دانلود فایل کامل مطالعات طراحی مهد و خانه کودک + نمونه موردی
فایل کامل مطالعات طراحی مهد و خانه کودک
دانشجویان عزیز در این بخش می توانید فایل کامل رساله طراحی مهد و خانه کودک را دریافت نمایید، توجه داشته باشید این فایل تنها به منزله کمک آموزشی است و استفاده از آن به عنوان پروژه تخصصی ممنوع می باشد.
چکیده
برای آشنایی هرچه بیشتر کودکان با دنیای اطرافشان و تعلیم ایشان با توجه به روشهای جدید آموزش، هدف اصلی این پروژه، نزدیک شدن به فضای علمی و پژوهشی مناسب بود که در برخورد با آن ابعاد مختلف جهان هستی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، هدف ایجاد فضاهایی بود که کودکان بتوانند جهان اطراف خویش را بهتر بشناسند. این پژوهش شامل دو بخش شناخت و طراحی است که در بخش شناخت، ابتدا در مورد روند تحقیق تمام فصول بحث شده است و در فصل دوم خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی مورد بررسی قرار گرفته است، علاوه بر آن به تجزیه و تحلیل سایت و دلایل انتخاب سایت پرداخته شده است.
در فصل سوم به مطالعات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی پرداخته میشود و بررسی سیاستها و تجربیات جهانی و تجزیه و تحلیل نمونه های موجود خارجی و داخلی از موارد این فصل میباشد، در فصل چهارم، از همین بخش شناخت، مطالعات سیاسی و اقتصادی آورده شده اس و در فصل پنجم که مربوط به مبانی نظری طراح میباشد به آمارگیری از کودکان، بررسی دیدگاه محیطی ایشان به عنوان اصلیترین منابع جهت تجزیه و تحلیل علمی جهان ایشان پرداخته شدو در مواردی چون تناسبات، هندسه، رنگ، بافت و عوامل علمی تکنولوژیک پرداخته شد، از نتایج هر مورد در قسمت طراحی استفادههای لازم شده است، فصل ششم نیز شامل استانداردها و نیازهای فضایی و خلاصهای از فصول قبل میباشد.
در بخش دوم، بخش طراحی از دو فصل روند طراحی و معرفی طرح شکل گرفته است در فصل اول سه گزینه معرفی شده است و از تحلیل محاسن و معایب این سه گزینه، گزینه بهینه استخراج شده است، طرح پروژه در ناحیهای نزدیک به پارک محیطی پژوهشی باعث رشد ذهنی کودکان می شد، عواملی چون باغ تحقیقاتی، از طبیعت تا ادراکات علمی در پروژه گنجانده شد و در نهایت یک محیط فرهنگی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی و تفریحی برای کودکان با ضرایب هوشی بالا طراحی شد.
فهرست مطالب
مقدمه. 1
فصل اول : معرفی موضوع. 2
1-1 هدف موضوع. 3
1-2- اهمیت موضوع. 3
1-3- عوامل موثر در شکل گیری خانه کودک.. 3
فصل دوم : مفاهیم اساسی در روانشناسی رشد. 5
2-1 تعریف رشد. 6
2-2- ماهیت رشد در انسان ( اصول رشد ) 6
2-3- نظریه پردازان روانشناسی رشد. 7
2-3-1- نظریه پردازان پیاژه 7
2-3-1-1- جنبه شناختی. 7
2-3-1-1-1- کارکرد نشانه ای و تقلید. 8
2-3-1-1-1- کارکرد نشانه ای.. 8
2-3-1-2- رشد شخصیت.. 13
2-3-1-3- مراحل تحول روانی از دید پیاژه 13
2-3-2- نظریه اریکسون ( اصل اپی ژنتیک ) 14
2-3-2-1- جنبه های گوناگون تحول. 15
2-3-2-2- عوامل تحول روانی. 15
2-3-2-3- تحول خود 15
2-3-2-4- دید کلی درباره تحول روانی. 16
2-4- فرآیند رشد. 16
2-4- 1- تعامل اجتماعی و عاطفی. 16
2-4-2- اجتماعی شدن. 17
2-5- خصوصیات کودکان به تفکیک گروه های سنی. 17
2-5-1- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک شیرخوار( 3 تا 18 ماه ) 18
2-5-1-1- رشد جسمانی و عاطفی کودک 3 تا 5 ماهه. 18
2-5-1-2- رشد جسمانی و عاطفی کودک 6 تا 7 ماهه. 18
2-3-1-3- رشد جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی کودک 8 تا 11 ماهه. 19
2-5-1-4- رشد جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی کودک 12 تا 18 ماهه. 19
2-5-1-5- رشد همه جانبه کودک 16 تا 18 ماهه. 20
2-5-2- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک نوپا ( 1.5 تا 3 سال ) 20
2-5-2-1- رشد همه جانبه کودک 1.5 تا 2 سال. 20
2-5-2-2- رشد همه جانبه کودک 2 تا 2.5 سال. 20
2-5-2-3- رشد همه جانبه کودک 2.5 تا 3 سال. 21
2-5-3- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک نوپا ( 3 – 6 ساله ) 21
2-5-3-1- کودکان 3 – 4 ساله. 21
2-5-3-1-1- خصوصیات جسمانیک کودک 4 – 3 ساله. 21
2-5-3-1-2- خصوصیات ذهنی ( شناختی ) 4 – 3 ساله. 22
2-5-3-1-3- خصوصیات عاطفی ، اجتماعی کودک 4 – 3 ساله. 23
2-5-3-2- کودکان 5 – 4 ساله. 24
2-5-3-2-1- خصوصیات جسمانی کودک 4 – 5 ساله. 24
2-5-3-2-2- خصوصیات ذهنی ( شناختی کودک 5 – 4 ساله ) 24
2-5-3-2-3- خصوصیات عاطفی کودک 5 – 4 ساله. 25
2-5-3-2-4- خصوصیات اجتماعی کودک 5 – 4 ساله. 26
2-5-3-3- کودکان 6 – 5 ساله. 26
2-5-3-3-1- خصوصیات جسمانی کودک 6 – 5 ساله. 26
2-5-3-3-2- خصوصیات ذهنی ( شناختی ) کودک 6 – 5 ساله. 27
2-5-3-3-3- خصوصیات عاطفی کودک 6 – 5 ساله. 28
2-6- جمع بندی.. 29
فصل سوم : مراکز پیش از دبستان. 30
3-1- آموزش پیش دبستانی : 31
3- 2- تجهیزات مراکز پیش دبستانی. 32
3-3- اهداف آموزش پیش از دبستان. 32
3-4- مبنای اجرای برنامه آموزش پیش دبستانی. 32
3-4-1- فعالیت ها و بازی های آموزش کودکان. 33
3-4-1-1- فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی شیرخوار 33
3-4-1-2- فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نوپا 33
3-4-1-3- فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نو باوه 33
3-4-2- آموزش های اجتماعی در مرحله پیش دبستانی. 34
3-4-3- هنر و زمینه سازی رشد کودک.. 34
3-4-4- آموزش و تسهیل یادگیری زبان. 34
3-5- جمع بندی.. 34
فصل چهارم : معماری بستر ارتباط کودک وبازی.. 35
4-1 معماری بستر ارتباط کودک و بازی.. 36
4-1-1- معیارهای کیفیت فضایی. 36
4-1-1-1- پیدایش و برقراری مکان ها 37
4-1-1-2- زمان و مسیر 37
4-1-1-3- جز و کل. 37
4-1-1-4- فرم. 38
4-1-1-5- هماهنگی. 38
4-1-1-6- رنگ.. 38
4-1-1-7- علائم. 38
4-3- کودک و فضا: 40
4-3-1- دریافت حسی کودک در فضا 41
4-3-2- نیاز به تملک فضا 42
4-4- کودک و بازی.. 42
4-4-1- انگیزه بازی.. 43
4-4-2- قوانین بازی.. 43
4-4-3- بازی یک از روش های آموزشی. 44
4-4-4- خطرات آموزشی از طریق بازی.. 44
4-4-5- هدف بازی.. 45
4-4-2- طبقه بندی بازی ها بر اساس پیچیدگی و تنوع. 46
4-4-2-1- پیچیدگی. 46
4-4-2-2- تنوع. 47
4-5- الگوهای شهری از نگاه کریستوفر الکساندر 48
4-5-1- الگوی 57 : ( کودک در شهرchildren in the city) 48
4-5-2- الگوی 86 ( خانه کودک children home ) 49
4-5-3- الگوی 137 ( محوطه کودکchildren realm) 49
4-5-4- الگو 61 ( میدان های کوچک عمومیsmall public squares ) 50
4-5-5- الگوی 203 ( غارهای کودکان children caves ) 53
4-6- جمع بندی.. 54
فصل پنجم : نمونه های موردی.. 55
5-1 باغ حلزونی سبز ; کودکستانی زیبا در ویتنام. 56
5-2 طراحی خلاقانه مهدکودک بهار توسط Joey Ho Design. 61
5-3 طراحی خلاقانه ونوآورانه مهدکودک کچ. 66
5-4 کودکستان بریوزار 74
5-5 نتیجه گیری.. 85
فصل ششم : کیفیت و معیارهای طراحی. 86
6-1- خصوصیات سیستم فضاهایی طراحی شده برای کودکان. 87
6-1-1- فضاهای طبیعی. 87
6-1-2- فضاهای باز 87
6-3- فضاهایی راهها 88
6-1-4- فضاهایی برای ماجراجویی. 88
6-1-5- فضاهای مخفی. 88
6-1-6- ساختارهای بازی.. 88
6-2- حفظ نکات روانشناختی. 89
6-2-1- اثرات سر و صدا 89
6-2-2- دما و اثرات آن. 89
6-2-3- اثرات نور و روشنایی. 89
6-2-4- عوامل زیبایی شناختی. 90
6-3-1- مکان یابی. 90
6-3-2- رابطه با بیرون. 91
6-3-3- رابطه پر و خالی. 91
6-3-4- عناصر اصلی. 91
6-3-4-1- فضاهای ورودی.. 93
6-3-4-2- فضاهای بازی کودکان. 93
6-3-4-3- فضای خدماتی. 97
6-4-4-4- فضای بزرگسالان. 98
6-4- جمع بندی.. 99
فصل هفتم : ابعاد ، ضوابط ، طراحی. 100
7-1- ابعاد بدن کودکان. 101
7-2-1-درب ها 102
7-2-2- پنجره 102
7-3- ضوابط و ابعاد تجهیزات ایستاده 103
7-4- طراحی فضای باز برای بازی کودکان. 104
7-4-1- نوع پوشش زمین بازی کودکان. 104
7-4-1-1- عملکرد 104
7-4-1-2- اقتصاد 104
7-4-1-3- دوام. 104
7-4-1-5- نگهداری.. 104
7-4-1-6- ایمنی. 104
7-4-2- تجهیزات و وسایل فضای بازی کودکان. 105
7-4-3- اصول طراحی زمین های بازی کودکان. 105
7-4-3-1- بکارگیری پوشش گیاهی. 106
7-4-3-2- مشخصات و اصول وسایل بازی.. 107
7-5- جمع بندی.. 108
فصل هشتم اقلیم شناسی. 109
1-8 -مطالعات جغرافیایی. 110
1-1-8 – موقعیت جغرافیایی استان فارس.. 110
2-1-8موقعیت جغرافیایی شهرستان شیراز 110
3-1-8مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز 111
مشخصه های ارتفاعی شهر شیراز -4-1-8. 111
8-2-ویژگی اب و هوایی شیراز 112
8-3-تحلیل بستر 112
8-3-1-موقعیت زمین در شهر و منطقه. 112
8-3-2-موقیعت زمین در منطقه. 113
3شکل ظاهری زمین-3-8. 113
8-3-4-توپوگرافی و شیب زمین. 114
8-3-5-دسترسی. 114
8-3-6-محیط. 117
9-1- بخش اصلی. 119
9-1-1- بخش اداری شامل. 119
9-1-2- بخش های کودکان. 120
9-1-3- فضای مشترک.. 120
9-2- برنامه فیزیکی. 120
منابع و مناخذ. 122
منابع انگلیسی. 123
“هیچکدام از تصاویر این نوشته، جهت جلوگیری از لو رفتن طرح، مربوط به پروژه نمیباشد”
نوشته های مرتبط:
- دانلود فایل مطالعات طراحی موزه صنایع دستی به همراه پلان…
- دانلود مطالعات طراحی پژوهشکده و موزه اسلام شناسی با رویکرد…
- دانلود فایل مطالعات طراحی موزه نساجی به همراه پلان اتوکدی
- دانلود فایل مطالعات طراحی باغ موزه عرفان با رویکرد روانشناسی…
- دانلود فایل مطالعات باغ موزه فرش با رویکرد هویت ایرانی…
- دانلود مطالعات موزه خوشنویسی با رویکرد حس مکان به همراه…
- دانلود فایل مطالعات موزه هنرهای معاصر با رویکرد روانشناسی محیط…
- دانلود مطالعات طراحی باغ موزه آب با رویکرد هویت ایرانی…
- دانلود فایل کامل مطالعات موزه هنرهای اسلامی به همراه پلان…
- دانلود فایل کامل مطالعات باغ موزه کودک به همراه پلان…
دیدگاهتان را بنویسید