آشنایی با انواع تکنیک های مدل سازی در 3dmax
در این مطلب از خانه معماری قصد داریم به بررسی و معرفی انواع تکنیک های مدل سازی در 3dmax بپردازیم. با ما همراه باشید.
انواع تکنیک های مدل سازی در 3dmax
اجرای یک پروژه در تری دی مکس طی چندیدن مرحله متفاوت صورت می گیرد که اولین و یکی از مهم ترین مراحل آن، مدل سازی است. در صورت منحنی و پیچیده بودن مدل مورد نظر باید ابتدا با استفاده از بلوپرینت ( blueprint ) یا سه نمای آن شی مدل سازی را آغاز کرد. سه نما باید به صورت عمود بر هم بر روی صفحه ها یا پلین ها قرار گیرند. سپس پلین ها و بلوپرینت های مورد نظر باید نسبت به یکدیگر تنظیم شده و با توجه به طرح سه نمای تنظیمی کار مدل سازی را آغاز نمود.
در تری دی مکس تکنیک های متنوعی برای مدلینگ وجود دارد و بر اساس هندسه اشیا مورد نظر و سهولت ، سرعت و دقت مورد نیاز مدل سازی می توان از روش های مختلفی برای مدلسازی استفاده کرد. low polygon و یا subdivision surface از تکنیک های مدلینگ در 3dmax هستند که اجرای آن ها با استفاده از متد های editable polygon یا editable mesh امکان پذیر می باشد.
نکته
توجه داشته باشید، برای ساخت سطوح پر پیچ و خم به کمک قوس ها و کرو ها می توان از تکنیک هایی مثل patch modeling یا nurbs modeling استفاده کرد. برای مثال برای ساخت و طراحی اتومبیل مسابقه ای در 3dmax یا انواع اتومبیل می توانید از تکنیک low poly modeling استفاده نمایید. به طور کلی اشیایی که فرم قرینه ای نسبت به یکدیگر دارند را باید به صورت نیمه، مدل سازی و به کمک توابعی در پایان کار قرینه سازی کرد. احجامی که با تکنیک low polygon modeling ساخته و مدلسازی می شوند، به دلیل تعداد اندک چند ضلعی یا وجوه، شکستگی هایی خواهند داشت. برای از بین بردن شکستگی ها و ناهمواری های سطح شی می توان وجوه را به اضلاع با کمک تغییر دهنده های مختلف تقسیم کرد.
تکنیک های مدل سازی در 3dmax: مدلسازی یک فضای معماری در تری دی مکس
به طور معمول از نقشه های وارد شده نرم افزار های طراحی معماری مانند اتوکد برای مدل سازی یک فضای معماری استفاده می شود. وظیفه این نقشه ها به وجود آوردن دقت در ابعاد و اندازه در زمان مدل سازی است و روند مدل سازی در تری دی مکس را بسیار سرعت می بخشند. به عبارتی دیگر نیازی به وارد کردن اندازه ها به صورت دستی در داخل تری دی مکس نیست.
سوالی که در این جا ممکن است برای شما پیش آید این که : چه زمانی برای مدلینگ از نقشه یا پلان در تری دی مکس استفاده نمی شود؟ در جواب این سوال باید گفت: به طور کلی نقشه یا پلان برای مدل سازی احجام و اشیای معماری با پیچیدگی زیاد به کار گرفته می شود، ولی در فضاهای معماری با پیچیدگی های کم نیازی به وارد کردن فایل ، نقشه و یا پلان برای مدل سازی نمی باشد. در این صورت تنها با تعیین ابعاد و اندازه در داخل تری دی مکس می توان مدلینگ را انجام داد.
مقایسه مدل سازی در تری دی مکس و اتوکد
مدل سازی سه بعدی در نرم افزار های سه بعدی، راحت تر و سریع تر است و دقت بیشتری در مقایسه با نرم افزار های غیر سه بعدی مانند اتوکد دارد. امروزه بیشتر افراد و به خصوص کسانی که دستی در دنیای تری دی مکس دارند، مدل سازی را با این نرم افزار سه بعدی انجام می دهند، ولی برخی دیگر بر این باورند که مدل سازی در نرم افزارهای غیر سه بعدی مانند اتوکد بهتر است و تنها روند نورپردازی و متریال دهی و رندرینگ را در تری دی استودیو مکس انجام می دهند. ولی باید این را بدانید، نرم افزار سه بعدی قدرتمندی مانند تری دی مکس از لحاظ مدل سازی اصلا قابل مقایسه با اتوکد نیست.
به طور کلی مدل سازی در نرم افزارهای سه بعدی و به خصوص تری دی مکس بسیار آسان تر از اتوکد است. همچنین بسیار سریع تر و دقیق تر می توان مدلسازی را در این نرم افزار انجام داد. البته کارایی های اتوکد را نیز نمی توان در مورد مدل سازی نادیده گرفت. ولی در مقام مقایسه از لحاظ سرعت و مدل سازی احجام پیچیده ، تری دی مکس خیلی ترجیح پذیرتر از اتوکد می باشد.
دلایل فنی برای مدل سازی با 3dmax
اشیایی که دارای فرمی شکسته یا اصطلاحا non smooth هستند را می توان از اتوکد وارد تری دی مکس کرد. به طور کلی اشیا وارد شده همواره به یکدیگر attach و پیوسته می باشند. به عبارتی اشیا را نمی توان به صورت مجزا وارد تری دی مکس کرد. به همین دلیل روند متریال دهی و ویرایش اشیا وارد شده دشوارتر خواهد بود. البته می توان از قابلیت جداسازی هم استفاده کرد. بدین ترتیب که این فایل ها را به واسطه لایه ها وارد کرد که البته ابن روش هم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
سهولت و دقت در مدل سازی با تری دی مکس قابل مقایسه با مدلسازی در اتوکد یا سایر نرم افزارهای دو بعدی نیست. لازم است بدانید ورتکس مدل های ساخته شده با اتوکد معمولاً جدا از هم هستند یا تعداد سگمنت های مدل های دارای قوس ، اندک می باشد که این موضوع کاهش دقت و کیفیت این گونه اشیا را به همراه خواهد داشت. تمامی موارد فوق الذکر دلایل محکمی برای استفاده نکردن از اتوکد برای مدل سازی سه بعدی است. بهتر است از اتوکد تنها برای نقشه کشی و کارهایی که برای آن ها ساخته و طراحی شده استفاده شود. با مدل سازی در تری دی مکس، سرعت ، دقت و سهولت در مدلینگ را به خوبی تجربه خواهید کرد. همچنین می توانید به مدلسازی اشیا دارای پیچیدگی های زیاد نیز بپردازید.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- تفاوت اتوکد 2 بعدی و 3 بعدی چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش 3Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
- آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
- آموزش رایگان گروه بندی لایه ها در اتوکد
دیدگاهتان را بنویسید