نکات و ترفندهای مفید ۳DMax برای مبتدیان
اگر شما به تازگی استفاده از نرم افزار تری دی مکس را شروع کرده اید، این مطلب بدون شک برایتان بسیار مفید خواهد بود. در این مطلب از خانه معماری قصد داریم نکات و ترفندهای مفید ۳DMax برای مبتدیان را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
به طور کلی ۳DS Max یکی از محبوب ترین رم افزارهای معماری است که مجموعه ای از ویژگی های طراحی معماری را ارائه می دهد و از ایجاد مدل آسان و انعطاف پذیر با گزینه های عالی برای رندر و نمایش در زمان واقعی استفاده می کند. این ویژگی باعث شده بسیاری از معماران، نرم افزار ۳DS Max را برای کار کردن انتخاب کنند. با این حال حتی افراد حرفه ای نیز ممکن است با تمامی ترفندهای مفید آن آشنایی نداشته باشند. در ادامه نکات و نرفندهای مفید که می تواند در استفاده از ۳DS Max به شما کمک کنند را آورده ایم:
معرفی نکات و ترفندهای مفید ۳DMax
نامگذاری و گروه بندی عناصر
هرچه یک عنصر پیچیده تر شود، عناصر بیشتری در خود جای می دهد که هنگام نامگذاری مشکل ایجاد می کند. بسیاری از افراد عناصر را بر اساس شکل آن ها نامگذاری می کنند که می تواند در مدل هایی که از همان شکل استفاده می کنند گیج کننده باشد. شما باید از نام های منطقی برای نامگذاری عناصر خود استفاده کنید. برای مثال: به تمامی عناصر موجود در یک دیوار یک برچسب مشابه، مانند “North Wall” بدهید. بدین ترتیب شناسایی آن ها در مقایسه با زمانی که آن ها را با “Cube” یا “Sphere” برچسب زده اید، آسان تر می شود.
حتی با نامگذاری منطقی، حرکت میان عناصر در مدل های بزرگ نیز می تواند دشوار باشد. از این رو باید عناصر را گروه بندی کرد. یک راه پله را فرض کنید: گروه بندی هر عنصر، از پله ها گرفته تا دیوارها و تزئینات صحنه، دسترسی به این ناحیه را ساده تر می کند. همچنین از نمونه هایی برای رسیدگی به نسخه های همان عنصر می توانید استفاده کنید.با این کار تغییر در یک عنصر باعث تغییر تمام عناصر موجود در آن مثال می شود.
مفاهیم اساسی ۳DS Max و Workspace ها
نسخه ۲۰۱۷ ۳DS Max چند مفهوم جدیدی دارد که باید با آن ها آشنا شوید. این نسخه ویژگی کمک کننده ی” Design Workspace” را ارائه و یک design layout ایجاد می کند که کلیه اصول اولیه نرم افزار را آموزش می دهد و با مفاهیم اصلی و ابزارهای جدید آشنا می شوید. همچنین به کشف چگونگی ایجاد یک ۳DS Max workflow گمگ می کند. به عبارتی شما را با رابط کاربری نرم افزار آشنا و کارآمد ترتان می کند.
نکات و ترفندهای مفید ۳DMax: ایزوله کردن عناصر و استفاده از Populate
در مدل های پیچیده تلاش برای کار بر روی عناصر واحد مشکلات زیادی را به همراه دارد. یک لحظه لغزش ماوس باعث ایجاد اشتباهات کمی برای برگشت می شود. اگر چه که مشکل بزرگی نیست اما می تواند وقت زیادی را هدر دهد. یک روش ساده تر برای انجام این کار وجود دارد: می توانید یک عنصر را ایزوله کنید. بدین ترتیب بتوانید بدون پرت شدن حواس به بقیه مدل روی آن کار کنید. برای این منظور باید بر روی عنصر راست کلیک کرده و “Isolate” را انتخاب کنید تا قسمت های دیگر مدل پنهان شوند.
بسیاری از معماران که از نرم افزار طراحی دیجیتال استفاده می کنند، به مشتریان خود کمک می کنند تا صحنه را تجسم می کنند. شما می توانید بزرگترین مدل دنیا را داشته باشید اما اگر مشتری نتواند بفهمد در دنیای واقعی چگونه به نظر می رسد، بی نتیجه است. در چنین مواقعی استفاده از تابع “Populate” مفید خواهد بود. آن را برای پر کردن مدل ها و صحنه های خود با افراد مجازی از کتابخانه ۳DS Max می توانید مورد استفاده قرار دهید. بدین ترتیب حتی برای ایستادن و راه رفتن با انیمیشن همراه Populate و برای مدل های ساخته شده میزبان مشتریان خواهید بود.
نکات و ترفندهای مفید ۳DMax: مقاومت در برابر ساختن در مقیاس
در هنگام استفاده از ۳DS Max نباید برای کار کردن در مقیاس وسوسه شوید. تری دی مکس از واحد ها و نسبت های مناسب برای تمامی مدل ها استفاده می کند. بنابر این از ساختن در مقیاس خودداری نمایید. قبل از این که کار روی یک مدل را شروع کنید، باید اندازه گیری های دقیقی داشته باشید، محاسبات انجام دهید و مدتی را برای آماده سازی صرف کنید. بدین ترتیب زمان زیادی که ممکن است در تنظیمات تلف شود را می توانید بعداً جبران کنید.
استفاده از Bevel های از پیش تنظیم شده و optimize متریال صحنه
در نسخه های جدیدتر ۳DS Max چندین bevel از پیش تنظیم شده برای استفاده در مدل ها ارائه شده که آن ها را می توانید در گزینه های از pre-set در ابزار text نرم افزار بیابید. از این طریق می توانید مستقیماً با bevel profile modifier از طریق لیست کشویی کار کنید. استفاده از pre-set برای ایجاد bevel های ساده بسیار ایده آل است و زمان زیادی را در هنگام کار بر روی مدل های خود می توانید ذخیره کنید.
۳DS Max دارای یک موتور رندر خوب است ولی بسیاری ترجیح می دهند از موتورهای دیگر استفاده کنند. یکی از رایج ترین این موتورها V-Ray است. هنگام استفاده از موتور رندر دیگر، باید متریال صحنه خود را در نظر بگیرید که این نکته بسیار مهمی است. مطمئن شوید متریال را برای نمایش مناسب در موتور optimize می کنید. در غیر این صورت رندر به اثرات عجیب نورپردازی و رفتار عناصر منتهی خواهد شد.
استفاده از ابزار Sun Positioning و تنظیم روشنایی
ابزار “Sun Positioning” را می توانید در منوی lighting پیدا کنید. این ابزار کمک می کند تا موقعیت خورشید را تنظیم کرده و در آسمان اطراف مدل خود تغییراتی ایجاد نمایید. زمان، تاریخ و مکان را نیز به وسیله این ابزار می توانید تنظیم کنید. در هنگام کار با عکس های لوکیشن باعث می شود دقیقاً شرایط روشنایی را مجسم کنید و این بسیار ایده آل است. علاوه بر این می توانید نشان دهید که نور در زمان های مختلف روز چه تأثیراتی بر ساختمان می گذارد. همچنین هنگام کار بر روی مدل خود می توانید اثرات روشنایی را به سرعت تغییر دهید. برای این منظور باید از Ctrl + L برای روشن و خاموش کردن روشنایی در عرض چند ثانیه استفاده نمایید.
ذخیره فایل ها و ذخیره سازی بی وقفه
برای ذخیره فایل ها در ۳DS Max گزینه های مختلفی در دسترس است. از آنجایی که فایل های JPEG نسبت به دیگر فرمت ها فضای کمتری را در هارد دیسک اشغال می کنند، بسیاری از افراد این فرمت را انتخاب می کنند. ولی JPEG ها نیز فایل های فشرده شده ای هستند که در ویرایش های بعدی میزان اطلاعاتی که باید با آن ها کار کنید، محدود خواهند بود. می توانید تمام مدل ها را در فرمت فایل های TIFF که فایل های ۳۲ بیتی هستند که از فشرده سازی استفاده نمی کنند، ذخیره کنید و به اطلاعات کامل دسترسی داشته باشید.
پس از این که ساعت ها روی یک مدل کار می کنید، ممکن است ذخیره سازی در فواصل منظم را فراموش کنید. اگر ناگهان متوجه می شوید که اشتباهی که ساعاتی پیش رخ داده باعث بروز مشکل در مدل شده است، ساعت ها کار شما در یک لحظه از بین می رود. برای جلوگیری از این اتفاق باید workflow خود را تنظیم کنید و به طور منظم می توانید save انجام دهید. توصیه می کنیم قبل و بلافاصله پس از ویرایش یک عنصر ذخیره سازی را انجام دهید. به جای بازنویسی همان نسخه، چندین نسخه ایجاد کنید، بدین ترتیب چند مرحله دارید که در صورت اشتباه بودن به آن ها بازگردید.
نکات و ترفندهای مفید ۳DMax: استفاده از دوربین و template
در مدل سازی سه بعدی، کارایی بسیار مهم است. در صورتی که دوربین صحنه شما در جای اشتباهی قرار دارد، نمی توانید حداکثر کارایی را وارد کنید. قبل از شروع کار بر روی یک مدل، مدتی را برای پیدا کردن قاب و زاویه مناسب صرف کنید تا تضمین کند که فقط بر روی آنچه دوربین می تواند ببیند کار می کنید. به طور کلی، برای مدل سازی دقیق تر از یک لنز با زاویه باریک استفاده نمایید و تلاش برای کار در کل صحنه به یکباره را کنار گذارید.
شما ممکن است مدل های زیادی ایجاد کنید که از صحنه های مشابه استفاده می کنند. همان طور که می دانید ایجاد صحنه جدید برای هر مدل، وقت زیادی را هدر می دهد. ۳DS Max دارای یک template system است که صحنه های متداول را در آن برای استفاده در هر زمان که بخواهید می توانید ذخیره کنید.
استفاده از سایه های نرم و تقلید از عکس در دنیای واقعی
توجه داشته باشید، هنگام ارائه به مشتری، واقع گرایی بسیار مهم است. یعنی باید در مدل های خود از سایه ها به شکل صحیح استفاده نمایید. به طور کلی بهتر است سایه های نرم را جایگزین سایه های سخت کنید. در غیر این صورت مدل ظاهر واقعی کمتری به خود خواهد گرفت. می توانید برای روشن کردن یک منبع واحد در همه جهات از چراغ های Omni استفاده کنید. همچنین می توانید از Mental Ray برای ایجاد سایه های “Raytraced” استفاده نمایید. توجه داشته باشید در هنگام استفاده از V-Ray برای رندر مدل باید area shadows را در Omni / Spot فعال کنید. با این که رندر زمان بیشتری می برد اما واقعی تر خواهد بود.
به طور کلی از ایجاد مدل های بدیهی که کامپیوتر تولید می کند باید خودداری کرد. برای این منظور ۳DS Max مجموعه ای از تنظیمات محیط و دوربین را ارائه می دهد که برای حرکت فراتر از محدودیت های قرار داده شده بر روی عکس می توانید از آن ها استفاده کنید. ولی باید بدانید ظاهر CGI ایجاد می شود که ممکن است تمایل به جلوگیری از آن داشته باشید. برای مرتفع کردن این مشکل، باید مدل ها و رندر های آن ها را برای تقلید عکس های واقعی هدف قرار دهید تا مدل واقعی تر به نظر برسد و تجسم راحت تر باشد.
استفاده از اصلاح کننده های پنهان و ویرایش مدل های Poly
۳DS Max شامل مجموعه ای از اصلاح کننده ها است که هنگام ایجاد مدل های خود می توانید آن ها را مورد استفاده قرار دهید. برای این منظور باید در لیست اصلاح کننده هایی که می توانید ببینید، کلیک راست کنید تا لیست کاملاً جدید از اصلاح کننده های پنهان رونمایی شود. این اصلاح کننده ها مربوط به مجموعه ای از توابع اصلی در نرم افزار می شود که با استفاده از آن ها می توانید در تنظیمات رویه و انیمیشن تغییراتی ایجاد کنید و همچنین محدودیت های پارامتریک را نیز تغییر دهید.
با استفاده از ۳DS Max همچنین می توانید مدل هایی در قالب های mesh و poly ایجاد کنید. به یاد داشته باشید در هنگام ویرایش، باید فقط از قالب poly استفاده کنید. مدل های mesh هنگام ویرایش فضای بیشتری برای خطا ارائه می دهند و تنظیمات کمتری دارند. به عبارتی هنگام کار روی مدل انعطاف پذیری کمتری خواهید داشت. اگر کار کردن روی یک مدل را در حالت mesh شروع کرده اید، برای دستیابی به تنظیمات ویرایش بیشتر و کاهش تعداد مواردی که به آن ها رسیدگی می کنید، همواره می توانید آن را به یک مدل poly تبدیل نمایید. برای این منظور فقط از گزینه ” Turn to Poly” در ” Modifiers Menu” استفاده کنید.
دانلود همیشگی به روزرسانی ها و ایجاد کلید های میانبر
۳DS Max هم مانند سایر نرم افزارهای معماری عاری از اشکال نیست و هر نسخه جدید این نرم افزار به طور کلی با چندین مسئله همراه است که شما را برای ایجاد مدل های خود مجبور به کار در اطراف می کند. البته Autodesk پشتیبانی زیادی را برای این نرم افزار ارائه می دهد. بدین صورت که به روزرسانی های منظم و بسته های خدماتی را منتشر می کند. شما باید به محض دسترسی آن ها را دانلود کنید و اشکالات را برطرف نمایید.
کلیدهای میانبر به شما این امکان را می دهد تا کارهای متداول را بدون استفاده از منوها به انجام برسانید. ۳DS Max چندین میانبر پیش فرض دارد: “Q” برای انتخاب یک شی یا “E” برای چرخاندن هر شی انتخابی می باشد. خوب است بدانید کلیدهای میانبر برای سایر اقدامات متداول را می توان به راحتی ایجاد کرد. برای این منظور باید به ” Keyboard Panel” در فهرست ” Customize” بروید و عمل مورد نظر را انتخاب کنید. برای وارد کردن میانبر صفحه کلید، از قسمت ” Hotkey” استفاده نمایید. در صورتی که کلید میانبر از قبل موجود را به این عمل اختصاص دهید، در قسمت ” Assigned To” ظاهر می شود. سپس باید روی ” Assign” کلیک کنید و از میانبر جدید استفاده نمایید.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
- آموزش Revit ؛ تفاوت Link، Group و Assembly در رویت
- آموزش رایگان گروه بندی لایه ها در اتوکد
دیدگاهتان را بنویسید