آموزش مدلسازی گنبد نار در نرم افزار ۳ِDmax
مدلسازی گنبد نار
گنبد از عناصر اصلی معماری ایرانی و اسلامی و حتی معماری کلاسیک در پوشش دهانه های وسیع میباشد. از اینرو در این مطلب نحوه مدلسازی یک گنبد نار ساده را در نرم افزار ۳Dmax مرور خواهیم کرد. لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
مراحل مدلسازی گنبد
۱- ابتدا نمای Front را با زدن دکمه منتهی الیه پایین و سمت راست نرم افزار (Maximize Viewport) بزرگ نمایید.
۲- ترسیم خطی مشابه تصویر ۲ با ابزار Line در بخش Create<shape.
۳- ابتدا کلید عدد ۱ کیبورد را فشرده (جهت رفتن به مود Vertex) و سپس ۳ ورتکس نمایش داده در شکل ۳ را انتخاب نمایید.
۴- بر روی یکی از ورتکسهای انتخابی راست کلیک کرده و گزینه Bezier corner را انتخاب نمایید.
۵- با انجام مرحله ۴، دستگیره های Bezier همانند آنچه در تصویر ۵ ملاحظه میفرمایید (نقاط سبز رنگ) ظاهر میشود.
۶- دستگیره های Bezier نمایش داده شده در تصویر ۶ را همانند آنچه ملاحظه میفرمایید جابجا میکنیم.
۷- با انتخاب ورتکس راس گنبد کمی آنرا به سمت بالا میبریم.
۸- از ناحیه Modifire list از پنل Modifire، گزینه Lathe را انتخاب میکنیم.
۹- دقت نمایید که مقادیر Degrees و Segments به ترتیب بر روی ۳۶۰ و ۳۰ تنظیم شده باشند.
۱۰- گنبد نهایی را در تصویر زیر ملاحظه فرمایید.
منبع: اختصاصی خانه معماری (در صورت تمایل به درج این مطلب در دیگر منابع، حتما فرم ذیل را تکمیل فرمایید)
نوشته های مرتبط:
- آموزش ۳Dmax | ویرایشگر Array در تری دی مکس
- دلایل و روشهای رفع خطا و ارور باز شدن ۳dmax
- انتقال حجم سه بعدی از Autocad و Revit و ۳dmax…
- نکات مهم در ۳d max
- آموزش طراحی نمای رومی در ۳dmax
- شبیه سازی تخریب اجسام با Rayfire در تری دی مکس
- آموزش انیمیشن سازی: تنظیم سرعت فریم ها و قاب ها
- مسیردهی به حرکت آبجکتها در ساخت انیمیشن (جلسه دوم)
- مسیر دهی به حرکت آبجکت ها در ساخت انیمیشن (جلسه…
- آموزش انیمیشن تغییری در ۳d max
دیدگاهتان را بنویسید