آموزش نورپردازی فضای داخل ساختمان در شب (تری دی مکس – Vray)
در این قسمت از خانه معماری، قصد داریمبه آموزش نورپردازی فضای داخل ساختمان در شب (تری دی مکس – Vray) بپردازیم. ابتدا باید یک تصویر به عنوان پس زمینه انتخاب کنید. تصاویری که تعداد رنگ بیشتری دارند، برای این کار مناسب تر هستند. همچنین بهتر است در تصویر، رنگ آسمان، آبی باشد نه سیاه. در ادامه به شما میگوییم که چگونه فضای داخلی را در شب، نورپردازی کنید.
مراحل انجام نورپردازی فضای داخل ساختمان در شب
پس از اینکه تصویر مورد نظر پس زمینه را برگزیدید، باید یک نقشه بسازید و آن را عمود بر دوربین قرار دهید. سپس از یک متریال نور vray استفاده کرده و تصویر را روی آن قرار دهید. در این مورد نباید نقشه را بر روی پنجره ویرایش قرا دهید، بلکه باید روی تصویر قرار دهید. این کار باعث می شود همه متریال های بازتاب دهنده در صحنه، شفاف دیده شوند، البته باید از یک محیط مسطح استفاده کنید نه محیط کروی.
تنظیمات عمومی Vray
قبل از هر کاری، بهتر است که تنظیمات رندر گیری را انجام دهید، معمولاً این کار را باید قبل از قرار دادن چراغ ها در صحنه انجام دهید. برای این منظور، باید: در قسمت vray global illumination، تیک on را بزنید . سپس برای روشنایی اولیه باید در قسمت irradiance map ، گزینه low را انتخاب کرده و light cache را برای روشنایی ثانویه برگزینید. البته قبل از رندرگیری با وضوح بالا باید گزینه high را انتخاب کنید. در v-ray color mapping، باید گزینه Reinhard را انتخاب کرده و سپس مقدار ۱٫۵ برای multiplier و مقدار ۰٫۸ برای burn را وارد نمایید.
نورپردازی فضای داخل ساختمان در شب: نور طبیعی
یکی از نکات اصلی برای رندرگیری طبیعی و واقع بینانه از فضای داخلی در شب، تغییر رنگ در نور است. برخی بر این باورند که نور طبیعی در هنگام شب، تاثیری در فضای داخلی ساختمان ندارد. ولی باید بدانید، نور طبیعی که از طریق پنجره وارد می شود، تاثیر خود را بر فضا می گذارد. اگرچه شدت آن در مقایسه با روز، کمتر است، ولی به خصوص در سایه های آبی، بسیار غلیظ است.
برای شبیه سازی نور طبیعی در شب، باید تیک گزینه “GI environment (skylight) override” را بزنید و میزان multiplier را یک برابر کنید. سپس در قسمت color، یک رنگ آبی تیره را انتخاب کنید. نتیجه کار، پس از انجام رندرگیری آزمایشی، مانند تصویر زیر می شود:
در صورتی که در GI، مقدار multiplier را افزایش دهید، به مناطقی می رسید که اصلا مناسب رندرگیری شبانه نیستند، چرا که بیش از حد، نور را دریافت می کنند. برای این که این اتفاق نیفتد، باید با استفاده از یک چراغ، کاری کنید که تنها ambient تحت تاثیر قرار گیرد و تاثیری روی diffuse یا specular نداشته باشد. قرار دادن یک چراغ omni در خارج از پنجره ها و با انتخاب inverse square برای decay، و ambient only در لیست Advanced Effects، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.
برای دستیابی به نتیجه ایده آل، باید از ابزار مقیاس و مقیاس های غیر یکنواخت استفاده کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که gizmo در حدود نیمی از اتاق گسترش پیدا کند. در مورد intensity multiplier نیز می توانید با توجه به صحنه، در حدود ۰٫۳۵ را انتخاب کنید. سایه ای که انتخاب می کنید بهتر است با توجه به رنگ نور ، در رنگ آسمان تصویر پس زمینه، غالب باشد، بدین ترتیب، ترکیب خوبی با رندرگیری خواهد داشت.
نورپردازی فضای داخل ساختمان در شب: نور مصنوعی
زمانی که حس کردید، اندازه نور طبیعی صحنه، کافی است، می توانید مرحله بعد را شروع کنید. در این مرحله، از ۳ نوع چراغ مصنوعی در فضای داخلی استفاده می کنیم: spotlights که سایه ای تیز و تاریک تولید می کند، indirect light در جایی که دیوارها به سقف وصل می شوند و همچنین یک نور صاف مانند لامپ آویزان از سقف.
چراغ های فتومتریک برای spotlights ایده آل هستند. شما برای مرحله اول می توانید از الگوی “recessed 75 W wall wash” موجود در کیت ۳ds max استفاده کنید. استفاده از فایل های IES، محدودیتی ندارد و می توانید به دلخواه خود، پارامترها را تغییر دهید. در این جا می توانید مقدار color temperature را در قسمت “Intensity/Color Attenuation” به ۴۹۵۰ K تغییر دهید:
با اضافه کردن نور به آویز سقفی، وارد مرحله بعد می شویم، برای ایجاد ظرافت در صحنه، بهتر است از نور صاف و مسطح استفاده کنید. در این مورد، مقدار multiplier را در فضای داخلی، ۴ برابر کنید و یک سایه نارنجی کمرنگ برای color در جایی که به آن نیاز دارید، انتخاب نمایید.
در مرحله سوم باید به سراغ ایجاد روشنایی غیرمستقیم در بالای دیوار بروید. برای این منظور باید، یک محفظه نازک، مدلسازی کنید و سپس یک light material به آن اختصاص دهید و بالاتر از ساختار در بالای دیوار قرار دهید. همچنین می توانید دسکتاپ مانیتور را با اختصاص دادن یک light materials به صفحه، روشن کنید:
در مرحله آخر باید رندرگیری را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. اگر تصویر غیر واقعی و بی روح به نظر می رسد، می توانید با ایجاد یک نور omni دیگر، این نور را واقعی تر کنید، رنگ مورد نظر باید زرد یا نارنجی باشد:
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید