banner-12259

آموزش ساخت و مدلسازی یک پنجره ۴ لنگه در ۳dmax

لطفا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
آموزش ساخت و مدلسازی یک پنجره ۴ لنگه در ۳dmaxReviewed by امین شفی زاده on Jun 5Rating:

چگونه در ۳dmax یک پنجره ۴ لنگه را مدلسازی کنیم؟

همانطور که میدانیم در نرم افزار ۳dmax بصورت پیش فرض ۶ نوع پنجره آماده وجود دارد که می‌توان از آنها در پروژه های ساختمانی استفاده نمود. اما حتما در پروژه‌های گوناگونی نیاز به مدلسازی پنجره هایی خواهیم داشت که چه از حیث ظاهر و چه نوع، با این پنجره ها متفاوت هستند، در این مطلب قصد داریم تا پنجره زیر (که بصورت اتفاقی و از بخش تصاویر موتور جستجوی گوگل انتخاب شده است را بهمراه جزئیات آن مدلسازی نماییم.)

در مدلسازی این پنجره قصد داریم تا فقط از Editable poly استفاده نماییم.

مدلسازی پنجره در 3dmax

 

مراحل مدلسازی پنجره

۱- مکعبی در ابعاد ۱٫۵ در ۳ متر ترسیم میکنیم.

 مکعبی در ابعاد 1.5 در 3 متر

 

۲- مکعب را تبدیل به Editable poly کرده، به مود ۲ (edge) میرویم؛ اضلاع طولی مکعب را انتخاب میکنیم و با ابزار Connect تعداد ۳ لبه اضافه میکنیم.

مکعب را تبدیل به Editable poly

 

۳- به مود ۴ رفته و با ابزار inset ، سطوح ایجاد شده را جمع میکنیم.

ابزار inset

 

۴- سطوح جمع شده را با extrude ارتفاع منفی (رو به پایین) میدهیم.

سطوح جمع شده را با extrude

 

۵- دو مرحله بالا را مجددا و مطابق با مقادیر زیر انجام میدهیم.

سطوح جمع شده را با extrude

سطوح جمع شده را با extrude

سطوح جمع شده را با extrude

سطوح جمع شده را با extrude

سطوح جمع شده را با extrude

سطوح جمع شده را با extrude

 

۶- به مود ۲ رفته و لبه های داخلی را انتخاب میکنیم.

مود 2 رفته و لبه های داخلی

 

۷ – با ابزار Connect تعداد ۴ لبه ایجاد کرده و در مرحله بعد تعداد ۲ لبه در جهت عمود بر آن ایجاد میکنیم.

تری دی مکس و connect

تری دی مکس و connect

 

۸- سطوح ایجاد شده را انتخاب کرده و سپس inset میکنیم.

تری دی مکس و inset

تری دی مکس و inset

 

۹- سطوح ایجاد شده را رو به داخل extrude میکنیم.

تری دی مکس و inset

 

۱۰- با رفتن به مود edge، دو لبه پنجره را مطابق با تصاویر زیر و با مقادیر مشخص شده fillet میکنیم.

تری دی مکس و fillet

تری دی مکس و fillet

تری دی مکس و fillet

تری دی مکس و fillet

تری دی مکس و fillet

 

۱۱- لبه های سطوح داخلی پنجره را نیز مطابق با تصاویر زیر fillet میکنیم.

تری دی مکس و fillet

تری دی مکس و fillet

تری دی مکس و fillet

 

و نتیجه نهایی مدلسازی پنجره:

مدلسازی پنجره در تری دی مکس مدلسازی پنجره در تری دی مکس

 اما این تنها روش برای انجام اینکار نبود! آیا شما راه دیگری برای انجام اینکار بلدید؟

 ضمنا، در صورتی که نظرات این مطلب به ۳۰ تا برسد، متریال دهی و رندر تحت وی ری نیز انجام خواهد شد.

 

منبع: اختصاصی خانه معماری (در صورت تمایل به درج این مطلب در دیگر منابع، حتما فرم ذیل را تکمیل فرمایید)

[iphorm id=”2″ name=”برداشت مطلب”]

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

28 + = 32