسیار کم است و کمبود جا برای تردد و ازدحام بیش از حد کلاس های نظری مشکلاتی است که برای رفع آن نیاز به فضای بزرگ و کاربردی وجود دارد تا میزها به طور مناسب قرار گیرند و تردد دانشجویان و استاد راحت باشد.
همه موارد فوق می تواند بر سلامتی و ایمنی کاربران در طولانی تأثیر منفی بگذارد. در این حالت ، بافت ساختمان باید کاملاً تغییر کند و خسارت وارده به ساختمان بسیار زیاد است ، بنابراین این مشکلات به طور قابل توجهی قابل حل نیستند. همچنین به دلیل این کاربری های تغییر یافته ، خسارت زیادی به قسمت اصلی کالبد بناها وارد شده است که نشانگر استفاده نامناسب می باشد.
از جمله این مشکلات می توان به:
تعداد زیاد کاربران ، رعایت نکردن اصول نگهداری و نگهداری نامناسب بناها اشاره کرد. انزوای این ابنیه به دلیل دسترسی محدود بازدیدکنندگان در تعطیلات به اماکن تاریخی ، کاهش جاذبه های گردشگری و عدم لذت بردن بازدید کنندگان از فضاها به دلیل چیدمان آکادمیک ، تخریب موجود و بسته شدن برخی اتاق ها به دلیل وجود ساختمان های اداری ، از بین رفتن روابط فضایی در دانشکده معماری و برنامه ریزی شهری به دلیل ترکیب سه ساختمان به دلیل فضاها و موانعی که در میان خانه ها پیدا کرده اند . تغییر کاربری دانشگاه حذف و بناها ادغام شدند.
فضاهای بازدید به دلیل تغییر کاربری، ناخوانا است ، زیرا هویت ابنیه از بین رفته و بیشتر فضا به استودیوهای طراحی و نقاشی ، کلاس های درس ، اتاق کنفرانس ، رستوران و موارد دیگر تبدیل شده است. در این جا این سوال ایجاد می شود: که این میراث با ارزش تاریخی با چنین بهره کشی که خارج از ظرفیت آن است، تا چند سال دیگر دوام می آورد؟
لازم به ذکر است که علی رغم همه اشکالات و مشکلاتی که در هنگام تغییر کاربری این ابنیه ذکر شد ، مزایایی نیز وجود دارد. در بیشتر موارد ، ساختمان های تاریخی توسط دیوارهای عظیم آجری احاطه شده اند که از نظر گرما و صدا به خوبی عایق بندی شده اند. این باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود. مصالح طبیعی به کار رفته در این ساختمان ها مانند آجر ، سنگ ، چوب و شیشه یک فضای داخلی سالم را برای ساکنان ایجاد می کند. همچنین وجود آبنماها و استفاده از عناصر گیاهی در منطقه به پویایی فضا و زندگی دیوارها افزوده شده است. این احساس ممکن است این روزها در کم تر فضایی وجود داشته باشد.
در دانشگاه می توانید صنایع دستی دانشجویان را ببینید. آمفی تئاترها و گالری های فرهنگی و هنری نیز فضاهای جذابی برای دانشجویان و بازدیدکنندگان است. بنابراین ، بررسی عوامل جسمی ، عملکردی ، ادراکی و معنایی و رضایتمندی دانشجویان از نقاط ضعف دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز به عنوان یک مرکز آموزشی ، نقض استانداردها و استانداردهای فضای آموزشی و ناهماهنگی در شکل و عملکرد نشان داد. با این حال ، این دانشگاه دارای ارزش ادراکی ، معنایی و معماری است که دانشجویان را برای تحصیل در آن جذب می کند.
برنامه های توسعه مجموعه طی چند سال آینده ممکن است تا حدودی مسائل مربوط به مجموعه را بهبود بخشد. بنابراین ، معماران و برنامه ریزان شهری در طراحی این دانشگاه به مشخصات کیفی تناسب بین فرم دانشکده و عملکرد می پردازند. ایجاد ارزش معماری ؛ و ویژگی های طراحی داخلی دانشکده به فرم و تناسب عملکردی ، مرکزیت ، فعالیت ، سلسله مراتب فضای عملکردی ، عناصر روشنایی ، فعالیت بدنی بالقوه در طراحی فضای آموزشی توجه بیشتری دارد.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پایان کار ساختمان و مراحل و مدارک دریافت آن
- برگ سبز تعهد پایانکار یا اعلام اتمام عملیات ساختمانی و…
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
دیدگاهتان را بنویسید