تنظیمات ناحیه BRDF در متریال Vray mtl نرم افزار تری دی اس مکس
BRDF چیست؟
به کمک پارامترهای ناحیه BRDF میتوانید بر روی شکل و شمایل و نحوه نمایش بخشهای درخشش بر روی متریالهای دارای قابلیت انعکاس تاثیر گذاشته و آنها را تغییر دهید. توجه داشته باشید که پارامترهای این ناحیه تنها زمانی بر روی متریال شما تغییراتی ایجاد خواهند کرد که اولا ناحیه Reflection رنگی بجز مشکی داشته و ثانیا مقدار پارامتر Rglossiness کمتر از ۱٫۰ باشد.
تنظیمات ناحیه Type (لیست کرکره ای)
گزینه های موجود دراین لیست کرکره ای میتوانند شکل نقطه درخشش جسم را تغییر دهند:
Phong – این گزینه بهترین انتخاب برای ساخت متریالهای پلاستیکی میباشد. نقطه نورانی گرد با لبه های تیز و بدون محو شدگی از مشخصه های آن میباشد.
Blinn – این نوع درخشش برای اغلب متریالهای عمومی مورد استفاده در فضاها ایده آل میباشد. این نوع درخشش بصورت گرد و با اندکی محو شدگی در لبه های آ قابل مشاهده است.
Ward – درخشش ایجاد شده در این نوع متریال همانند Blinn دارای محوشدگی در لبه های آن میباشند با این تفاوت که این بار محو شدگی بسیار وسیعتر می باشد. از این نوع درخشش میتوان در ساخت متریالهایی همانند پارچه و گچ استفاده نمود.
Microfacet GTR – این نوع درخشش برای ساخت متریالهایی با درخشش متالیک (فلزی) بسیار عالی است. این نوع درخشش یک نقطه نورانی درخشان با یک محو شدگی پهناور ایجاد میکند.
GTR tail fall off – این گزینه تنها در صورتی که از type های بالا حالت Microfacet را انتخاب نموده باشید کاربرد داشته و نحوه انتقال از نقاط هایلایت (درخشان) به نقاط بدون درخشش را تعیین میکند. (هرچه بیشتر باشد نقاط درخشان دارای امتداد بیشتری خواهند بود)
Anisotropy – بکمک این گزینه خواهید توانست شکل نقطه هایلایت (درخشان) را از دایره به کشیده و با زوایای گوناگون تغییر دهید. اگر این گزینه ۰ باشد شکل نقطه درخشان بصورت دایره بوده و با تغییر آن بسمت +۱ یا -۱ نقطه نورانی بصورت کشیده و خطی تغییر شکل میدهد (از این حالات برای نمایش سطوحی با درخشش خطی مانند کف ماهیتابه تفلون استفاده میشود.
Rotation – با این گزینه میتوان نقطه نورانی را در زوایای مختلف چرخاند.
Local Axis / Map channel – با این گزینه ها تعیین میکنیم که زاویه چرخش نقطه نورانی (که در بالا تعیین کرده ایم) نسبت به سطح خود جسم تعیین شود (local axis) یا نسبت به متریال داده شده بر روی جسم تعیین شود (Map channel)
منبع: اختصاصی خانه معماری
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید