با اصول طراحی دکوراسیون اداری آشنا شوید
در این مطلب از خانه معماری قصد داریم اصول طراحی دکوراسیون اداری را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.
بیشتر افراد زمان زیادی را در محل کار خود صرف می کنند و به عبارتی نیمی از عمرشان در محل کارشان می گذرد. به طوری که می تواند محل کار افراد را خانه دوم آن ها نامید. به همین دلیل چیدمان و دکوراسیون فضای کاری اهمیت زیادی دارد و باید به گونه ای باشد که احساس راحتی در آن داشته و بازده کاری آن ها بالا باشد. نوع چیدمان و طراحی فضاهای اداری برای مراجعه کنندگان نیز اهمیت زیادی دارد و نمایانگر نوع فعالیت، برند تجاری و اعتبار شرکت می باشد. چیدمان فضاهای اداری امروزه مورد توجه مدیران سازمان ها و ادارات قرار دارد و آن ها متناسب با نیازهای کارکنان خود سعی بر ایجاد محیطی راحت و آرامش بخش دارند. بدین ترتیب عملکرد کارمندان بهبود یافته و بازدهی شرکت افزایش می یابد. چیدمان اصولی فضاهای ادارای همچنین به جذب مشتریان نیز کمک می کند.
طراحی دکوراسیون اداری در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل طراحان داخلی همواره به دنبال ارائه راه حل هایی برای فضاهای اداری راحت و استاندارد هستند که نیازهای کارمندان را نیز مرتفع می کند. با مطالعه این مطلب به نکات مهم و اساسی در بخش های مختلف طراحی دکوراسیون اداری پی خواهید برد.
ویژگی های یک فضای اداری استاندارد و ایده آل
قبل از اینکه سراغ طراحی دکوراسیون اداری بروید بهتر است با ویژگی های یک فضای اداری استاندارد و ایده آل آشنا شوید. یک فضای اداری خوب و ایده آل جایی است که کارمندان آن هر چقدر هم که در آن محیط کار کنند، احساس خستگی به آن ها دست ندهد و محیط برایشان کسل کننده نباشد. بلکه قادر به ادامه فعالیت های خود با انرژی مضاعف و تمرکز کافی باشند. از مهم ترین ویژگی های یک دفتر اداری خوب می توان به: مدرن و به روز بودن، داشتن روحیه ای متناسب با نوع فعالیت، مبلمان راحت و مناسب، نورپردازی صحیح و کافی، تأمین فضاهای مورد نیاز برای فعالیت های فردی و گروهی و چندین مورد دیگر اشاره کرد. طراحان داخلی که در زمینه دکوراسیون اداری فعالیت می کنند تنها با دانستن این ویژگی ها می توانند به طور دقیق و اصولی به طراحی فضا بپردازند.
بخش ها و موارد مهمی که باید در طراحی فضای اداری مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از: تقسیم بندی فضاهای کاری گروهی و انفرادی، طراحی فضای پذیرش، فضاهای کاری با پلان باز و پلان بسته، اتاق جلسات، اتاق مدیریت، سبک دکوراسیون، رنگ و نور در دکوراسیون اداری، پارتیشن و مبلمان فضاهای اداری که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:
تقسیم بندی فضاهای کاری گروهی و انفرادی، طراحی فضای پذیرش
یکی از مواردی که در طراحی دکوراسیون اداری باید مورد توجه قرار گیرد و از اهمیت زیادی نیز برخوردار است، تقسیم بندی فضاهای کاری گروهی و انفرادی می باشد. با توجه به نوع فعالیت هر فضای اداری، کارمندان آن نیاز به فضاهای کاری انفرادی و گروهی دارند. با توجه به این موضوع طراحان داخلی باید بخش های فعالیت های گروهی و فردی را در زمان طراحی دکوراسیون اداری طوری تعیین کنند که این بخش ها در عین جدا از هم بودن با یکدیگر در ارتباط باشند.
یکی دیگر از بخش هایی که در اصول طراحی دکوراسیون اداری باید مورد توجه قرار گیرد، بخش پذیرش است که اهمیت زیادی دارد. چرا که این بخش اولین جایی در هر سازمان یا اداره است که مشتریان و ارباب رجوعان در هنگام ورود مشاهده می کنند و نوع طراحی و دکوراسیون آن تأثیر زیادی بر روی مشتریان و حتی کارمندان دارد. توجه داشته باشید، چگونگی طراحی بخش پذیرش نشان دهنده میزان کیفیت اداره یا سازمان مورد نظر می باشد. از این رو باید دقت زیادی در طراحی آن لحاظ شود.
از آنجایی که بخش پذیرش اولین جایی است که افراد در زمان ورود با آن روبرو می شوند، بر روحیه و حال و هوای کارمندان نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. بنابراین بهتر است که طراحی مناسبی را برای بخش پذیرش در نظر بگیرید تا هر روز کارمندانتان را با انرژی مثبت و مضاعف شارژ کرده و پشت میزشان بفرستید. در انتهای روز، زمانی که کارمندان راهی خانه می شوند، با مشاهده فضای روحیه بخش و انرژی مثبت بخش پذیرش، از خستگی آن ها تا حد زیادی کاسته می شود. همین دلایل کافیست تا به اهمیت طراحی این بخش از فضای اداری به خوبی پی ببرید. چرا که در روحیه افراد تاثیر زیادی داشته و به نوعی معرف نام تجاری شرکت نیز می باشد.
اصول طراحی دکوراسیون اداری: فضاهای کاری با پلان باز و پلان بسته
معمولاً طراحی فضاهای اداری و کاری با پلان های باز و پلان های بسته انجام می شود. برای این که بدانید کدام یک از این دو نوع برای فضای فعالیت های شما مناسب تر است، ابتدا باید با ویژگی های این دو نوع پلان و مزایا و معایب آن آشنا شوید تا بتوانید با توجه به روحیه کاری و نوع فعالیت دفتر اداری خود به تصمیم گیری مناسبی برسید:
فضای کاری با پلان باز
فضای کاری در این نوع پلان به صورت کاملا باز طراحی می شود. به طوری که هیچ اتاق کاری محصور و محفظه های دیواری در فضا طراحی نمی شود. به عبارتی یک سالن مشترک برای تمامی کارمندان وجود دارد که در آن فعالیت می کنند. پلان باز معمولاً برای سازمان ها و اداراتی که دارای فعالیت های گروهی هستند، مناسب است و پیشنهاد می شود. همچنین طراحی فضاهای ادار با پلان باز بسیار مقرون به صرفه است و فضای کمتری اشغال می شود. البته این نوع پلان معایبی هم دارد: به دلیل فضای کاری مشترک، سر و صدا در فضا نسبت به فضای کاری با پلان بسته بیشتر است و برای فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بالا دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود.
فضای کاری با پلان بسته
در فضای کاری با پلان بسته، طراحی به گونه ای انجام می شود که هر کارمند فضای کاری شخصی خود را دارد. این نوع پلان مناسب فعالیت هایی با تمرکز بالا است که مزایایی از قبیل: حفظ حریم خصوصی برای کارمندان را داراست. البته این نوع پلان در مقایسه با پلان باز نیاز به صرف هزینه بیشتری است، چرا که نیاز به متراژ بالا و مصالح زیادی دارد. ولی برای کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند و گروهی نیستند، چاره ای جز طراحی با پلان بسته نیست. البته ترکیب این دو نوع پلان نیز بسیار عملی و پرطرفدار است و بسیاری از کارفرما ها به منظور بهره وری بالا از ترکیب این دو پلان استفاده می کنند.
طراحی اتاق جلسات، اتاق مدیریت
اتاق جلسات یکی از مهم ترین بخش های فضاهای اداری است که طراحی آن اهمیت بالایی دارد. چرا که جلسات داخلی و خارجی و ملاقات با مشتریان و همچنین مصاحبه های کاری در این بخش انجام می شود. به عبارتی اتاق جلسه هر اداره، محل تبادل اطلاعات میان اعضا و برگزاری جلسات انفرادی و گروهی محسوب می شود. فاکتورهایی از قبیل: نور، رنگ، تهویه، میزان تسط به تمامی حاضرین، نیاز مشتریان و سایر موارد ضروری باید در طراحی این بخش مهم در نظر گرفته شود.
طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مدیریت یا مدیرعامل را می توان به عنوان اصلی ترین و جذاب ترین بخش در طراحی دکوراسیون اداری معرفی کرد. طراحی اتاق مدیر عامل معمولا با دقت و حساسیت بالاتری نسبت به سایر بخش های اداری انجام می شود. چرا که این بخش به عنوان مرکز فضاهای اداری به شمار می رود و اصلی ترین و مهم ترین تصمیمات و قراردادهای یک شرکت یا سازمان در این دفتر صورت می گیرد. همچنین نوع دکوراسیون داخلی دفتر مدیریت و نحوه طراحی و چیدمان آن، قدرت، کیفیت و مدیریت شرکت را به نمایش می گذارد و اگر اصول طراحی دکوراسیون اداری برای این بخش رعایت شود، در جذب مشتریان تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنابراین کیفیت طراحی این بخش نسبت به سایر فضاها باید بالاتر بوده و چیدمان آن نیز با چیدمان سایر بخش ها متفاوت باشد.
اصول طراحی دکوراسیون اداری: سبک دکوراسیون در طراحی
یکی از فاکتورهای اصول طراحی دکوراسیون اداری، انتخاب سبک صحیح دکوراسیون داخلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر سبک های متنوعی برای طراحی دکوراسیون اداری وجود دارد که سلیقه های مختلف را پوشش می دهد و با توجه به نوع فعالیت و روحیه حاکم بر فضا باید انتخاب شوند. از جمله متداول ترین سبک هایی که برای طراحی دکوراسیون اداری وجود دارند می توان به سبک مدرن، مینیمال، کلاسیک و صنعتی اشاره کرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:
سبک مدرن، مینیمال
سبک مدرن یکی از سبک های بسیار محبوب و پرطرفدار است که از اوایل قرن 19 میلادی وارد مبحث معماری و طراحی شد و امروزه بیشتر سازه ها و بناها به این سبک دکور می شوند. خطوط مستقیم و صاف، استفاده از حداقل تزئینات، پالت رنگی ساده و روشن و فضای پر نور و استفاده از متریالی مانند شیشه، فلز و استیل از ویژگی های سبک مدرن است و در بسیاری از فضاهای اداری مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی دیگر از سبک های بسیار محبوب که امروزه طرفداران زیادی دارد و در طراحی دکوراسیون اداری کاربرد فراوانی دارد، سبک مینیمال است که ویژگی هایی مانند: سادگی و استفاده از حداقل اشیا برخوردار است. شعار معروف سبک مینیمال، “کمتر بیش تر است” می باشد و طراحان بر اساس همین شعار به طراحی فضای مورد نظر می پردازند. در این سبک، تنها از اشیا و لوازم مورد نیاز در فضا استفاده می شود و اشیا و مبلمانی که استفاده ای ندارند در این سبک جایی ندارند. پالت رنگی در سبک مینیمال محدود به یک یا دو رنگ است و معمولاً برای فضاهای اداری کوچک کاربرد دارد. سبک مینیمال باعث می شود تا فضاهای کوچک، بزرگتر و دلباز تر دیده شوند.
سبک کلاسیک، صنعتی
سبک کلاسیک که ترکیبی از سبک های رومی و یونانی است، از دیرباز تا به امروز در دسته محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی قرار دارد. امروزه از این سبک برای طراحی دکوراسیون اداری و منازل استفاده می شود و افراد خاصی به این نوع از سبک معماری و دکوراسیون داخلی علاقه دارند. تقارن، هماهنگی، تعادل و نظم کامل از ویژگی های بارز سبک کلاسیک است و رنگ های غنی، متریال چوب و چرم و مخمل و همچنین لوسترهای شیشه ای بزرگ در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه از سبک کلاسیک برای طراحی و دکور کردن دفاتر بازرگانی، آموزشی و کلینیک های پزشکی استفاده می شود.
سبک صنعتی یکی دیگر از سبک های دکوراسیون داخلی است که در سال های اخیر بسیار محبوب و پرطرفدار شده و برای فضاهای مسکونی و اداری کاربرد دارد. جالب است بدانید در سبک دکوراسیون صنعتی برای طراحی فضاها از انبارهای صنعتی و کارخانه ها الهام گرفته شده است و آجرها و لوله کشی و سیم کشی ها در معرض دید از ویژگی های بارز این سبک محسوب می شوند. علاوه بر سبک های فوق الذکر، سبک های متعددی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان به طراحی دکوراسیون اداری پرداخت، ولی همان طور که گفته شد، این سبک ها، متداول ترین سبک های طراحی و دکوراسیون داخلی این روزها هستند.
اصول طراحی دکوراسیون اداری: نقش رنگ در طراحی دکوراسیون
به طور کلی رنگ ها تأثیر مستقیمی بر روان افراد دارند و به همین دلیل از فاکتورها و مولفه های اصلی در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. رنگ ها می توانند معرف برند تجاری شرکت نیز باشند و همچنین بر روحیه کارمندان نیز تاثیرگذارند. علاوه بر این تاثیر زیادی نیز در جلب مشتریان و مراجعه کنندگان دارند. در صورتی که انتخاب رنگ اصولی و به طور صحیح باشد، انرژی مثبت را به کارمندان منتقل کرده و بازدهی عملکرد آن ها را افزایش می دهد. عکس این قضیه نیز صادق است و اگر رنگ دکوراسیون به درستی انتخاب نشود، عملکرد صحیح کارمندان دچار اختلال شده و بازدهی آن ها کاهش می یابد.
استفاده از طیف های رنگین در کنار رنگ های خنثی
برای دستیابی به یک انتخاب صحیح در مورد رنگ باید با ویژگی های هر رنگ و تأثیری که بر روان افراد می گذارند، آشنا شوید. استفاده از طیف های رنگی در کنار رنگ های خنثی معمولاً توصیه می شود، چرا که ترکیب این رنگ ها باعث می شود تا فضای کاری پویا و خلاقانه جلوه نماید. برخی از رنگ ها باعث می شوند تا خلاقیت و بهره وری در فضا ایجاد شود و برخی دیگر افسردگی و خمودگی در میان کارمندان را در گذر زمان به همراه دارند. رنگ ها همچنین تاثیر زیادی بر میزان تمرکز، انرژی و بهره وری دارند و از این رو انتخاب رنگ در فضای اداری بسیار حائز اهمیت است.
طبق تحقیقاتی که درباره رنگ ها انجام شده، واکنش افراد در هنگام دیدن رنگ های مختلف، متفاوت است و طبق نتیجه گیری دانشمندان، رنگ ها تاثیر مستقیمی بر خلاقیت، ارتباطات و در نتیجه بهره وری در محیط کاری دارند. به همین دلیل قبل از این که رنگ مورد علاقه خود را برای طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار خود انتخاب کنید، باید عواملی از قبیل: ویژگی های رنگ ها، نوع فعالیت و روحیه کاری دفتر و البته متراژ فضای کاری را مورد توجه قرار دهید. همچنین باید با تأثیرات روانی رنگ ها بر کارمندان آشنا باشید تا بتوانید رنگ ایده آل را برای محیط کاری برگزینید.
نقش نور در طراحی دکوراسیون اداری
نور هم مانند رنگ نقش زیادی در طراحی دکوراسیون اداری ایفا می کند و در فضاهای اداری از دو نوع نورپردازی طبیعی و نورپردازی مصنوعی استفاده می شود. نور طبیعی را می توان مهم ترین و اصلی ترین منبع نور در فضاهای اداری در نظر گرفت. نورپردازی مصنوعی معمولاً تکمیل کننده روند نورپردازی طبیعی است و در بسیاری موارد و زمانی که نور طبیعی به اندازه کافی وجو دارد، نیاز کمی به آن وجود دارد. به عبارتی حضور نور طبیعی در طراحی دکوراسیون اداری اهمیت بسیار زیادی در مقایسه با نورپردازی مصنوعی دارد. چرا که نور طبیعی ملایم تاثیر خوبی در خلق و خوی کارکنان می گذارد.
اگر نور طبیعی کافی نباشد، در طولانی مدت امکان بروز مشکلات فیزیکی در آن ها وجود دارد. نقش نور در افزایش بهره وری در فضای اداری بسیار پر اهمیت است و مزایایی از قبیل: کاهش فشار چشم و کاهش سردرد، بهبود روحیه کارمندان، کاهش خواب آلودگی و کاهش میزان خطا در روند کار که در نتیجه موجب بهبود عملکرد خواهد شد را دارد. از این رو در طراحی دکوراسیون اداری باید تا حد امکان نور طبیعی در فضای داخلی لحاظ شود. توجه داشته باشید، نور خورشید نباید به طور مستقیم به دفتر و به کارمندان بتابد. چون آزاردهنده خواهد بود و از تمرکز آن ها میکاهد. برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، باید در چیدمان میزهای کاری دقت لازم را به عمل آورد.
همان طور که گفته شد، نورهای مصنوعی تکمیل کننده نورپردازی طبیعی در فضاهای اداری است. برای این که نورپردازی مصنوعی به بهترین شکل ممکن انجام شود باید میزان نیاز نور در فضا را محاسبه کرد. همچنین باید انواع روشنایی های مصنوعی در ساختمان ها و فضای داخلی را نیز بشناسید. پس از محاسبه میزان نور مورد نیاز فضا باید منابع روشنایی مانند لامپ ها و لوسترها را خریداری نمایید.
اصول طراحی دکوراسیون اداری: پارتیشن فضاهای اداری و مبلمان
یکی از ملزومات طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای اداری، پارتیشن های مخصوص این فضاها است که امروزه استفاده از آن ها به منظور تقسیم بندی فضاهای کاری بسیار رایج شده است. به خصوص در فضاهایی که با پلان باز طراحی شده اند. از مزایای استفاده از پارتیشن های اداری می توان به: مقرون به صرفه بودن، اشغال فضای کم، امکان حضور نور فضا، قابلیت تغییر در اندازه و فرم و همچنین زیباتر و مدرن تر دیده شدن فضا اشاره کرد. به همین دلیل امروزه تقسیم بندی فضاهای اداری با استفاده از پارتیشن ها که در شکل و طرح های متنوعی وجود دارند، صورت می گیرد. انواع پارتیشن ها با توجه به سبک دکوراسیون و بودجه مورد نظر خود را می توانید به راحتی در بازار پیدا کرده و خریداری کنید. رایج ترین پارتیشن های اداری شامل: پارتیشن های چوبی، شیشه ای و پارتیشن های آلومینیومی می باشند.
یکی دیگر از فاکتورهای اساسی در طراحی دکوراسیون اداری که در ابتدای طراحی باید در نظر گرفت، مبلمان اداری است. انتخاب مبلمان را هرگز نباید به آخرین مرحله از طراحی دکوراسیون اداری سپرد و این باوری غلط است که بسیاری خرید مبلمان را در آخرین مرحله از کار انجام می دهند. در واقع انتخاب نوع مبلمان باید با سایر مراحل طراحی دکوراسیون اداری پیش رود.
مبلمان فضای اداری باید متناسب با روحیه حاکم بر فضا، سبک دکوراسیون و متراژ فضای داخلی انتخاب شود. همچنین در خرید مبلمان اداری باید سلامتی و راحتی و آسایش کارمندان و همچنین مشتریان را در نظر گرفت. بنابراین باید مبلمان اداری استانداردی خریداری کنید که علاوه بر زیباسازی فضای کار، سلامت کارمندان را نیز تضمین نماید.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پایان کار ساختمان و مراحل و مدارک دریافت آن
- برگ سبز تعهد پایانکار یا اعلام اتمام عملیات ساختمانی و…
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
دیدگاهتان را بنویسید