آشنایی با مراحل صدور پروانه ساختمان
در این مطلب، می خواهیم شما را با اصطلاح پروانه ساختمان و مراحل صدور آن، آشنا کنیم، با ما همراه باشید.
پروانه ساختمان چیست؟
پروانه ساختمان یکی از اسنادی است که توسط شهرداری یا همیاری شهرداری با تقاضای مالک برای برای احداث ساختمان صادر می شود. پروانه ساختمانی در حقیقت، مجوز ساخت است که باید توسط مراجع ذیصلاح صادر شود.
اطلاعات ذکر شده در پروانه ساختمان و قوانین مربوط به آن
در سند پروانه ساختمان، اطلاعاتی از قبیل: مساحت زیر بنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان مورد نظر، مشخصات تقاضا دهنده صدور پروانه، شماره پلاک ثبتی ملک، اسامی و مشخصات مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و همچنین کروکی زمین باید قید شود.
مهلت شروع عملیات ساخت و ساز و همچنین اعتبار پروانه، معمولاً در صفحه اول ذکر می شود و قابل تمدید می باشد. در صورتی که از مفاد پروانه، تخلفی صورت گیرد، ناظر باید تخلف را به مرجعی که پروانه ساختمان را صادر کرده، گزارش کند. در این صورت مرجع صدور پروانه می تواند عملیات ساخت و ساز را متوقف نماید. توجه داشته باشید، رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمانها، امری ضروری است. مالک یا سازنده، تنها در صورتی می تواند سند مالکیت واحدهای مسکونی را دریافت کند که ناظر، تقاضای پایان کار را به مرجع صدور پروانه ارائه و مرجع مورد نظر، آن را تایید و صدور نماید.
انواع پروانه ساختمان
پروانه ساخت و ساز در انواع مختلف توسط مراجع واجد شرایط صادر می شود. انواع پروانه ساختمان، عبارتند از: پروانه ساخت برای زمین های بایر، پروانه تخریب و نوسازی یا بازسازی، پروانه احداث اشکوب، پروانه تبدیل و همچنین پروانه تغییرات و تعمیرات.
پروانه ساخت زمین های بایر برای ساخت و ساز در زمین های بایر صادر می شود. پروانه تخریب و نوسازی، مجوزی است که اجازه تخریب ساختمان های قدیمی و ساخت ساختمان های جدید را به سازنده یا مالک می دهد. پروانه احداث اشکوب جهت احداث طبقات جدید بر روی طبقات موجود صادر می شود که باید با رعایت مسائل فنی و معماری صورت گیرد. پروانه تبدیل برای تبدیل یک واحد آپارتمانی به 2 واحد یا چند واحد و یا تبدیل و تغییر کاربری آن توسط شهرداری صادر می شود. پروانه تغییرات و تعمیرات هم برای تعمیرات و یا تغییرات کلی ساختمان موجود صادر می شود.
توجه:
لازم به ذکر است، برای تعمیرات جزیی، نیازی به اخذ مجوز شهرداری یا پروانه نیست. این تغییرات جزئی، عبارتند از: مرمت آسفالت و یا ایزوگام پشت بام، احداث چاه فاضلاب،تامین و تعویض کاشی سرویس بهداشتی و حمام، تعویض سنگ های راه پله، تغییر ابعاد پنجره ها مشروط بر اینکه در قوانین شهرسازی تغییری ایجاد نشود. باغچه بندی و فضای سبز در حیاط، تعمیر و یا تغییر دیوار حیاط مشروط بر اینکه در زمین، اصلاحی وجود نداشته باشد. ساخت سرویس بهداشتی، حداکثر 2 متر مربعی در حیاط، احداث موتورخانه در زیرزمین یا پیلوت مشروط بر اینکه منجر به ایجاد فضای جدید نشود.
مراحل صدور پروانه ساختمان
- تکمیل فرم تقاضای پروانه ساختمان توسط متقاضی یا مالک که شامل: مشخصات مالک، پلاک پستی، نشانی کامل و دقیق، شماره پرونده، بلوک و ملک می باشد.
- صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازی
- دریافت نوبت بازدید و مراجعه به بایگانی برای تایید و اطلاعات دریافت نوبت
- بازدید از ملک توسط مامور فنی منطقه مورد نظر و تنظیم و ارائه گزارش و تایید گذربندی
- بررسی گزارش ارائه شده توسط مامور فنی توسط مسئول فنی و شهرسازی. در صورتی که از نظر کاربری و گذربندی و سایر ضوابط شهرسازی بلامانع باشد، باید دستور تهیه نقشه صادر شود:
تبصره:
- اگر گذر بندی پلاک مشکل داشته باشد، باید از قسمت طرح های تفصیلی و نقشه برداری معاونت شهرسازی استعلام گردد.
- اگر کاربری پلاک مشکل داشته باشد، باید از سازمان های مربوطه استعلام شود:
- برای کاربری های فضای سبز، پارکینگ ، اداری و ورزشی باید از واحد شهرسازی استعلام شود.
- برای کاربری های آموزشی باید از آموزش و پرورش استعلام شود.
- برای کاربری های بهداشتی و درمانی باید از دانشگاه علوم پزشکی استعلام شود.
- برای کاربری های مسکونی با ارزش تاریخی باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام شود.
- برای کاربری های خدمات جهانگردی و پذیرایی باید از ارشاد اسلامی و همچنین سازمان ایرانگردی استعلام شود.
- برای صدور دستور تهیه نقشه باید از ارگانهای مربوطه شامل: آب،برق، مخابرات و بیمه استعلام شود.
- صدور مجوز تهیه نقشه معماری که باید توسط واحد تشکیل پرونده انجام شود.
- ارائه نقشه معماری توسط مالک با رعایت ضوابط شهرسازی
- بررسی نقشه توسط مسئول فنی و شهرسازی
- در صورت تائید صدور دستور محاسبه، محاسبه متراژ و عوارض زیر بنا توسط بخش درآمد
- صدور فیش های عوارض زیر بنا، آتش نشانی و نامه بیمه
- پرداخت فیش های مربوطه توسط مالک
نکته
صدور معرفی نامه ناظر و محاسب که باید توسط واحد تشکیل پرونده انجام شود. مالک پس از دریافت فرم معرفی نامه باید: فرم به مهندس ناظر و محاسب منتخب خود برای تکمیل، مهر و امضا ارائه دهد. سپس باید به بخش امور مهندسین ناظر در واحد شهرسازی مراجعه کرده و برگه تعهد نظارت و تعهد محاسب را دریافت و به شهرداری منطقه ارائه کند.
- تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز توسط مالک: برگ تعهد نظارت، برگ تعهد محاسب به همراه نقشه های اجرایی سازه، فرم تکمیل و امضا شده تعهد کارفرما یا مالک در یکی از دفاتر اسناد رسمی، ارائه فیش های عوارض زیر بنا و نوسازی سال جاری، جواب نامه از اداره های بیمه، مخابرات، آب وبرق، اصل و کپی سند مالکیت که به نام مالک فعلی است، مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تائید واحد امور مهندسین ناظر شهرسازی.
- تهیه پیش نویس پروانه و تکمیل شناسنامه ساختمان توسط شهرداری منطقه
- اخذ امضاء پروانه که شامل: پیش نویس گیرنده، محاسب، مسئول فنی و شهرسازی و معاون یا شهردار است.
- صدور پروانه ساختمان و ممهور شدن آن توسط واحد دبیرخانه
- تهیه کپی از سه صفحه اول پروانه و ممهور شدن به امضاء و مهر مهندس ناظر و ارائه به واحد صدور پروانه توسط مالک
- تحویل پروانه ساختمان به همراه یکسری نقشه های تایید شده معماری و سازه به مالک
نکته
تعداد مهندسین ناظر برای هر پروژه ساختمانی و بسته متراژ، متغیر است. ولی به طور کلی برای پروژه های ساخت و ساز، حداقل 3 یا 4 مهندس ناظر لازم است.
نوشته های مرتبط:
- بازگرداندن (ریست کردن) منوها و نوار ابزارهای اتوکد 2025
- BIM در صنعت ساختمان چیست؟
- نرم افزار اتوکد بهتر است یا رویت؟
- ابزار Annotation در اتوکد چیست؟
- پایان کار ساختمان و مراحل و مدارک دریافت آن
- برگ سبز تعهد پایانکار یا اعلام اتمام عملیات ساختمانی و…
- پلات استایل اتوکد | آموزش رایگان Autocad
- Autocad Uninstall | نحوه حذف کامل اتوکد از ویندوز
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- آموزش رایگان Autocad | تبدیل اتوکد به گوگل ارث و…
دیدگاهتان را بنویسید