پایان کار ساختمان و مراحل و مدارک دریافت آن
آنچه خواهید خواند:
پایان کار ساختمان چیست؟
پایان کار ساختمان مدرکی است که توسط شهرداری صادر شده و بیانگر تطابق ساختمان ساخته شده با قوانین و مقررات ساخت و ساز و تایید استفاده کامل از قوانین ساخت در ساختمان مورد نظر است. در واقع دریافت گواهی پایان کار ساختمان به این معناست که ساختمان مذکور از نظر سازمانهای نظارتی ساختمان همانند شهرداریها و وزارت مسکن و … بدون مشکل بوده و براساس اصول و قوانین ساخت و ساز انجام شده است.
در واقع همانطور که در ابتدای عملیات ساختمانی باید از شهرداری پروانه ساخت دریافت شود، پس از اتمام عملیات ساخت نیز باید پایان کار را از شهرداری دریافت نمود.
دریافت پایان کار برای کدام نوع بناها ضروری است؟
دریافت پایان کار برای تمامی انواع بناها واجب است. از جمله ویلاها و آپارتمانها و …
عدم دریافت پایان کار ساختمان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟
پس از ساخت ساختمان شما احتمالا نیاز به نقل و انتقال آن و ثبت و صدور سند در دفاتر اسناد رسمی خواهید داشت، اما در صورتی که ساختمان مورد نظر پایان کار نداشته باشد عملا هرگونه نقل و انتقال و ثبت و انتقال سند ناممکن خواهد بود.
حتی شما نخواهید توانست سند مالکیت مجزا برای هر واحد دریافت نمایید، زیرا برای اینکار نیازمند صورت مجلس تفکیکی هستید که در صورت نداشتن پایان کار ساختمان نخواهید توانست صورت مجلس تفکیکی را از اداره ثبت اسناد و املاک دریافت نمایید.
مدارک لازم جهت دریافت پایان کار ساختمان
مهمترین مدارکی که باید هنگام مراجعه به شهرداری همراه داشته باشید:
- اصل و تصویر سند مالکیت
- اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه مالک (یا انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه)
- اصل و تصویر رسید عوارض سالیانه
- اصل و تصویر رسید آب و گاز و برق و تلفن
- اصل و تصویر پروانه ساخت ساختمان
- تصویر و سی دی نقشه های معماری ساختمان با دارا بودن مهر شهرداری منطقه
- تاییدیه آسانسور
- کلیه گزارشات ساخت و برگه اتمام عملیات ساختمانی
- کارت سازه
مراحل دریافت پایان کار ساختمانی
جهت دریافت پایان کار ساختمانی مراحل زیر را در نظر داشته باشید:
تشکیل پرونده
مالک ساختمان پس از تهیه فرم درخواست پابان کار و تکمیل آن توسط ناظر و پرداخت عوارض نوسازی (در صورت نوسازی) مدارک دیگر همچون سند مالکیت را نیز آماده نموده و زمان بزدید جهت کارشناس دفتر فنی را نیز دریافت مینماییم. در این مرحله کارشناس فنی و کارشناس شهرداری از ساختمان بازدید میکند.
تعیین نمودن تخلفات ساختمانی
پس از ارائه مدارک توسط مالک و ارائه نظر کارسناس، در صورتی که:
ملک دارای تخلف باشد: پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال شده و مالک باید توضیحات خود را در خصوص تخلفات ظرف 10 روز ارائه دهد. سپس تصمیم توسط کمیسیون گرفته شده و به دبیرخانهشهرداری منطقه ارسال میشود. در این مرحله در صورت رای به جریمه، باید جریمه پرداخت شده و در صورت عدم پرداخت جریمه، مجددا به کمیسیون تجدیدنظر ارسال شده و رای به تخریب بنا داده خواهد شد. (مهلت تخریب توسط مالک 2 ماه بوده و در غیر اینصورت این عملیات توسط شهرداری انجام خواهد شد)
ملک دارای تخلف نباشد: پرونده به واحد محاسبات رفته و برگه رسید عوارض صادر میشود.
دریافت پایان کار ساختمان
در این مرحله مالک با مدارکی که پیشتر گفته شد پرونده ای را تشکیل داده و واحد تشکیل پرونده شهرداری پیش نویس پایان کار را آماده کرده و گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان تکمیل میشود. در انتها نیز این برگه به امضای معاون شهرسازی و معاونت اداری و محاسب رسیده و در نهایت پایان کار صادر و پس از مدتی به دست مالک خواهد رسید
نوشته های مرتبط:
- نکات مهم در بازسازی پارکینگ
- EPC یا گواهینامه عملکرد انرژی چیست؟
- 25 موردی که برای آنها مجوز شهرداری لازم نیست!
- کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری چیست؟
- راهنمای جامع سیستم های پی و انواع خاک
- بررسی اختیارات قانونی مهندس ناظر
- تعرفه خدمات مهندسی 1400
- طراحی پلان معماری ساختمان مسکونی و مراحل آن
- با اصول و نکات مبلمان کردن پلان معماری آشنا شوید
- معرفی و بررسی شاخص های کنترل تراکم
دیدگاهتان را بنویسید