آموزش ساخت متریال نقره، برنز و قلع در Vray
ساخت متریال نقره، برنز و قلع در Vray
در این مطلب از خانه معماری قصد داریم ساخت متریال نقره، برنز و قلع در Vray را به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر مراحل این آموزش را به دقت فرا گیرید، می توانید از آن برای ساخت انواع مجسمه های فلزی استفاده نمایید. با ما همراه باشید.
متریال نقره، برنز و قلع در Vray: متریال نقره و برنز
مرحله اول
قبل از هر چیز لازم است بدانید، Vray را باید به عنوان موتور رندر مورد استفاده قرار دهید. البته برای رندر کردن می توانید از موتورهای دیگر نیز استفاده کنید. در قدم اول باید Material editor را باز کرده و سپس VRayMtl را روی یکی از اسلات های نمونه پیاده کنید و یک نام بر روی آن قرار دهید. حالا باید Diffuse Color را در حالت مشکی قرار دهید. توجه داشته باشید، بسته به فلز مورد استفاده، انعکاس رنگ متفاوت خواهد بود. برای مثال: برای مس ، رنگ قهوه ای و برای نقره ، خاکستری روشنا برای انعکاس مناسب خواهد بود. سپس باید Refl glossiness را معادل ۰٫۷ قرار دهید.
توجه کنید، Fresnel reflections باید حتماً روشن و Fresnel IOR روی ۱۵ باشد. در صورتی که فلزی پالیش شده باشد، برای Fresnel IOR. می توان از مقدار ۲۰ نیز استفاده کرد. قسمت های داخلی در این فلزها معمولاً تیره تر است و برای ایجاد افکت می توان از VRayDirt map استفاده کرد. برای این که بتوانید VRayDirt map را به درستی تنظیم کنید باید در برخی موارد چندین بار تست کنید. برای پیدا کردن بهترین مقادیر می توانید VRayDirt را به جای reflection color بر روی Diffuse map اعمال کنید. پس از تنظیم ، آن را روی اسلات reflection map باید کپی کرده و به طور موقت eflect color را روی مشکی قرار دهید. برای تسریع در رندر و تست کردن بهتر است که reflection را کنسل کنید. حالا باید VRayDirt map را روی اسلات Diffuse map پیاده کنید.
مرحله دوم
در این جا باید در VRayDirt Parameters، مقدار occluded color را به قرمز و unoccluded color را به سبز تغییر داد ه و به منظور تست ، رندر کنید. حالا افکت VRayDirt map را مشاهده خواهید کرد. برای بیشتر کردن رنگ قرمز در قسمت های داخلی باید Radius را به ۱ کاهش دهید. مقادیر انتخابی بر اساس مدل مورد نظر شما متغیر خواهد بود. حالا باید occluded color را به مشکی تغییر داده و رنگ فلز انتخابی را در unoccluded color انتخاب کنید. سپس به قسمت VRayMtl برگردید و VRayDirt را از Diffuse slot به Reflect slot انتقال دهید.
برای این که بتوانید تیرگی قسمت های داخلی را افزایش دهید می توانید بر روی Reflect map slot کلیک راست کرده و Copy را بزنید. حالا می توانید map را داخل VRayDirt map کپی کنید و در پایین VRayDirt map parameters ، روی unoccluded color map slot کلیک راست کرده و Paste را بزنید. در نهایت باید دوباره رندر گیری را شروع کنید.
متریال نقره، برنز و قلع در Vray: متریال قلع
مرحله اول
در این جا نیز از Vray به عنوان موتور رندر استفاده کنید و پس از یادگیری تکنیک قادر به استفاده از سایر موتورهای رندر خخواهید بود. در ابتدا باید Material editor را باز کرده و . VrayMtlرا روی یکی از نمونه های اسلات پیاده کنید. توجه داشته باشید، متریال فویل به مانند متریال کروم یا الونیوم است و باید . Diffuse Color را به مشکی و Reflect Color را به سفید تغییر دهید. درا ین مرحله باید گزینه Fresnel reflections روشن و مقدار Fresnel IOR ، ۲۰ باشد. حالا باید یک نویز روی متریال ایجاد کنید و Cellular texture را روی Bump map تنظیم نمایید. در Cellular Parameters، Chips را برای characteristics انتخاب کرده و به مقدار آن را به ۱ کاهش دهید. اگر مقادیر دیگر را نیز تست کنید، احتمالاً این حالت نویز کمی را به وجود می آورد. حالا روی گزینه Fractal رفته و مقدار Spreadرا به ۱ تغییر دهید.
مرحله دوم
در این مرحله باید به قسمت Vray Mtl material بروید. مقدار Bump map به صورت پیش فرض روی ۳۰ تنظیم شده است که باید آن را به ۱۰۰ تغییر دهید. سپس متریال را روی ابجکت خود پیاده کرده و آن را رندر کنید تا فویل ایجاد شود. حالا باید چند تکه به آن اضافه کرده و سپس Cellular bump map را روی Displace map به روشی که در بالا گفته شد، کپی کنید. در این جا باید سایز را افزایش دهید . توجه داشته باشید که Bump map را قبل از رندر کردن غیر فعال کنید تا بتوانید فقط افکت Displace را مشاهده نمایید. برای رندر کردن نهایی می توانید Bump map را روباره فعال کنید.
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید