نکاتی کاربردی درباره Vray برای مبتدیان
اگر به یادگیری Vray علاقه مند هستید و به تازگی یادگیری آن را شروع کرده اید این مطلب را از دست ندهید. در این جا قصد داریم نکاتی کاربردی درباره Vray برای مبتدیان را بازگو کنیم. با ما همراه باشید.
Vrayچیست؟
قبل از هر چیز لازم است بدانید، Vray چیست. v-ray در حقیقت یک افزونه یا پلاگین کاربردی و حرفه ای برای نرم افزار تری دی مکس است. این افزونه را شرکت chaos group تولید کرده و به عنوان یک موتور رندر عمل می کند. بدین ترتیب که با استفاده ازآنالیز نور و سایه ها و متریال هایی که دارد، رندرهای شما از صحنه ها را بسیار واقع گرایانه می کند. حالا باید با مفهوم پلاگین آشنا شوید. پلاگین یا افزونه یک برنامه کمکی است که به خودی خود کاربردی ندارد. برای این که از آن استفاده کنید باید آن را بر روی یک برنامه بزرگتر دیگر نصب نمایید. پلاگین وظیفه اضافه کردن قابلیت هایی را به برنامه اصلی دارد که برنامه قبل از نصب پلاگین آن ها را ندارد.
نکاتی کاربردی درباره Vray: ساختار صحیح را رعایت کنید
برای این که رندرگیری شما زمان کمتری را بگیرد، در فرآیند مدل سازی باید به برخی قوانین پایبند باشید. بدین ترتیب به نتیجه بهتری دست می یابید. در غیر این صورت در پایان یک پروژه غیر واقعی خواهید داشت. در ساختار پروژه بهتر است تعداد چند ضلعی های خود را به حداقل برسانید تا حجم پرونده افزایش نیابد و رندرگیری در زمان کمتری انجام شود. به عبارتی ساختار چند ضلعی ها باید صحیح باشد. این بدان معنی است که همه چند ضلعی ها به صورت مربع باشند و نتیجه ایده آل حاصل شود. در صورتی که از گزینه “boolean” استاندارد استفاده کنید، مثلث هایی با زاویه های بسیار تیز در تصویر رویت می شود که چندان جالب نیست.
اگر تصویر دارای لبه های باز باشد، ساختار بسته نباشد و شبکه دارای سوراخ باشد، هنگام محاسبه روشنایی، Vray کل فضای داخلی را در نظر می گیرد که افزایش زمان رندرگیری را به همراه خواهد داشت. همچنین در نقاط باز یا همان سوراخ ها شاهد به وجود آمدن سایه خواهید بود. نکته دیگر این که، چند ضلعی ها نباید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. همچنین نباید بر روی همدیگر بیفتند. چون Vray قادر به تشخیص چند ضلعی های اصلی نیست. برای این منظور باید چندضلعی های اصلی را رنگی کنید. مشخص کنید کدام یک از چندضلعی ها باید روی پس زمینه قرار بگیرد. در مهایت نیز باید به ترکیب رنگ های هر دو شکل بپردازید.
نکته
اگر امکان استفاده از اشیاء تکی را دارید، این کار را انجام دهید. در صورتی که پس زمینه به همان شکل تعلق داشته باشد و همچنین همه راس ها به یکدیگر وصل باشند، دقت Vray در محاسبه سایه ها در نقاط اتصال به زمین بیشتر خواهد شد. برای رهایی از سلسله مراتب طولانی ویرایش بهتر است کلیه ساختار را در editable poly یا چند ضلعی قابل ویرایش تبدیل کنید. اگرچه زمان بیشتری را صرف رندرگیری و محاسبه نتیجه تغییر ساختار و نمایش ترازها می کنید، ولی ارزشش را دارد.
نکاتی کاربردی درباره Vray: روشنایی مناسب
استفاده از سیستم های روشنایی فیزیکی مانند سیستم Daylight که به واقعیت نزدیکند، همچنین استفاده از VRaySun و VRaySky را توصیه می کنیم. برای شبیه سازی اشیاء شناور در محیط نیز می توانید از HDRI استفاده نمایید. چون منابع نوری در فضای داخلی با استفاده از فوتومتریک همراه با فایل های IES کار می کنند. در نتیجه صحنه شما واقع گرایانه تر می شود. به این دلیل که در این حالت در زمان رندرگیری ، الگوریتم های واقعی برای محاسبه اطلاعات نور مورد استفاده قرار می گیرند. توجه داشته باشید، گامای تصویر را نیز باید تصحیح کنید. اگر گاما برابر با ۲٫۲ باشد، رنگ ها در ۳ds Max به درستی نمایش داده خواهند شد.
مقیاس و اندازه صحنه، گزینه های Visualization
برای دستیابی به رندرهای با کیفیت مناسب باید به واحدهای مقیاس موجود در صحنه توجه بسیاری کنید. سعی کنید در مقیاس سانتی متر کار کنید تا به مدل های دقیق تری برسید و همچنین روشنایی و بازتاب ها را بهتر محاسبه نمایید.
برای این که بتوانید تابش غیرمستقیم را محاسبه کنید بهتر است Irradiance Map + Light Cache را جایگزین استفاده از Irradiance Map + Brute Force نمایید تا کارتان سریعتر پیش رود. توجه داشته باشید در صورتی که در منبع نور VrayLight، نوع با گزینه “Store with Irradiance Map” انتخاب شود، تصویر دارای پارازیت های نوری کمتری خواهد بود . همچنین بسیار سریع تر رنگ می شود. اگر تعداد زیربخش ها را در تنظیمات نور VRay به ۱۵-۲۵ تنظیم کنید، کیفیت سایه ها بسیار مناسب خواهد بود. همچنین استفاده از دوربین فیزیکی VRay همواره به شما کمک می کند تا کنترل بر رندرگیری نور صحنه کامل باشد.
متریال و تکسچر
دقت داشته باشید در زمان کار با Vray اندازه بافت باید مطابق با اندازه مدل در رندرگیری نهایی باشد. استفاده از تصاویر با وضوح بالاتر تنها زمانی مجاز است که تصویری بزرگ را با استفاده از نمای نزدیک رنگی می کنید. در صورتی که بافت با تصویر کوچکی در پس زمینه تطابق داشته باشد، احتما کوچک شدن اندازه آن وجود دارد. اگر ممکن است بهتر است که از یک بافت برای اشیاع مختلف استفاده نمایید و رنگ و اندازه شان را در صورت نیاز در نوار Output تغییر دهید. زمانی که تعداد زیادی بافت با وضوح بالا را مورد استفاده قرار می دهید، زمان رندرگیری طولنی و صحنه کند می شود و Vray در بدترین حالت می تواند فقط نقاشی کند.
برای این که بتوانید واقع گرایی را تقویت کنید، باید به اشیا درون تصویر، نواحی برآمده و Specular را اضافه کنید. چون هر شیء در واقعیت برجستگی و بازتاب خود را دارد. نرم افزار Adobe Photoshop می تواند برای ایجاد این موارد بر روی بافت اصلی به شما کمک کند.
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید